اصول مراقبت از ناخن


 





 

 

گفتگو با دکتر حسين طباطبايي*
 

آقاي دکتر، براي کوتاه و مرتب کردن ناخن بهتر است از چه روشي استفاده شود؟
 

ناخنگير معمولي ولي تيز، بهترين وسيله براي گرفتن ناخن‌ها است و از وسايلي مانند قيچي، چاقو، تيغ و غيره حتي‌الامکان نبايد استفاده کرد.

آيا کوتاه کردن ناخن با سوهان کشيدن کار درستي است؟
 

کوتاه کردن ناخن‌ها بايد قسمت روشن و شفاف نوک ناخن‌ها که حدود دو ميلي‌متر است، به بعد باشد و پس از چيدن ناخن‌هاي اضافي چنان‌چه قسمت‌هايي تيز است و گرد نشده، بايد با سوهان مناسب به آرامي آن را تراشيده به طوري که در لمس نوک ناخن زبر نباشد و هيچ‌گونه تيزي و زاويه‌اي حس نشود.

شکل سر ناخن بايد به چه شکلي دربيايد تا ايجاد مشکل نکند؟
 

نوک ناخن بايد حالت مقعر به‌سمت خارج باشد به طوري که سر ناخن حالت گرد داشته باشد.

اگر ناخن خشک باشد، براي نرم کردن آن چه بايد کرد؟
 

از نظر علمي بايد علت خشکي ناخن بررسي شود. عللي مانند کم‌کاري تيروييد، کم‌خوني، فقر تغذيه و بيماري‌هاي سيستميک بايد شناسايي شوند ولي از آنجا که مهم‌ترين علت خشکي ناخن استفاده مستمر و بيش از حد طبيعي از شوينده‌ها است، بنابراين با کاهش شستشو با صابون‌ها و استفاده از دستکش‌ براي کارهاي شستشوي ظروف و لباس‌هاي منزل، چنانچه بهبودي حاصل نشد بايد به‌وسيله پزشک بررسي شود. ولي در خشکي‌هايي که به دليل استفاده وسواسي از شوينده‌ها در ناخن‌ها ايجاد مي‌شود بايد مصرف شوينده‌ها معقول شده و از پارافين مايع براي ماليدن به ناخن‌ها استفاده شود. اگر موقع مانيکور يا پديکور متوجه تغيير رنگ، وجود تغيير شکل، نرمي يا خشکي غيرطبيعي، تغيير در جهت رشد طبيعي و غيره شديد بايد به پزشک مراجعه کنيد.

ناخنک چيست و چرا به وجود مي‌آيد؟ آيا مي‌توان آن را هنگام مانيکور برداشت؟
 

ناخنک يا پتريژيوم چسبندگي مقاوم قسمت انتهايي بستر ناخن به صفحه ناخن است. به‌طور طبيعي بايد منطقه نوک ناخن از بستر زيرين جدا و آزاد باشد ولي در 20 درصد موارد، بيماران در اين منطقه چسبندگي درد دارند و ممکن است هر 10 ناخن انگشتان دست‌شان مبتلا شوند. علت آن در حدود 40 درصد، اختلالات جريان گردش خون نوک انگشتان و کاهش ميزان خون‌رساني است در مواردي هم علل ژنتيکي موثر است. در اختلالات گردش خون انگشتان، پزشک به بيمارهايي مانند لوپوس اريتماتو و اسکلرودرمي فکر مي‌کند که مهم‌ترين علت‌ها هستند. هر چند بيماري‌هايي مانند ديابت، جذام، پديده رينود، سخت شدن عصب مديان دست و غيره هم ممکن است علت ناخنک باشند. در مواردي مصرف لاک‌هايي که حاوي فرمالدييد هستند براي علت ناخنک گزارش شده است.

چه افرادي صلاحيت انجام مانيکور را دارند؟
 

افرادي که آموزش‌هاي رسمي و مراقبت‌هاي پوست را گذارنده و مدرک رسمي دريافت و در محل کار آن را نصب کرده‌اند.

بعضي از خانم‌ها با نوک سوهان ريشه ناخن خود را پاک مي‌کنند، آيا اين کار صحيح است؟
 

اگر به آرامي باشد و موجب صدمه به صفحه ناخن و بستر ناخن نشود، مانعي ندارد زيرا در نتيجه اين صدمات ممکن است عفونت‌ها به آساني در آنجا جايگزين شوند.

بسياري از افراد از محلول‌هاي مقاوم کننده ناخن استفاده مي‌کنند. آيا اين کار تاثيري دارد؟
 

اگر تجويز اين محلول‌ها به‌وسيله پزشک باشد و به‌وسيله کارخانه‌هاي معتبر ساخته شده باشد، مانعي ندارد.

هر چند وقت يک بار بايد از لاک ناخن و استون و حلال‌ها استفاده کرد؟
 

از نظر پزشکي مصرف لاک‌هاي رنگي توصيه نمي‌شود ولي از آنجا که از نظر زيبايي، بعضي از افراد تمايل به استفاده از لا‌ک‌ دارند، توصيه مي‌شود فقط در مراسم رسمي، جشن‌ها، عروسي و غيره استفاده شده و پس از پايان مراسم آن را پاک کنند. افرادي که به منظور زيبايي به طور مستمر از لاک‌هاي رنگي استفاده مي‌کنند لازم است مکرر لاک‌هاي قبلي و قديمي را با حلال‌هايي مانند استون پاک کرده و دوباره لاک جديد استعمال کنند. حلال‌هاي لاک‌ها مي‌توانند بسيار مخرب باشند به طوري که استون در تکرار مصرف به تدريج صفحه ناخن را خشک، زرد رنگ و شکننده مي‌سازد. از طرفي در مواردي بعضي از افراد واکنش‌هاي آلرژيک يا توکسيک به لاک‌هاي رنگي‌ نشان مي‌دهند که علاوه بر تغيير شکل ناخن‌ها، پوست حاشيه ناخن‌ها هم قرمز، پوسته ‌پوسته، متورم و در مواردي دچار خارش مي‌شوند که درمان آن نياز به مراجعه به پزشک دارد.

نظرتان درباره استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي چيست؟
 

مشکلاتي که در اثر استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي ممکن است پيش‌ آيد، به اين شکل است که بسته شدن لبه ناخن طبيعي مانع انتقال اکسيژن به صفحه ناخن مي‌شود و به تدريج صفحه ناخن نازک مي‌شود و از طرفي چنانچه تغييرات پاتولوژيک در ناخن اتفاق بيفتد، ناخن مصنوعي پلاستيکي مانع ديد واضح مي‌شود. همچنين موقع گذاشتن و به‌خصوص برداشتن ناخن مصنوعي صدماتي به صفحه ناخن وارد مي‌آيد ولي از آن بدتر، مواردي است که افراد از ناخن مصنوعي کامل به جاي ناخن طبيعي خود استفاده مي‌کنند، به طوري که فقط ناخن مصنوعي ديده مي‌شود. اين ناخن‌ها با چسبي از جنس متاکريلات چسبانده مي‌شوند که در مواردي سبب تخريب کامل ناخن طبيعي شده و حساسيت‌هاي تماسي شديدي در پوست اطراف ناخن ايجاد مي‌کنند. بدتر اينکه بعضي از بانوان به طور دايمي از اين ناخن‌هاي مصنوعي استفاده مي‌کنند و نمي‌دانند که مراقبت‌ از آنها بسيار بيشتر از ناخن‌هاي طبيعي است و به آساني عفونت‌هاي قارچي و باکتريايي به‌خصوص در حاشيه و محل اتصال به پوست اطراف آن لانه‌گزيني مي‌کنند. چنانچه فردي مجبور به استفاده دايم از اين ناخن‌ است، بايد هر سه هفته يک بار آن را درآورده و چند روزي از چسباندن مجدد خودداري کند. خانم‌ها توجه داشته باشند پيش از استفاده از ناخن‌هاي مصنوعي، کمي از چسب مورد مصرف را روي پوست بازو بمالند و بعد از 72 تا 48 ساعت آن را بررسي کنند تا چنانچه در محل دچار قرمزي، تورم يا خارش شدند از مصرف ناخن مصنوعي کامل پرهيز کنند.

بعضي از خانم‌ها روي ناخن‌هاي خود از وسايل زينتي استفاده مي‌کنند که گاهي به آسيب بافت ناخن منجر مي‌شود، در اين صورت چه بايد کرد؟
 

وسايل زينتي که از طريق سوراخ کردن صفحه ناخن وارد آن مي‌شود، مي‌تواند باعث خون‌ريزي بستر ناخن و محيط مساعد براي ورود ميکروب‌ها از قبيل قارچ‌ها و باکتري‌ها باشد. بهتر است اين وسايل تزييني را خارج کرده و حتي اگر از نظر ظاهري مشکلي نباشد، مدتي مراقب ناخن باشيم تا به تدريج سوراخ‌ها به طور طبيعي و خود به خود پر شود ولي ضروري است با پزشک مشورت کنند.

 

پي نوشت ها :
 

*دبير انجمن متخصصان پوست و مو

منبع:www.salamat.com