اختلالات خون‌ريزي دهنده و مشکلات دندانپزشکي


 





 
اگر شما يا فرزندتان به يکي از اختلالات خون‌ريزي دهنده مانند هموفيلي، مبتلا باشيد مي‌دانيد که گاهي رفتن به مطب دندان‌پزشکي و درمان‌هاي دندانپزشکي دردسرساز مي‌شود و خون‌ريزي حين اعمال دندان‌پزشکي رخ مي‌دهد و گاهي تا بستري شدن در بيمارستان هم پيش مي‌رود. به همين دليل شايد به دنبال راه‌هايي باشيد که اين دردسرها را کاهش دهيد و يا از آنها پيشگيري کنيد.
چندي پيش باخبر شديم که يکي از محققان کشورمان موفق شده است طرحي را در کشور به اجرا گذارد که مي‌توان به کمک آن بدون درد و خون‌ريزي درمان ريشه دندان‌ها را انجام داد. اين روش شايد بتواند از بعضي از مشکلات شما بکاهد و پيش از اينکه به خارج کردن دندان يا خون‌ريزي پس از آن نياز باشد، دندان‌ها را درمان کند.

درمان عصب زنده دندان
 

اين طرح با حضور جمعي از متخصصان و استادان دندانپزشکي از شهر اردکان يزد آغاز شده است. دکتر سعيد عسگري که متخصص درمان بيماري‌هاي ريشه دندان است، مي‌گويد: «در اين طرح، بدون عصب‌کشي با موادي که براي اولين‌بار در داخل کشور توليد شده است، دندان درمان مي‌شود.» اين استاد دانشگاه شهيد بهشتي مي‌افزايد که استان‌هاي تهران، خراسان، فارس و يزد، استان‌هايي هستند که براي اجراي اين طرح انتخاب شده‌اند و در طول اجراي طرح کساني که تمايل داشته باشند اين درمان برايشان انجام شود، به رايگان درمان مي‌شوند و زير نظر دندانپزشکان خواهند بود. دکتر عسگري مزاياي طرح درمان عصب زنده را نسبت به روش عصب‌کشي معمول، نياز به زمان کمتر، کاهش هزينه‌ها، تجهيزات مختصر، دسترسي آسان و کاهش درد و اضطراب بيماران دانست. در اين روش، حداقل ميزان لازم از بافت زنده درون دندان خارج مي‌شود و به وسيله ماده جديدتر ترميم مي‌شود که با اين روش دوام و ماندگاري دندان معالجه شده افزايش مي‌يابد.

آزمايش خون
 

اگر شما و يا فرزندتان يکي از بيماري‌هايي که موجب اختلال در انعقاد خون مي‌شوند (يا اختلال خون‌ريزي دهنده) داريد، پيش از هر درمان دندانپزشکي لازم است يک آزمايش خون انجام دهيد. در اين موارد، دندانپزشک براي شما يک برگه مشاوره مي‌نويسد و شما اين برگه را نزد متخصص بيماري‌هاي خوني خواهيد برد چون ممکن است در اثر يک درمان دندانپزشکي معمولي، لثه‌ها و مخاط دهان‌تان شروع به خونريزي کند و اين خون‌ريزي‌ها قابل کنترل نباشد. به همين دليل است که پيش از انجام هرگونه عمل (درمان دندان‌پزشکي) لازم است از متخصص بيماري‌هاي خوني، تاييديه دريافت کنيد.

هموفيلي‌ها بخوانند
 

هموفيلي يکي از شايع‌ترين اختلالات خون‌ريزي دهنده است. اگر شما هموفيلي داريد و به خارج کردن دندان‌هايتان نياز داريد، بايد پيش از خارج کردن دندان‌هايتان زير نظر متخصص بيماري‌هاي خوني، برخي از فاکتورهاي خوني را دريافت کنيد تا اگر پس از جراحي يا خارج کردن دندان‌هايتان دچار خون‌ريزي شديد، اين خون‌ريزي کنترل شود. در صورتي که پس از خارج کردن دندان‌ها دچار درد شديد مي‌توانيد براي کاهش اين درد از استامينوفن استفاده کنيد. فراموش نکنيد که شما نبايد از آسپيرين استفاده کنيد چون اين قرص از انعقاد خون جلوگيري مي‌کند و شما را که خود دچار اختلال در انعقاد خون هستيد، دچار دردسر خواهد کرد. پس از جراحي دهان‌تان براي خارج کردن دندان‌ها و يا جراحي لثه بايد يکي دو روز بعد به دندانپزشک مراجعه کنيد تا وضعيت خون‌ريزي و التيام زخم بررسي شود.

گاهي به دهانت نگاه کن
گرچه اين روزها، اختلالات خون‌ريزي‌دهنده با پيشرفت‌هايي که در علم‌پزشکي و دندان‌پزشکي صورت گرفته به راحتي قابل کنترل هستند ولي ردپاهايي در دهان و لثه‌هايتان برجاي مي‌گذارند که اگر اين نشانه‌ها را بشناسيد، مي‌توانيد به موقع به دندان‌پزشک مراجعه کنيد و از خطرات بعدي پيشگيري کنيد:
• خون‌ريزي خود به خود: خون‌ريزي خود به خود از لثه تجربه‌اي است که شما ممکن است آن را هنگامي که از خواب بيدار شده‌ايد و يا در طول روز تجربه کنيد.
• کبودي لثه‌ها و مخاط: اگر شما در آيينه نگاهي به لثه‌هايتان بيندازيد، ممکن است آثار کبودي، خون‌ريزي زير لثه، زردي و يا رنگ‌پريدگي و يا حتي زخم را روي لثه‌هايتان پيدا کنيد اين آثار ممکن است روي کام، زبان و يا داخل مخاط گونه‌ ديده شوند.
• لقي دندان‌ها و سوزش: در برخي از اختلالات خون‌ريزي دهنده، دندان‌ها ممکن است لق شوند و يا از جاي خود حرکت کنند و جا به جا شوند. گاهي هم بي‌حسي و سوزش زبان و لب‌ها شما را ناراحت مي‌کند. مي‌توانيد با کمک دندا‌پزشکتان از اين عوارض بکاهيد.
دانستن اينکه در روي صندلي دندا‌پزشکي ممکن است براي شما که به يکي از اختلالات خون‌ريزي دهنده مبتلا هستيد، چه اتفاقاتي خواهد افتاد، شايد از نگراني و اضطراب شما از مطب دندا‌پزشکي بکاهد. مطمئن باشيد اگر شرايط درمان‌هاي دندانپزشکي تحت کنترل دندانپزشک باشد، شما براي درمان‌هاي دندان‌پزشکي به هيچ خطري دچار نخواهيد شد:
• بهداشت؛ امتياز شما: اگر شما به بهداشت دهان و دندان‌هايتان اهميت زيادي بدهيد، در طول روز مسواک بزنيد، با احتياط ميان دندا‌ن‌هايتان را نخ بکشيد و از دهان‌شويه‌‌‌ها استفاده کنيد، از بسياري از مشکلات بعدي خواهيد کاست.• عکس‌برداري با احتياط: گاهي لازم است براي برخي درمان‌هاي دندا‌پزشکي از دندان‌هايتان عکس‌برداري شود. در اين شرايط مراقب باشيد تا تکنسين عکس را با دقت و احتياط در دهان‌تان بگذارد تا لثه‌هايتان زخمي نشوند و خون‌ريزي نکنند.
• تزريق بي‌حسي: شايد لازم باشد براي حتي تزريقات دندانپزشکي که احتمال خون‌ريزي مخاط‌ دهان‌تان را افزايش مي‌دهند، برخي فاکتورهاي خوني را دريافت کنيد.
• عصب‌کشي و ترميم دندان‌ها: ترميم ساده دندان‌ها و عصب‌کشي (درمان ريشه دندان‌هاي) غيرزنده را اغلب مي‌توانيد بدون مشکل و دردسر تحمل کنيد و اغلب به جايگزيني فاکتورهاي خوني نيازي وجود نخواهد داشت.• جرم‌گيري و بروساژ دندان‌ها: اگر جرم‌هاي دندان‌هايتان بالاي لثه باشند و براي برداشتن آنها نيازي به تماس با لثه نباشد به آساني و بدون دريافت فاکتورهاي خوني مي‌توانيد جرم‌گيري کنيد و دندان‌هايتان را بروساژ کنيد.
• شيري‌ها مرخص: اگر کودک‌تان به يکي از اختلالات خون‌ريزي دهنده مبتلا است، دقت کنيد که وقتي دندان‌هاي شيري‌اش لق شد، بايد آنها را به سرعت زير نظر دندانپزشک از دهانش خارج کنيد.
منبع: http://www.salamat.com