وضعيت توت فرنگي قرمز است


 





 

بسياري از ما به دليل ناآگاهي، مواقع زيادي سلامت‌مان را بيش از پيش به مخاطره مي‌اندازيم؛ به طور مثال، در حين شستشوي ساده ميوه‌ها. تا به حال، با خودتان فكر كرده‌ايد كه بهترين راه براي تميز كردن توت‌فرنگي كه هم روي سطح خاك پرورش پيدا مي‌كند و هم به دليل فسادپذيري زياد به دفعات مورد سم‌پاشي قرار مي‌گيرد، چيست؟
متأسفانه از آنجا كه سطح توت‌فرنگي داراي خلل و فرج فراواني است و پوست يكنواختي ندارد، سموم دفع آفاتي كه براي پرورش اين ميوه به كار برده مي‌شود، به راحتي در آن نفوذ كرده و باقي مي‌ماند و به راحتي نيز از آن خارج نمي‌شود. از اين رو، شستن اين ميوه با آب نمي‌تواند كمك چنداني بكند بلكه بايد باغداران و توليدكنندگان اين ميوه استانداردهايي را همواره مدنظر داشته باشند. به طور مثال، سم‌پاشي ميوه‌ها در زماني باشد كه سموم فرصت كافي براي تجزيه شدن را داشته باشند. حتما با خود مي‌گوييد مگر سمومي‌كه به ميوه‌ها زده مي‌شوند پس از مدتي از بين مي‌روند؟
بايد در پاسخ به شما بگوييم بله، بر خلاف روزگار قديم، امروزه از سمومي‌استفاده مي‌شود كه پس از گذشت چند روز به طور كامل تجزيه شده و ديگر عوارض جانبي را كه سموم قديمي‌ به همراه داشتند، در بدن ايجاد نخواهند كرد اما بسياري از مواقع توليدكنندگان به دليل بي‌توجهي به استانداردهاي مصرف اين تركيبات، مخاطراتي را متوجه مصرف‌کنندگان خواهند كرد.
امروزه، به طور كلي براي پرورش گياهان از سمومي ‌استفاده مي‌شود كه پس از گذشت يك هفته تا 10 روز خود به خود تجزيه مي‌شوند و اگر پس از اين مدت خورده شوند، ديگر عوارض جانبي را براي مصرف‌كننده آن باقي نخواهند گذاشت. اما از آنجايي كه باغداران براي بيشتر ماندن اين ميوه در بازار پيش از برداشت و درست در زمان عرضه، توت‌فرنگي‌ها را سم‌پاشي مي‌كنند، اين سموم در ميوه باقي مانده و در بافت آن نيز نفوذ مي‌كنند و فرصت كافي براي تجزيه شدن نخواهند داشت و به اين ترتيب عوارض جبران‌ناپذيري را براي بدن به همراه دارند. حتما مي‌گوييد اگر 20 روز زمان طول بكشد تا اينكه اين ميوه به دست مصرف‌كننده برسد، ديگر خبري از اين تركيبات زيانبار نخواهد بود. بايد در جواب به شما بگوييم كه به دليل آنكه اين ميوه بسيار ظريف بوده و زود فاسد مي‌شود، پس از برداشت نمي‌توان زمان زيادي را صرف كرد بلكه آن را بايد به سرعت به فروش رسانيد و به دست مصرف‌كننده رساند و به دنبال اين موضوع در درازمدت انواع سرطان‌ها مي‌تواند گريبان مصرف‌كنندگان اين دسته از ميوه‌ها را بگيرد.
نكته ديگر درباره توت‌فرنگي‌هاي گلخانه‌اي است و اينكه بسياري از شما تصور مي‌كنيد محصولات گلخانه اي بسيار زيانبارتر هستند. به طور كلي، در روش گلخانه‌اي به دليل قابل كنترل بودن دما مي‌توان در هر فصل سال حتي فصل سرما، محصولاتي را پرورش داد كه در شرايط عادي قابل پرورش نيستند.



به طور مثال، خيار و گوجه‌فرنگي گلخانه‌اي و اين روزها توت‌فرنگي‌گلخانه‌اي. اما مشكل اساسي كه اين دسته از ميوه‌ها با خود به همراه دارند، آن است كه اين دسته از ميوه‌ها نيز به دليل سم‌پاشي‌هاي غيراستاندارد و به موقع نبودن اين فرآيند، مي‌توانند سلامت مصرف‌كننده را با مخاطره رو به رو سازند و از آنجا كه كنترل كمي‌ بر اين موضوع وجود دارد، اعتماد كمي‌ مي‌توان به سالم بودن اين دسته از محصولات داشت. البته اين معضل درباره محصولات مزرعه‌اي نيز وجود دارد و به اين معناست كه نبايد تنها به نوع گلخانه‌اي شك كرد.
حتما با خود مي‌گوييد، مي‌توان با زدن تركيبات ضد عفوني‌كننده تا حدودي از ميزان اين سموم كاست؟ در حالي كه بايد به شما بگوييم، اين تركيبات براي از ميان برداشتن ميكروب‌ها و انگل‌ها توصيه مي‌شوند و نمي‌توانند سمومي‌را كه تا حدودي در بافت ميوه نفوذ كرده است، از بين ببرند علاوه بر اينكه استفاده از اين تركيبات و يا قرار دادن طولاني مدت توت‌فرنگي‌ها در آب به دليل نبودن پوست محافظ، مي‌تواند بافت خود ميوه را نيز متلاشي كرده و يا اين تركيبات شيميايي نيز به بافت ميوه نفوذ كنند و مشكل نه تنها حل نشود بلكه بزرگ‌تر نيز بشود. پس تنها راه براي داشتن توت‌فرنگي‌هاي سالم‌تر، داشتن كنترل بيشتر مراجع ذي‌ربط بر فعاليت پرورش‌دهندگان اين ميوه است تا به رعايت استانداردها توجه ويژه‌اي داشته باشند.

منبع:www.salamat.com