تاثير بيماري‌هاي کبدي روي پوست و مو


 

نويسنده:دکتر گلرخ ثريا*




 
«شما پوستت چه‌قدر زرد شده! يرقان گرفته‌اي؟ بايد يک آزمايش کبد بدهي!» اگر اين جملات را از متخصص پوست‌تان شنيديد‌، تعجب نکنيد چون گاهي بيماري‌هاي کبدي اثراتي روي پوست شما مي‌گذارند که به وسيله اين علايم و نشانه‌ها حتي مي‌توان بيماري کبد شما را شناسايي کرد و تشخيص داد. بسياري از متخصصان داخلي به محض نگاه کردن به پوست صورت و بدن شما، بيماري کبدي‌تان را تشخيص مي‌دهند و آزمايش‌هاي تکميلي را برايتان تجويز مي‌کنند.
بعضي‌ها اعتقاد دارند که پوست آينه تمام‌نماي بيماري‌هاي داخلي است و اين بيماري‌ها بيش از هر بيماري ديگر اندام‌هاي داخلي خودشان را روي پوست نمايان مي‌کنند. يرقان يا همان زردي پوست مشهورترين علامت بيماري‌هاي کبدي در روي پوست است که باعث زردي پوست و حتي سفيدي چشم مي‌شود. رنگ‌پريدگي هم مي‌تواند نشانه کم‌خوني باشد. گاهي اين کم‌خوني ناشي از تجزيه بيمارگونه خون در کبد است و اين اتفاقي است که در سيروز کبدي رخ مي‌دهد. قرمزي کف دست ممکن است ناشي از بيماري حاد و يا مزمن کبد باشد. رنگ خاکستري متمايل به ارغواني تيره در پوست هم مي‌تواند به علت افزايش آهن و يا برنزه شدن آن باشد که شما بايد به هموکروماتوز شک کنيد البته اين نشانه‌‌هايي است که پزشکان بيشتر با آن آشنايي دارند و با ديدن اين علايم براي شما يک تست ارزيابي سلامت کبد را تجويز خواهند کرد. دانستن اين نشانه‌ها هم به شما کمک مي‌کند که خيلي زود بتوانيد خودتان را براي چکاپ و بررسي سلامت‌تان به پزشک برسانيد.

از پوست تا برگه آزمايش شما
 

بد نيست بدانيد کبد بزرگ‌ترين عضو بدن انسان است و براي خارج کردن سموم از بدن بسيار اهميت دارد. بيماري‌هاي کبدي بسيار متفاوت‌اند ولي هپاتيت، سيروز کبدي و کبد چرب و انسداد مجاري صفراوي از مشهورترين بيماري‌هاي کبدي به شمار مي‌روند. اگر محصولات فعاليت کبدي نتوانند از بدن دفع شوند در پوست بدن جمع شده و ايجاد علايمي مي‌کنند که زردي پوست و خارش پوستي دو تا از علايم اصلي اين بيماري‌ها است. يرقان وقتي رخ مي‌دهد که کبد بيمار، بيلي‌روبين کافي جذب نمي‌کند. خارش که از اصلي‌ترين نشانه‌هاي بيماري‌هاي کبدي روي پوست است خودش را به خاطر رسوب محصولات صفراوي در پوست نشان مي‌دهد. در صورتي که پزشک شما از روي اين علايم پوستي به بيماري کبد شما شک کند برايتان يک سونوگرافي، سي‌تي‌اسکن، ام.آر.آي و يا اسکن کبد تجويز مي‌کند و يا با استفاده از لاپاروسکوپي درون کبد شما را مشاهده خواهد کرد.

نظر کارشناس - دکتر پرويز طوسي *
 

بيماري‌هاي کبدي گاهي داراي علايمي خاص روي پوست بدن افراد هستند که به کمک اين نشانه‌ها حتي مي‌توان بيماري فرد را هم تشخيص داد. شايع‌ترين نشانه‌ بيماري‌هاي کبدي که خودش را روي پوست نشان مي‌دهد، خارش پوستي است. شايد دوست داشته باشيد بدانيد چگونه يک بيماري کبدي ممکن است باعث خارش پوست شود! در اين شرايط معمولا انسدادي در مجاري صفراوي وجود دارد و به خاطر اين انسداد، مواد و ترشحات صفراوي نمي‌تواند دفع شود. اين مواد درون کيسه صفرا و مجاري صفراوي تجمع پيدا کرده و باعث ترشح آنها به داخل خون مي‌شوند و علايم خودشان را به صورت زردي و يرقان روي پوست نشان مي‌دهند. خارش در بيماري‌هاي مزمن کبدي يک علامت اصلي است که خودش را روي پوست فرد نشان مي‌دهد. از طرف ديگر، بيماري مزمن کبدي که سيروز کبدي ناميده مي‌شود علامتش را روي پوست به صورت زردي و يرقان نشان مي‌دهد. بيماري‌هاي کبدي معمولا در سيروز کبدي گاهي خود را به صورت لکه‌هاي قهوه‌اي رنگي نشان مي‌دهند ولي در اين ميان در باور عامه مردم، باورهاي غلطي وجود دارد که بايد اصلاح شود. گاهي بعضي‌ افراد لکه‌هاي بارداري را که قهوه‌اي رنگ هستند و در دوران بارداري روي پوست پديد مي‌آيند، به بيماري کبدي نسبت مي‌دهند که اصلا ربطي به بيماري کبدي ندارد. همين‌طور، لک‌هاي قهوه‌اي رنگ کک و مک هم ارتباطي با بيماري‌هاي کبدي ندارد و نشانه بيماري کبدي به حساب نمي‌آيد. نکته اصلي ديگر اين است که بيماري‌هاي کبدي باعث تغييرات چنداني در موهاي افراد بيمار نمي‌شوند.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

 

منبع:www.salamat.com