داروهای بزرگ کننده لثه‌ها


 

نويسنده:دکتر ندا مسلمي*




 
سلامت لثه در سلامت جسم و روان نقش مؤثري دارد؛ به طوري که افزايش حجم لثه مي‌تواند به اضطراب، افسردگي، نگراني و درد منجر شود. افزايش حجم لثه روي لبخند و حالات چهره كودكان تاثير مي‌گذارد. با كمك يكي از همكاران، آقاي دکتر حسام نوذري، متخصص پريودنتولوژي، استاد دانشگاه كاليفرنيا يادداشتي تهيه كردم تا بيشتر با علل پديد آورنده اين معضل آشنايتان کنم.
با وجود اهميت بسيار زياد صدمات روحي‌رواني ناشي از افزايش حجم لثه در کودکان، توجه چنداني به اين امر نمي‌شود. تغييرات چهره گاهي مي‌تواند موجب برچسب زدن به كودك و نوجوان شده و تكامل اجتماعي‌رواني، عزت نفس و كيفيت زندگي او را تحت تاثير قرار دهد. به علت مركزيت چهره، دهان و لبخند در روابط متقابل افراد، اثر افزايش حجم لثه را روي لبخند هزاران كودك نمي‌توان دست كم گرفت. بعضي از داروها که به منظور درمان بيماري‌هاي عمومي در کودکان تجويز مي‌شوند، مي‌توانند به افزايش حجم لثه، تأخير در رويش دندان‌ها، بدشكلي چهره و آسيب روحي منجر شوند.
بد نيست بدانيد شايع‌ترين علت بروز افزايش حجم لثه در کودکان تجويز اين دسته از داروها است. چند هزار كودك بيمار، در معرض خطر افزايش حجم لثه و نيز عفونت پريودنتال هستند. افزايش حجم لثه اگرچه ممكن است خفيف باشد، مي‌تواند محلي براي تجمع پاتوژن‌ها (عوامل بيماري‌زا) درناحيه زيرلثه‌اي باشد و به ژنژيويت يا پريودنتيت منجر شود. در موارد شديدتر، ممکن است نياز به برداشتن آن به روش جراحي باشد. شناسايي داروهاي مرتبط با افزايش حجم لثه در کودکان، شيوع و مکانيزم اثر آنها، در پيشگيري، تشخيص زودهنگام و مداخله به موقع مفيد مي‌باشد. افزايش حجم لثه يك عارضه جانبي شناخته شده از حداقل سه درمان دارويي عمده مي‌باشد. اثر تجمعي ناشي از تجويز ترکيبي اين داروها نيز بر بروز و شدت اين عارضه شناسايي شده است. داروهايي كه بيشترين نگراني را در مورد كودكان ايجاد مي‌كنند، عبارت‌اند از: داروهاي كنترل تشنج‌هاي صرعي و اختلالات عصبي، داروهاي سركوب ‌کننده سيستم ايمني که به منظور پيشگيري از پس زدن بافت پيوندي تجويز مي‌شوند، درمان دارويي در بعضي بيماري‌هاي مزمن (نظير اختلال بيش فعالي و کم‌توجهي) که بافت حجيم شده قابليت سرطاني شدن داشته و تاكنون دو مورد بدخيمي به دنبال اين نوع افزايش حجم لثه گزارش شده است. برآورد دقيق تعداد افرادي كه در معرض خطر اين نوع عارضه جانبي مي‌باشند، مشكل بوده و آمارهاي جهاني مربوط به افزايش حجم لثه نيز در دسترس نمي‌باشند. برآورد اين موارد مي‌تواند در پيش‌بيني تعداد كودكاني كه ممكن است در آينده در معرض افزايش حجم لثه مرتبط با داروها قرار گيرند، مفيد باشد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پريودنتولوژي

 

منبع:www.salamat.com