تهوع در مطب دندانپزشکي


 

نويسنده: دکتر فرين ميزانيان




 
آيا رفتن به دندانپزشکي را دوست داريد؟ يا از رفتن به دندانپزشکي خوشتان نمي‌آيد؟ آيا از رفتن به دندانپزشکي متنفريد؟ اگر به سوال سوم پاسخ مثبت داديد؛ لطفا کمي به علت آن هم فکر کنيد. چرا از رفتن به دندانپزشکي متنفريد؟ آيا مي‌ترسيد؟ آيا صداهاي تيز و گوش‌خراش دريل‌هاي دندانپزشکي روح شما را آزار مي‌دهد و يا... شايد شما هم از گروه افرادي هستيد که خيلي سريع «عق» مي‌زنيد و رفتن به دندانپزشکي با تحريک شديد، شما را به عق زدن‌هاي مداوم دچار مي‌کند؟ اگر شما از اين گروه افراد هستيد احتمالا در بلعيدن قرص و کپسول‌ها هم کمي مشکل داريد و از اينکه پزشک نيز گلوي شما را به کمک چوب‌هاي مخصوص معاينه، بررسي کند، واهمه داريد چون در تمام اين موارد، دچار تهوع و عق زدن‌هاي شديد خواهيد شد.
کساني که با کوچک‌ترين تحريکي دچار واکنش شديد شده و عق مي‌زنند، گاهي از اين واکنش بدنشان بسيار رنج مي‌برند و دچار دردسر مي‌شوند بنابراين احتمالا اين گروه افراد و شايد ديگران که در آن مورد، مشکل کمتري دارند، دوست دارند بدانند که علت ايجاد اين واکنش در بدن ما چيست؟ واقعيت اين است که عق‌زدن، واکنش طبيعي بدن در مقابل خفگي است. ناحيه‌اي در انتهاي سقف دهان ما به نام کام نرم وجود دارد که تحريک اين ناحيه در بيشتر افراد به عق زدن منجر مي‌شود و همين واکنش باعث مي شود که در موارد خاص، جلوي ورود اشياي بزرگ و خطرناک به حلق گرفته شده و از خفگي آنها جلوگيري ‌شود. علاوه بر جنبه فيزيولوژيک و علت‌هاي فيزيکي که باعث شروع عق زدن مي‌شود، ذهن و تجربيات فکري ما نيز در اين زمينه بسيار موثر است. بعضي از افراد حتي دچار نوعي ترس از تهوع و استفراغ مي‌شوند که شرايط را براي آنها سخت‌تر مي‌کند. معمولا ريشه اينگونه ترس‌ها و نگراني‌ها از تهوع، عق زدن و حتي استفراغ به دوران کودکي بازمي‌گردد. اگر شما يکي از اين افراد هستيد، از والدين‌تان درباره وقايع کودکي سوال کنيد. شايد بتوانيد يک خاطره تلخ مربوط به تهوع شديد يا استفراغ را از بين آنها بيرون بکشيد. آنگاه روي ذهن خود کار کرده و آن خاطره قديمي و مشکلات ايجاد شده از آن را به روشي منطقي حل و فصل کنيد و آن را براي هميشه از خاطرتان کنار بگذاريد.
در هر حال، گفتار قديمي «هر مشکلي، چاره‌اي دارد» درباره اين مشکل يعني «عق زدن»‌هاي شديد هم مصداق دارد و در اين زمينه راه‌حل‌هاي خوبي وجود دارد. اين راه‌حل‌ها را به کار ببنديد تا به آرامش بيشتري برسيد.

يک مشکل و 6 راه‌حل
 

يکي از شديدترين واکنش‌هاي «‌عق زدن» در مطب‌هاي دندانپزشکي و هنگامي که دندانپزشک روي دندان‌هاي ما کار مي‌کند، پيش مي‌آيد. اين نکات کوتاه و کاربردي به شما کمک مي‌کند که در هنگام درمان‌هاي دندانپزشکي آرام‌تر باشيد و کمتر عق بزنيد:
1 از بيني نفس بکشيد. اين نکته بسيار مهم است. نفس کشيدن از بيني تا حد زيادي از تهوع شما کم مي‌کند بنابراين هنگام سرماخوردگي که بيني شما بسته است به دندانپزشکي نرويد. قبل از رفتن به دندانپزشکي بيني خود را تميز کنيد و يا در صورت نياز به کمک سرم فيزيولوژي بيني‌تان را شستشو دهيد تا کاملا تميز باشد و بتوانيد به راحتي از راه بيني تنفس کنيد.
2 پاهايتان را بلند کنيد. راه‌حل جالبي است، نه؟ اما امتحان کنيد. واقعا موثر است. اگر روي صندلي دندانپزشکي خوابيده‌ايد و عق زدن‌هاي شما شروع شده است، هر دو پاي خود را بلند کنيد. اين کار موجب مي‌شود عضلات شکم شما منقبض شده و عق زدن قطع شود.
3 صبح‌ها دندانپزشکي نرويد. در بسياري از افراد تهوع و عق زدن، بيشتر در صبح‌ها اتفاق مي‌افتد. ملاقات‌هاي دندانپزشکي‌تان را به بعد از ظهرها موکول کنيد و با معده خالي به دندانپزشکي برويد تا کمتر دچار تهوع شويد.
4 مشکل را با دندانپزشک در ميان بگذاريد. گاهي اوقات دندانپزشک مي‌تواند با قرار دادن اندکي ژل يا اسپري بي‌حس کننده دندان در قسمت کام نرم، شما را تا حد زيادي آرام‌تر کند و «عق زدن» کمتر شود. اثر اين مواد بي‌حس‌کننده معمولا تا يک ساعت باقي مي‌ماند.
5 کمي نمک يا سرم فيزيولوژيک روي نوک زبان‌تان بريزيد. اين کار باعث مي‌شود که کمتر عق بزنيد.
6 آرام باشيد. تمرکز و آرامش در کاهش تحريک‌هاي «عق زدن» بسيار موثر است. آرام و کنترل شده تنفس کنيد و بر اين تنفس‌ها، تمرکز داشته باشيد حتي مي‌توانيد تعداد نفس‌هايتان را (که حتما از طريق بيني انجام مي‌شود) بشماريد. تکنيک‌هاي ديگر تمرکز و خود هيپنوتيزم را ياد بگيريد و هنگام رفتن به دندانپزشکي آنها را پياده کنيد.

کف دستتان را فشار بدهيد
 

يکي از شاخه‌هاي طب مکمل «طب فشاري» است. در اين شاخه از طب با فشار روي نقاط خاصي از بدن، انواع واکنش‌ها، دردها و شرايط خاص قابل درمان و يا بهبود است. متخصصان اين طب معتقدند که با فشار روي نقطه خاصي از کف دست، مي‌توان جلوي عق زدن را گرفت. ضرري ندارد. هنگام رفتن به دندانپزشکي، هر وقت احساس کرديد که ممکن است عق بزنيد، با انگشت شست‌تان، کف دست ديگر را فشار دهيد و تاثيرش را بررسي کنيد. مي‌توانيد نقطه فشار را در کف دست جابه‌جا کنيد تا بهترين نقطه را پيدا کنيد.
منبع:http://www.salamat.com