دانش‌آموز، خط فاصله، سرماخوردگي


 

نويسنده: عليرضا طاهرخاني




 

راهکارهايي براي کنترل سرماخوردگي در مدارس
 

سرماخوردگي بيماري عفوني بسيار شايعي است که بيشترين روزهاي غيبت دانش‌آموزان را به خود اختصاص مي‌دهد. ويروس‌هاي سرماخوردگي انواع زيادي دارد که با تکثير سريع در يک دوره کوتاه علايم بيماري را به صورت عطسه، گرفتگي بيني و آبريزش ايجاد مي‌کند. تعدادي از ويروس‌ها علايم شديدتري مثل تب، خس‌خس سينه، سرفه، گلودرد و... ايجاد مي‌کنند. در صورتي که عوامل بيماري‌زاي باکتريايي به بيماري اضافه شوند ماهيت سرماخوردگي دگرگون شده وعوارض چرکي رخ مي‌دهد.
با توجه به اهميتي که اين بيماري دارد و کمترين تاثير آن که موجب حاضر نشدن دانش‌آموز در مدرسه مي‌شود مي‌توان با استفاده از راهکارهاي پيشنهادي زير تا حدودي اين بيماري را در سطح واحد آموزشي کنترل کرد.

آموزش مربي بهداشت
 

اصلي‌ترين و مهم‌ترين راهکار آموزش سلامت است. مربي بهداشت يا رابط بهداشتي مدرسه مي‌تواند ضمن هماهنگي با مدير با کمک معلمان و خود دانش‌آموزان به آموزش در زمينه‌هاي آشنايي با بيماري و راهکارهاي پيشگيري از آن و رعايت بهداشت فردي بپردازد. با توجه به اينکه برنامه‌هاي بهداشتي مناسبي از قبيل بهداشتياران و پيشگامان و... در مدارس در حال اجرا است مي‌توان با روش آموزش همسالان کليه دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار داد. در مدارس بدون مربي نيز مسوول پيگيري امور شوراهاي دانش‌آموزي به کمک معلمان و دانش‌آموزان عضو کميته بهداشت شوراي دانش‌آموزي مدرسه مي‌تواند از طريق آموزش همسالان، دانش‌آموزان را تحت پوشش قرار دهد.

نظارت بر فضاي آموزشي
 

کنترل روزانه بهداشت محيط واحد آموزشي با کمک دانش‌آموزان عضو تشکل‌هاي دانش‌آموزي (از قبيل بهداشتياران و پيشگامان و شوراي دانش‌آموزي) با نظارت مربي مربوطه (از قبيل نظارت روزانه سرويس‌هاي بهداشتي توسط نيروهاي خدماتي، تامين صابون مايع، نظافت کلاس‌ها، راهروها و همچنين نظافت خوابگاه‌ها، سالن غذاخوري و آشپزخانه در مدارس شبانه‌روزي).

کنترل سيستم گرمايي کلاس‌ها
 

فضاهاي بسته مانند کلاس‌هاي درس، سالن‌ها و... که از تهويه هواي مناسب برخورار نيستند از محيط‌هايي محسوب مي‌شود که خطر ابتلا به سرماخوردگي را افزايش مي‌دهند زيرا در اين مکان‌ها ويروس سرماخوردگي راه خروج ندارد.

کنترل مواد غذايي در پايگاه تغذيه
 

مي‌توان با رعايت دستورالعمل‌ بهداشتي پايگاه تغذيه سالم مدرسه و تعاوني‌هاي مدارس و نيز رعايت نکات بهداشتي انواع سوپ و آش و آب‌ميوه‌هاي طبيعي و ميوه به خصوص مرکبات شسته شده و ضدعفوني شده در بسته‌بندي‌هاي يک نفره وکيوم شده را در پايگاه عرضه کرد.

آنچه دانش‌آموزان بايد بدانند
 

با توجه به اهميت ويژه رعايت بهداشت فردي در کنترل بيماري، دانش‌آموزان با رعايت اين موارد مي‌توانند در پيشگيري از بيماري و يا عدم انتقال آن به ديگران موثر باشند:
1) شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون. باتوجه به اينکه اکثر ميکروب‌هاي سرماخوردگي از طريق تماس فيزيکي غيرمستقيم منتقل مي‌شوند با شستشوي مداوم دست‌ها مي‌توان از ايجاد بيماري پيشگيري کرد.
2) استفاده از وسايل شخصي
3) جلوي سرفه و عطسه خود را با دستمال تميز بگيريد و نيز از افرادي که سرفه يا عطسه مي‌کنند، فاصله بگيريد.
تا حد امکان از ماليدن چشم و بيني خود بپرهيزيد چون ويروس سرماخوردگي و آنفلوآنزا از طريق چشم‌ها و دهان و بيني وارد بدن مي‌شود. کودکي که بيشتر از حد صورت خود را مالش مي‌دهد نسبت به ديگران استعداد بيشتري براي ابتلا به بيماري سرماخوردگي دارد.
4) مايعات زياد بنوشيد.
5) ورزش کنيد.
6) در هواي تازه نفس بکشيد.
7) ميوه‌ها و سبزيجات مصرف کنيد. مصرف ميوه به خصوص مرکبات مي‌تواند بروز بيماري را کاهش دهد.
8) استراحت کافي داشته باشيد.
9) از افراد مبتلا به سرماخوردگي فاصله بگيريد.
سرماخوردگي در يک نگاه
سرماخوردگي، يک عفونت دستگاه تنفسي فوقاني است که مي‌تواند علايمي از قبيل آبريزش بيني، عطسه، بي‌حالي، تب و لرز، سردرد و دردهاي عضلاني داشته باشد. در صورت ادامه بيماري سرفه و خس‌خس سينه و... نيز اضافه مي‌گردد. سرماخوردگي و آنفلوآنزا هر دو نشانه‌هاي مشترکي دارند اما معمولا مي‌توان آنها را از هم تشخيص داد. معمولا نشانه‌هاي سرماخوردگي مرحله به مرحله و طي چند روز بعد از شروع عفونت بروز پيدا مي‌کند. سرماخوردگي با گلودرد همراه عطسه و آبريزش بيني يا گرفتگي بيني شروع مي‌شود. ايجاد تب يک علامت معمولي براي يک سرماخوردگي ساده نمي‌باشد بلکه نشانه وجود عفونت مي‌باشد. معمولا سردرد و دردهاي شديد عضلاني رابطه مستقيمي با بيماري سرماخوردگي ندارد و علايم خستگي و ضعف نيز خفيف مي‌باشد. نشانه‌هاي آنفلوآنزا از قبيل سرفه‌هاي خشک سردرد، لرز، دردهاي عمومي و... به طور ناگهاني ظاهر مي‌شود. وجود تب بالا در مدت‌ 3 تا 4 روز يکي از مهم‌ترين نشانه‌هاي آنفلوآنزا است.
منبع: http://www.salamat.com