قهوه و سلامت


 





 

 

قهوه همه روزه در سراسر دنيا به وسيله بزرگ و كوچك مصرف مي‌شود اما گاهي اوقات اين سوال در ذهن ما ايجاد مي‌شود كه آيا مصرف اين نوشيدني براي ما مفيد است؟
 

مصرف قهوه در آمريكاي شمالي و اروپا به طور متوسط يك سوم آب شهري است. در مقياس جهاني 6/7 ميليون تن قهوه به‌طور سالانه در سال‌هاي بين 1998 تا 2000 توليد شده و تا سال 2010 تخمين زده شده است كه به حدود 7 ميليون تن در سال رشد كند.
پس از هزاران عنوان تحقيقات انجام شده در اين زمينه به وضوح مي‌توان فهميد كه مصرف در حد متعادل از اين نوشيدني (حداكثر چهار تا پنج فنجان در روز) نه تنها براي بدن مضر نيست بلكه ممكن است گاهي آثار درماني نيز داشته باشد. شايد آنچه در پي آمده بتواند به بر طرف كردن بعضي از تصورات غلط در اين زمينه كمك كند.

آيا قهوه مي‌تواند از بيماري آلزايمر جلوگيري کند؟
 

جلوگيري و معالجه اين بيماري كه امروزه يكي از معمول‌ترين امراض است، به عنوان يكي از چالش‌هاي اصلي مسوولان دست اندركار در بخش سلامت است. مطالعات دانشمندان نشان مي‌دهد كه جذب کافئين با احتمال كاهش اين بيماري رابطه مستقيم دارد.

آيا قهوه مي‌تواند سبب رفع خواب آلودگي شود؟
 

بسياري از مردم اعتقاد دارند كه قهوه موجب اختلال در خواب آنها شده و به همين منظور از نوشيدن آن در ابتداي شب خودداري مي‌كنند. ما همه مي‌دانيم كه قهوه سطح هوشياري را در طول روز تقويت مي‌‌کند. اين عامل ممكن است به اين معني تلقي شود كه اين نوشيدني ميزان خواب را كاهش مي‌دهد اما تحقيقات نشان مي‌دهد كه اين محصول بر خواب ديدن افراد تاثيري ندارد.

آيا قهوه به علاج سردردها كمك مي‌كند؟
 

افراد زيادي هستند كه از سردرد رنج مي‌برند. تحقيقات جديد نشان مي‌دهد كه يك فنجان قهوه مي‌تواند در از بين بردن اين علايم كمك كند كه خود خبري بسيار مسرت‌بخش براي همه ما است.

آيا قهوه مي‌تواند در پوكي استخوان نقش داشته باشد؟
 

آگاهي‌هاي فزاينده‌اي در ارتباط با بيماري پوكي استخوان در زنان سالمند، احتمال ارتباط ميان جذب کافئين و اين بيماري استخواني را به عنوان يك زمينه تحقيقاتي نسبتا جديد مطرح ساخت.
نتايج تحقيقات اخير كه در آنها تاثير مصرف بلند مدت قهوه بر وضعيت زنان سالخورده بررسي شد حاكي از آن است كه جذب کافئين در اين گروه سني تحت مطالعه با تغييرات در تراكم استخوان رابطه‌اي ندارد.

آيا قهوه مي‌تواند عامل امراض قلبي باشد؟
 

بيماري‌هاي قلبي و يا پديده بازگشت اسيد در دستگاه گوارشي بيماري‌هاي معمولي هستند كه براي افراد گوناگون به دلايل متفاوت از غذاهاي چرب و ادويه‌دار گرفته تا فشارهاي عصبي زياد، رخ مي‌دهند. در مطالعات انجام شده نه اسيد و نه غلظت قهوه هيچ‌كدام به بيماري‌هاي قلبي گزارش شده ارتباطي نداشتند. تعدادي از افراد اظهار داشتند كه پس از خوردن قهوه دچار مشكلات قلبي شده‌اند كه با پيگيري متخصصان مشخص شده که اين پديده هيچ ارتباطي با قهوه نداشته بلكه ناشي از وعده غذايي بوده كه پيش از نوشيدن آن، ميل كرده بودند. هيچ شواهدي مبني بر ارتباط ميان نوشيدن قهوه و مشكلات معده، روده و زخم اثني‌عشر گزارش نشده است.

آيا قهوه به كنترل بيماري آسم كمك مي‌‌کند؟
 

اين بيماري تنفسي در دو دهه اخير در سطح جهان، به ويژه در كشورهاي صنعتي روبه افزايش است. آثار سودمند قهوه روي بيماري آسم بيش از 100 سال است كه شناخته شده است. در تحقيقات اخير اين آثار سودمند تاييد شده، به گونه‌اي كه با نوشيدن سه فنجان يا بيشتر قهوه در روز، بروز آسم تا 28 درصد و پديده خس‌خس كردن سينه تا 13 درصد كاهش يافته است.

آيا قهوه اعتياد آور است؟
 

خير. در خلال مدتي كه از خوردن قهوه لذت مي‌بريد، به طور معمول ممكن است اين حالت را به عادت تشبيه كنيد و قهوه به عنوان محرك و ارتقا دهنده سطح هوشياري شناخته مي‌شود كه در هيچ حالت نبايد اين ويژگي‌ها را با اعتياد اشتباه كرد.
اينكه نوشيدن قهوه اعتياد آور نيست، در تحقيقات اخير مسلم شده است و کافئين بر آن بخش از مغز كه مسوول اجراي حركات و تحرك است، موثر نيست (برخلاف آمفتامين و كوكايين). به علاوه، علايم ناشي از استفاده نکردن مانند سردرد و بي حوصلگي كه از سوي بعضي از مصرف‌كنندگان قهوه بروز مي‌‌کند، به ميزان مصرف روزانه آنها ارتباطي ندارد.

آيا قهوه مي‌تواند عامل كم آبي بدن شود؟
 

کافئين موجود در قهوه كمي‌ ادرارآور است يعني مي‌تواند حجم ادرار را افزايش دهد اما مصرف متناسب و در حد تعادل قهوه حداكثر چهار تا پنج فنجان در روز تاثير چنداني ندارد.
به ورزشكاران يا آنان كه با هواپيما به مسافرت‌هاي طولاني مشغول‌اند، اغلب توصيه مي‌شود كه از مصرف نوشيدني‌هاي کافئين‌دار خودداري كنند. اين توصيه به آن دليل است كه کافئين دفع آب از بدن را بيش از حد افزايش مي‌دهد و به كاهش عملكرد ورزشكار يا سلامتي وي منجر مي‌شود، البته شواهد علمي بر اين مبنا وجود ندارد. منبع:www.salamat.com