قلم کلسيم دارد


 





 

بيشتر ايراني‌ها معتقدند كه افزودن ماهيچه و قلم به خورش به خوش‌طعم‌تر شدن آن كمك مي‌كند اما خيلي وقت‌ها به دليل اينكه فكر مي‌كنند چربي موجود در آن مي‌تواند خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را افزايش دهد آن را از برنامه غذايي شان حذف مي‌كند.
واقعا اين ماده غذايي چه ارزش تغذيه‌اي دارد و عادت به مصرف‌اش به چه كساني توصيه مي‌شود؟ ماهيچه از دو بخش تشكيل شده: اول گوشت و دوم قلم و استخوان. از نظر ميزان پروتئين، گوشت قرمز در اولويت است و ماهيچه نيز جزو گوشت‌هاي قرمز به حساب مي‌آيد. مصرف ماهيچه در شرايط خاص، به خصوص براي خانم‌هاي باردار و زناني كه قاعدگي‌هاي طولاني دارند و امكان كم‌خوني در آنها بالاست، بسيار توصيه مي‌شود زيرا اين گوشت سرشار از آهن بوده و نسبت به گوشت سفيد از نظر ميزان اين ماده معدني ارجحيت دارد. ولي ماهيچه داراي چربي زيادي است؛ به طوري كه 100 گرم آن حتي اگر تمام چربي‌هايش هم گرفته شده باشد داراي 6 تا 8 گرم چربي است، در حالي كه 100 گرم سينه‌مرغ از 3 تا 4 گرم چربي تشكيل شده، يعني ماهيچه دو برابر گوشت سفيد و ماهي داراي چربي است، بنابراين، خوردن هفته‌اي دو بار آن توصيه مي‌شود زيرا زياده‌روي در مصرف‌اش مي‌تواند عوارضي را به دنبال داشته باشد.


اما قلم مملو از كلسيم و آهن و در ضمن روي و ويتامين 12B است و وقتي خوب پخته شده باشد املاح و ويتامين‌هاي ياد شده وارد آب حاصل از پخت مي‌شوند و بنابراين خوردن اين آب ارزش تغذيه‌اي بسياري را براي مصرف‌كننده به همراه خواهد داشت. اما به دليل چربي فراوان بهتر است بعد از پخت سرد شود تا چربي موجود از آن جدا شود و سپس آب ياد شده به مصرف برسد. از اين رو، خوردن آن براي كساني كه از منابع كلسيم به خصوص لبنيات كمتر استفاده مي‌كنند يا ميزان خوردن‌شان تأمين‌كننده نياز روزانه نيست، توصيه مي‌شود.
در كل، نبايد افراد را به دليل چربي از اين دسته از خوراكي‌ها محروم كرد بلكه بايد مصرف‌شان را محدود نمود. حتي كساني كه چربي خون و يا سنگ كيسه‌صفرا دارند نيز مي‌توانند در حد اعتدال از اين گروه پروتئيني استفاده كنند. به اين دليل، خوردن ماهيچه و قلم براي هر سني توصيه مي‌شود.

منبع:www.salamat.com