آترواسکلروز يعني چه؟


 





 
هنگامي که رسوبات چربي و ساير مواد در سرخرگ‌هاي بدن شما تجمع يابد موجب تنگي آنها مي‌شود و عبور جريان خون دشوار مي‌شود که به اين حالت تصلب شريان يا همان آترواسکلروز مي‌گويند. اين وضعيت به انسداد عروق خوني قلب (سرخرگ‌ها) و در نتيجه بروز حمله قلبي يا درد قفسه سينه منجر مي‌شود.
وقتي ديواره داخلي يک سرخرگ آسيب مي‌بيند يک نوع از سلول‌هاي خوني به نام پلاکت‌ در محل‌هاي صدمه ديده بسيار کوچک گردهم مي‌آيند. رسوبات چربي نيز در اين نقاط تجمع مي‌يابند. در ابتدا رسوبات فقط شامل هزارها سلول‌ حاوي چربي هستند اما با پيشرفت اين فرآيند آنها به لايه‌هاي عميق‌تر ديواره سرخرگ تهاجم کرده و موجب ايجاد بافت زخم و رسوب پلاک مي‌شوند. مشخصه اصلي تصلب شريان، تجمع مقادير بيشتري از رسوب چربي (پلاک) است.
مهم‌ترين خطر اين رسوبات، تنگ شدن مجراي رگي است که خون در آن جريان مي‌يابد. وقتي اين حالت روي مي‌دهد بافت‌هاي بدن که از طريق سرخرگ مبتلا تغذيه مي‌شوند، سهم کافي خود را از خون دريافت نمي‌کنند به خصوص حين ورزش که اين نياز افزايش مي‌يابد، اين احتمال نيز وجود دارد که قطعه‌اي از رسوبات چربي از جدار رگ کنده شده و با جريان خون حرکت کرده و در مکاني دورتر يک سرخرگ را مسدود کند. به اين حالت آمبولي سرخرگي مي‌گويند.
آترواسکلروز نوع ديگري از آرتريو اسکلروز است اما هر دو واژه اغلب به جاي هم استفاده مي‌شوند. واژه آرتريو اسکلروز به سخت شدن سرخرگ اشاره دارد. بدن شما قادر است تا حدي خود را در برابر خطر باريک‌شدگي سرخرگ محافظت کند. اين کار را از طريق توليد تدريجي ارتباطات سرخرگي جديد که خون را از اطراف ناحيه تنگي منحرف مي‌کنند انجام مي‌دهد. به اين حالت گردش جانبي يا موازي مي‌گويند.
در صورت ابتلا به مقادير قابل توجه آترواسکلروز در يک بخش از بدن احتمال وجود درجاتي از اين بيماري در ديگر قسمت‌هاي بدن نيز وجود دارد. به عنوان مثال فردي که در ناحيه اندام‌هاي تحتاني خود گردش سرخرگي ضعيف دارد به دليل وجود تنگي مشابه در سرخرگ‌هاي کرونر نسبت به آنژين يا حمله قلبي مستعدتر است.
در درمان اين بيماري از شيوه‌هاي خاصي به منظور باز کردن نواحي باريک شده سرخرگ و يا از عمل جراحي به منظور عبور ميان‌بر از روي پلاک‌ها استفاده مي‌شود. همراه با آن اقداماتي براي کنترل تجمع پلاک‌ها در آينده انجام مي‌شود. اين روش‌ها شامل نکات تغذيه‌اي و احتمالا مصرف دارو است.
منبع:http://www.salamat.com