اجابت مزاج با درد و خونريزي


 





 

 

در اين مقاله به همورييد (بواسير) و شقاق (فيسور) مقعدي به‌عنوان دو علت شايع درد و خونريزي هنگام اجابت مزاج مي‌پردازيم.
 

هموروئيدها بالشتك هاى عروقى طبيعى هستند كه در ناحيه كانال مقعدى در قسمت ? سانتى مترى انتهاى روده بزرگ (راست روده) قرار دارند. اين بالشتک‌ها در دو قسمت داخل و خارج كانال مقعد قرار دارند كه به آن هموروئيدهاى داخلى و خارجى مى گويند. هموروئيدها اندام‌هاي طبيعي اين ناحيه هستند، اما در اثر زور زدن به دنبال يبوست و يا اسهال مى‌توانند پرخون و متورم شده و در صورت تكرار يبوست و زور زدن موقع اجابت مزاج اين بالشتك هاى عروقى متورم و دچار پارگى و زخمى شده و به صورت خونريزى و بيرون زدگى و گاهي درد به هنگام اجابت مزاج خود را نشان دهند.

انواع هموروئيد
 

هموروئيدهاى داخلى از نظر شدت علائم به چهار درجه تقسيم مى شوند.
 

درجه اول: خونريزى بدون بيرون زدگى.
درجه دوم: خونريزى همراه بيرون زدگى كه خودبه خود جا مى رود.
درجه سوم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا مى رود.
درجه چهارم: خونريزى به همراه بيرون زدگى كه با دست جا نمى رود.

عوامل ايجادکننده هموروئيد
 

عوامل مهم و موثر در بروز آن عبارتند از: يبوست مزمن، اسهال مزمن، زور زدن موقع اجابت مزاج، نشستن طولانى مدت در توالت، افزايش سن، عوامل ارثى، حاملگى، تحرك كم، مصرف غذاهاى كم‌فيبر، عدم استفاده از ميوه‌جات و سبزيجات، مصرف الكل و...

علايم و نشانه‌ها
 

1) خونريزى: اولين و شايع‌ترين علامت خونريزى هنگام اجابت مزاج است كه پس از دفع مدفوع سفت ايجاد مىشود و به صورت خون روشن و تازه روى كاسه توالت مى چكد. وضعيت آن طورى است كه اكثراً پس از مدفوع است و به عبارتى از مدفوع جدا است. افراد بايستى متوجه باشند كه اگر خون مخلوط با مدفوع باشد بايستى به ساير عوامل مثل سرطان ها، پوليپ ها و كوليت ها مشكوك شده و حتماً بررسى كامل كولون توسط جراح متخصص كولوركتال انجام شود.
2) خروج توده (بيرون‌زدگى): دومين علامت بيرون زدگى است كه گاها بالشتك هاى هموروئيدى از مقعد خارج شده كه خود به خود جا رفته و يا براى جااندازى نياز به دستكارى دارند و گاهى آنقدر وسيع هستند كه قابل جااندازى نيستند و بايستى سريع تر به جراح مراجعه شود.
3) درد: سومين علامت درد است كه در هموروئيدهاى درجه سوم و چهارم عارضه‌دار شده و يا هموروئيدهاى خارجى و مخلوط بروز مى‌كند.

درمان هموروئيد
 

با توجه به نوع و تشخيص پزشك متخصص در اين رشته چندين روش درمانى وجود دارد.
درمان‌هاي طبى: كه معمولا براى هموروئيدهاى خفيف درجه اول و يا دوم توصيه مى‌شود عبارت است از كنترل يبوست به وسيله مصرف رژيم غذايى پرفيبر مثل ميوه‌جات و سبزيجات، كاهو، آلو، انجير، نان سبوس‌دار، اصلاح عادت اجابت مزاج، استفاده از پمادهاى ضد هموروئيد و استفاده از ملين‌ها و لگن آب گرم.

درمان‌هاى جراحي و ساير روش‌ها
 

در صورتي که درون هموروئيد خارجي لخته تشکيل شود، پزشک شما ممکن است درمان جراحي براي برداشتن هموروئيد را توصيه کند. در موارد خونريزي‌هاي مکرر يا هموروئيدهاي پيشرفته دردناک نيز ممکن است جراحي براي برداشتن هموروئيد يا استفاده از شيوه‌هاي سرپايي مانند كوتر كردن، منجمد كردن،بستن هموروئيد با حلقه لاستيکي توصيه شود.

شقاق (فيسور) مقعد چيست؟
 

فيسور يا شقاق ترك و يا زخمى است كه در ناحيه ابتداى مقعد رخ مى دهد كه بسيار دردناك بوده و گاهاً با خونريزى مختصر موقع اجابت مزاج همراه است. علل ايجاد اين زخم متفاوت است وليكن در اكثر بيماران با تغيير اجابت مزاج از قبيل يبوست و يا اسهال شديد همراه است. شايع‌ترين محل اين زخم در قسمت خلفى است و از نظر بروز فيشر در بين زنان و مردان هر دو به يك اندازه شايع است به خصوص در افراد بالغ جوان شايع‌تر مشاهده مى شود وليكن اين بيمارى از نوزادان تا افراد مسن را گرفتار مى كند.
فيسور به دو شکل حاد و مزمن ديده مىشود: در فيسور حاد علايم طى يك ماه اخير شروع شده است و با درد شديد مقعد به خصوص در موقع اجابت مزاج شروع شده و زخم به صورت حاد است. درمان شکل حاد به صورت مراقبتى و سرپايى است. اكثرا با تغيير عادات غذايى و مصرف فيبر و سبزيجات و تنظيم عادات اجابت مزاج و استفاده از پمادهاى بى‌حس‌كننده درمان مى‌شود.
فيسور مزمن وقتى است كه علايم فيسور طولانى مي‌شود و گاهي حالت عودکننده به خود مي‌گيرد. در اين حالت اكثرا يك زايده پوستى نيز در لبه مقعد ايجاد مى‌شود كه در اين صورت اكثرا نياز به درمان‌هاى بيشتر از قبيل جراحى دارد. معمولا در ابتدا براي شقاق از درمان‌هاى مراقبتى از قبيل پماد نيتروگليسيرين يا پمادهاى ديلتيازم استفاده مى‌كنند. داروى ديگر، سم بوتولونيوم است كه داخل عضله داخلى مقعد تزريق مى‌شود. راه نهايى درمان فيسور مزمن جراحى است كه در اين عمل معمولا قسمتى از عضله اسفنکتر داخلى مقعد قطع شده و گاهي نياز به برداشتن زوايد پوستى نيز مى‌شود.

 

منبع:www.salamat.com