استرس و خطاهاي تغذيه‌اي


 

نويسنده:دکتر ربابه شيخ‌الاسلام*




 
دراين مقاله نمي‌خواهم برايتان از چگونگي برخورد با استرس بگويم؛ بلكه مي‌خواهم به نكته‌اي مهم‌تر اشاره كنم: عادات غذايي درست و غلط ما در شرايط پراسترس. گاهي استرس موجب مي‌شود در انتخاب غذايمان اشتباه كنيم و اين در شيوه زندگي‌مان تاثير منفي مي‌گذارد و بيش از پيش ما را دچار مشکل مي‌کند. به طور مثال، برخي افراد براي رهايي از استرس به قهوه پناه مي‌برند. با وجودي که کافيين موجود در قهوه با کاهش حالت رخوت، فرد را براي کارهاي روزمره آماده مي‌کند اما مصرف بيش از حد آن مي‌تواند زيان آور باشد؛ چون اين ترکيب هورمون‌هاي استرس را تحريک کرده و به افزايش ضربان قلب و فشار خون منجر مي‌شود.
به طور كلي، بي‌حوصلگي ناشي از استرس، فرد را در انتخاب غذا بي‌تفاوت مي‌کند و به همين دليل غذاهاي چرب، شور و شيرين بيشتر مصرف مي‌شوند. اين نوع تغذيه در طولاني مدت مشکلات ديگري را به فرد تحميل مي‌کند که به استرس و آشفتگي‌هاي او دامن مي‌زند و حتي ممکن است باعث شود فرد به نظم موجود در وعده‌هاي غذايي بي‌توجه شود. گاهي اوقات استرس، فرد را به غذا خوردن بيشتر و هوسي‌تر وامي‌دارد.
در زندگي پرمشغله امروز ممکن است گاهي يادمان برود که حداقل روزي هشت ليوان آب بخوريم و زماني که استرس داريم اين فراموشي‌مان هم شايد بيشتر شود. کم نوشيدن آب، مشکلات مربوط به سلامت را افزايش مي‌دهد و بدن نمي‌تواند فعاليت‌هاي سلولي خود را انجام دهد. حتي ديده شده است افرادي که مضطرب و بي‌حوصله هستند نمي‌توانند در خانه، غذايي براي خود تهيه کنند و به همين جهت غذا‌هاي فوري بيرون را که چرب و سرخ شده است بيشتر مصرف مي‌کنند که اين هم مشکلات خاص خود را دارد.
نتيجه اين روند يعني مصرف کمتر غذاهاي سالم خانگي، کاهش مصرف ميوه‌ها و سبزي‌ها، خوردن قهوه و شکلات و ساير غذاهاي شيرين و رها کردن ورزش‌هاي روزانه که اين موجب مي‌شود تعادل انرژي در بدن مختل شود و احساس خستگي، بي‌حوصلگي در کوتاه مدت و چاقي و افزايش قند خون در دراز مدت، سلامت را به مخاطره اندازد. اين نوع تغذيه سيستم ايمني ‌بدن را نيز تضعيف مي‌کند و فرد مستعد ابتلا به بيماري مي‌شود.
فراموش نكنيد كه شرايط نامطلوب خود ساخته ناشي از استرس موجب افزايش آن شده و چرخه معيوبي به وجود مي‌آورد که براي رهايي از اين چرخه بايد خود همت کنيد.
تغذيه مناسب در اين دوران پراسترس يعني افزايش نيرويي که شما را کمک مي‌کند همراه با مديريت استرس از اين سيکل معيوب خارج شويد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص بهداشت عمومي

منبع:www.salamat.com