آنچه والدين بچه‌هاي ديابتي بايد بدانند


 





 
اين موضوع که فرزند شما ديابت دارد، احتمالا براي شما پدران و مادران مشکل است و نگران‌تان مي‌کند. اما بخشي از اين نگراني صرفا به اين دليل است که ناآگاه‌ايد و نمي‌دانيد چه اتفاقي رخ خواهد داد و شما چه کمکي مي‌توانيد به فرزندتان بکنيد. اين هفته مي‌خواهم به برخي از سوالات رايج شما در اين خصوص پاسخ ‌دهم. اول اينکه بايد بدانيد بدن کودک شما در توليد يا مصرف انسولين ناتوان است. انسولين ماده‌اي است که توسط لوزالمعده ترشح شده و موجب مي‌شود قند (منبع انرژي بدن) مورد استفاده قرار گيرد. نکته مهم بعدي اينکه کودکان و نوجوانان به ديابت نوع يک يا وابسته به انسولين مبتلا مي‌شوند و اين مشکل ربطي به ژنتيک ندارد، پس يکديگر را مقصر ندانيد. دليل اين نوع ديابت پاسخ ايمني بدن است که هنوز مشخص نيست چرا به وجود مي‌آيد. به هر حال فرزند شما براي تامين انرژي روزانه خود بايد انسولين تزريق کند. شما به طور کامل بايد علايم افت قندخون، افزايش قندخون، علايم کماي ديابتي و نکات تغذيه‌اي کودک‌تان را در هر سني بدانيد.

قندخون فرزند شما به چند دليل ممکن است افت کند:
 

1) شايد او يک وعده غذايي را فراموش کرده؛
2) امکان دارد در معرض هواي خيلي گرم يا خيلي سرد بوده باشد؛
3) شايد ورزش شديد بدون تغذيه داشته و ... بنابراين علامت افت قندخون مثل لرزش دست، پوست و رنگ پريده، عرق سرد و ضربان قلب تند، گرسنگي، بي‌قراري و گريه، خستگي و نداشتن تمرکز و سردرد خواهد داشت.

اما شما چه بايد بکنيد؟
 

به سرعت يک غذاي شيرين مانند آب ميوه، نصف ليوان آب و يا چهار حبه قند به او بدهيد. بهتر است جامد نباشد تا اگر تشنج کرد، راه‌ هوايي‌اش بسته نشود. اگر تا 15 دقيقه خوب نشد، اين مايع شيرين را تکرار کنيد. اگر هم بهتر شد، بايد ماده غذايي به او بدهيد که جذب قند آن طولاني‌تر باشد و موجب افت دوباره قند نشود (مثل بيسکوييت و يا ساندويچ پنير) و يادتان باشد اگر قندخون به حدي افت کرده که فرزندتان دچار تشنج شده يا بي‌هوش است به هيچ‌وجه نبايد از راه دهان به او غذا بدهيد؛ بلکه بايد او را به پهلو بخوابانيد، چانه‌اش را پايين بکشيد تا راه هوايي‌اش باز باشد، به اورژانس زنگ بزنيد و اگر آمپول گلوکاگون داريد طبق دستور پزشک، عضلاني يا زير جلدي تزريق کنيد. اگر هم آمپول نداشتيد، محلول گلوکز تنقيه کنيد. در مورد افزايش قندخون هم بايد علامت‌ها را بشناسيد. تشنگي، ضعف، افزايش دفعات ادرار و تاري‌ديد معمولا به چند دليل اتفاق مي‌افتد:
1) انسولين او را تزريق نکرده‌ايد،
2) غذا زيادتر از حد معمول خورده،
3) فعاليت بدني‌اش خيلي کم است،
4) بدن در وضعيت پراضطراب يا بيماري قرار دارد. در اين حالت بلافاصله با گلوکومتر قندخون را اندازه بگيريد و انسولين را طبق دستور پزشک استفاده کنيد. غذا و نوشيدني بدون قند به کودک بدهيد.
منبع: http://www.salamat.com
ae