شرح وظايف بيني


 





 
بيني، عضوي است که در مرکز صورت قرار دارد و در تناسب قسمت‌هاي ديگر صورت نقش مهمي‌را ايفا مي‌کند. ضمن اينکه در تعيين هويت افراد و زيبايي چهره نيز مطرح است. اما مهم‌تر از همه‌ اينها نقش بيني به عنوان يک عضو عملکردي مهم و حياتي در بدن است. يعني تامين‌کننده حيات و سلامت انسان است.
بيني داراي عملکرد و فيزيولوژي پيچيده‌اي است و نقش‌هاي مهمي‌ دارد که از مهم‌ترين آنها ايجاد راه هوايي براي ورود ميزان مناسبي از اکسيژن جهت رسيدن به بافت‌هاي بدن است. همچنين يکي از مجاري است که بيشترين مقاومت را در برابر جريان هوا دارد يعني کوچک‌ترين تغييرات در مجراي تنفسي بيني مقاومت درمقابل عبور هوا را به ميزان قابل ملاحظه‌اي بالاتر مي‌برد. به عنوان مثال اگر قطر مسير عبور هواي تنفسي از راه بيني به نصف کاهش پيدا کند، مقاومت راه هوايي 16 برابر مي‌شود. اين امر نشان دهنده اهميت تاثير مجراي بيني در تنفس طبيعي است. از طرف ديگر، بيني يک راه هوايي است با خاصيتي منحصر به فرد که دايم در حال تغيير است و هيچ‌گاه حالت سکون ندارد. در 24 ساعت شبانه روز، مقاومت بيني در برابر جريان هوا دايم تغيير مي‌کند، براي مثال با قرار گرفتن در جريان هواي سرد، سرما موجب مي‌شود رگ‌ها و عروق بيني گشاد و بيني پرخون شده و از ورود هوا به صورت مستقيم جلوگيري مي‌کند. اين هوا در داخل بيني گرم شده و پس از آن وارد ريه و مجراي تنفسي مي‌شود. در طول روز، عملکرد و حالات بيني تحت تاثيرعوامل هورموني وعصبي تغيير مي‌کند، يعني اعصاب سمپاتيک و پاراسمپاتيک روي بيني تاثير مي‌گذارند. سيستم سمپاتيک موجب باز شدن راه تنفس و سيستم پاراسمپاتيک موجب بسته شدن آن و ازدياد‌ترشحات بيني مي‌شود. اين دو کارکرد در مقابل همديگر قرار دارند و تعادل بين اين دو سيستم موجب ايجاد نظم در عبور مناسب جريان هوا مي‌شود.
علاوه بر اين، بيني به عنوان اولين سد دفاع در مقابل آلاينده‌هاي محيطي مطرح است و نقش بسيار مهمي ‌در حفظ سلامت قسمت‌هاي ديگر مجراي تنفسي دارد و به عنوان يک فيلتر قوي عمل مي‌کند. بسياري از ذرات سمي‌ و مواد خطرناک در بيني به دام مي‌افتند و از ورود اين مواد آلاينده به سيستم تنفسي جلوگيري مي‌شود. همچنين بسياري از ويروس‌ها و ميکروب‌ها در اين بين به دام افتاده و از بين مي‌روند. بنابراين بيني نقش مهمي‌در دفاع از بدن دارد. مساله ديگر پس از تنفس و دفاع، مساله گرم کردن هوا و تنظيم درجه حرارت آن، به‌وسيله مرطوب کردن هوا است که موجب مي‌شود در نهايت هوايي گرم، مرطوب و تميز وارد بدن شود. از طرف ديگر بيني نقش مهمي‌در تکلم دارد. از اين رو مشکلات بيني بر تکلم و صداي افراد تاثير مي‌گذارد. همچنين مرکز بويايي در بيني قرار دارد.
منبع:http://www.salamat.com