آدم‌هاي گرفتار مراقب کبدشان باشند!


 





 
عادت به خوردن غذاهاي سنگين و پرحجم سبب چاقي و اضافه وزن مي‌شود که تقريبا همه مردم به اين مهم آگاه‌اند و البته خود مساله کمي نيست اما در اينجا مي‌خواهيم به ديگر عوارض اين عادت اشاره کنيم. ما شواهد علمي محکم و مستندي براي اين موضوع نداريم اما شواهد جسته گريخته‌اي وجود دارد که نشان مي‌دهد طولاني بودن فواصل دو وعده غذايي معمولا سبب دريافت يک وعده غذايي پرحجم و سنگين مي‌شود.
اين اتفاق بيشتر در افرادي که ساعات غذايي مشخصي ندارند يا مديران و آدم‌هاي گرفتاري که سرشان به کار بسيار گرم است، مي‌افتد. اين افراد معمولا ناهار‌شان را 3 يا 4 بعدازظهر مي‌خورند. در چنين موقعيتي بدن در يک کمبود نسبي قرار مي‌گيرد و ضرر غذايي مي‌بيند و همين کمبود سبب مي‌شود فرد تند و پرحجم غذا بخورد.
به نظر مي‌رسد با آنکه شواهد مستند و محکم در اين زمينه وجود ندارد ولي اين نوع غذا خوردن و عادت به خوردن غذاهاي پرحجم در فواصل زماني طولاني بين دو وعده مي‌تواند احتمال بروز بيماري کبد چرب را افزايش دهد. اين احتمال به ويژه در افراد مستعد مانند افرادي که فعاليت بدني منظمي‌ندارند، افرادي که دچار چاقي موضعي به ويژه در ناحيه شکم هستند، افرادي که زمينه اختلالات چربي خون را دارند مثلا تري‌گليسيريدشان بالاي 150 است، بيشتر خواهد بود چون تجمع ناگهاني مواد غذايي به ويژه چربي‌ها و قندها از روده به سمت کبد سبب مي‌شود که کبد با يک بار سنگين مواد مغذي رو به رو شده و ماحصل آن رسوب چربي در بافت کبد است که يک بيماري خطرناک محسوب مي‌شود.
اين مساله بسيار مهم است که همه افراد نظم غذايي را رعايت كنند. اينکه همه مردم چه در ايران چه در آفريقا و چه در آمريکاي جنوبي 3 وعده غذاي اصلي دارند، تصادف نيست، فيزيولوژي بدن است! اگر خلاف فيزيولوژي بدن رفتار کنيم، متحمل تبعاتي مي‌شويم. نظم غذايي سبب مي‌شود متابوليسم بدن نظم خود را حفظ کرده و در کنترل وزن بدن به ما کمک کند و نيز باعث مي‌شود در فعاليت روزمره انرژي کافي داشته باشيم و... اگر به هر دليلي فواصل زماني به هم خورد و بين دو وعده طولاني شد، حتما بايد از ميان وعده استفاده کرد. اين ميان‌وعده مي‌تواند ميوه، خشکبار، برگه‌هاي ميوه‌هاي خشک يا مغز دانه‌ها باشد که غير از اينکه منبع ويتامين و مواد معدني هستند، ضرر طولاني شدن فاصله دو وعده غذايي را کاهش داده و اجازه نمي‌دهند فرد يک وعده غذايي حجيم مصرف کند.
نکته ديگر اينکه هميشه سبزي‌ها را کنار وعده غذايي خود داشته باشيد زيرا مصرف سالاد در ابتدا و سبزي هاي بخار پز شده و يا سبزي خوردن در کنار غذا از هجوم يک وعده غذايي سنگين و ورود ميزان زياد کالري به بدن جلوگيري ‌کرده و مي‌تواند از ابتلا به کبد چرب پيشگيري کند. پس هميشه و همه وقت حد اعتدال را نگه‌داريد.
منبع:http://www.salamat.com