وياگرا در يک نگاه


 

نويسنده: دکتر مهدي تيموری




 
وياگرا نام تجارتي داروي سيلدنافيل است. اين دارو به مرداني كه دچار اختلال نعوظ باشند، كمك مي‌كند توانايي جنسي خود را بازيابند. در واقع اين دارو پايه اصلي تمام ‌داروهايي است كه در اين زمينه در بازار دارويي وجود دارد. از آنجا که داروي سيلدنافيل يا وياگرا يکي از رايج‌ترين داروهاي مورد استفاده در زمينه ناتواني جنسي بين مردان دنياست، در اين مقاله نگاهي مي‌‌اندازيم به اين دارو، آثارش و عوارضش.
قرص وياگرا يک ساعت قبل از تصميم به مقاربت مصرف مي‌شود و در طي يك ساعت نبايد بيش از يک عدد از اين قرص مصرف کرد.
در مورد اغلب بيماران، درمان با قرص 50 ميلي‌گرمي ‌آغاز مي‌شود و حتي در صورت استفاده از وياگرا باز هم جهت ايجاد نعوظ، احتياج به تحريكات فيزيكي و ذهني و تمايل بيمار به ايجاد نعوظ پابرجاست.

عوارض جانبي وياگرا
 

• سردرد
• قرمزي، برافروختگي و احساس گرما
• ناراحتي معده
• آبريزش بيني
• عطسه‌هاي مكرر
• تغييرات بينايي
• آبي‌رنگ به نظر رسيدن اجسام
مهم‌ترين مورد منع مصرف وياگرا
• در صورتي كه از نيتروگليسيرين يا داروهاي نيتراتي مثل قرص زيرزباني و ايزوسوربايد و امثالهم استفاده مي‌كنيد نبايد از وياگرا استفاده كنيد.

تاريخچه وياگرا
 

وياگرا براي اولين بار براي درمان آنژين صدري(بيماري قلبي) مورد استفاده قرار گرفت و از 27 مارس 1998 به عنوان اولين داروي درمان ناتواني جنسي در آمريكا استفاده شد. البته مصرف اين قرص بدون تحريك جنسي معمولا هيچ اثري ندارد و براي اثر آن حتما بايد تحريكات جنسي وجود داشته باشد.
نکته مهم درباره نحوه گوارش و دفع اين قرص هم اين است که به راحتي و به سرعت از دستگاه گوارش جذب مي‌شود. وياگرا توسط آنزيم‌هاي كبدي متابوليزه مي‌شود و كبد و كليه در دفع آن نقش دارند. اگر به همراه يك رژيم غذايي پر چرب استفاده شود، باعث كاهش جذب و سرعت اثر و غلظت آن در خون مي‌شود.

وياگرا بي‌خطر نيست
 

هرچند اين دارو بدون نسخه پزشك نبايد استفاده شود اما در تلويزيون‌هاي خارجي و بسياري از سايت‌هاي اينترنتي تبليغ شده و فروش اينترنتي هم دارد، به طوري كه در فاصله بين سال‌هاي 1999 تا 2001 نزديك به ?ميليارد دلار فروش داشته است. وياگرا در اصل براي مردان سالمندي كه دچار مشكلات جنسي هستند، توليد شده بود اما آمارهاي اخير حاكي از آن است كه از هنگام ورود اين دارو به بازار در سال1998 تعداد موارد تجويز آنها براي افراد زير 45 سال، 300 درصد افزايش يافته است. حتي بسياري از مردان جوان كه دچار هيچ مشكلي هم نيستند، اذعان مي‌كنند كه به مصرف تفريحي اين دارو روي آورده‌اند اين در حالي است كه اين داروها اصولاً براي مصارف تفريحي طراحي نشده‌اند.
7 توصيه مهم به مصرف‌کنندگان وياگرا
1- استفاده از اين دارو در افراد مسن و خصوصا كساني كه از داروهاي نيتراتي قلبي استفاده مي‌كنند، بايد با نظر مستقيم پزشك مربوطه و تجويز او باشد وگرنه مي‌تواند مخاطره‌آميز باشد.
2- در صورتي كه پس از مصرف، نعوظ بيشتر از چهار ساعت به طول بينجامد، به دليل احتمال آسيب به آلت تناسلي، مراجعه به پزشك ضروري است.
3- مصرف اين قرص در بيماران مبتلا به اختلالات خون‌ريزي دهنده يا زخم معده و دوازدهه بايد با احتياط صورت گيرد.
4- در صورتي كه در خلال فعاليت جنسي علايمي ‌مثل منگي، گيجي، تهوع يا دردهاي قلبي (درد سينه، احساس سفتي و فشار در سينه، كرختي، گزگز و درد در قفسه سينه يا شانه و فك تحتاني) درمصرف كننده پديد آمد، بايد از ادامه فعاليت جنسي خودداري نمود و سريعا به پزشك مراجعه كرد.
5- مصرف بيشتر از يك قرص در روز توصيه نمي‌شود‌ و در صورت مصرف اتفاقي بيش از مقادير توصيه شده، بيمار را بايد سريعا به بيمارستان منتقل كرد.
6- دارو را بايد دور از نور و رطوبت در دماي زير 30 درجه سانتي‌گراد، درون جعبه دربسته نگهداري كرد.
7- با توجه به احتمال بروز عوارض قلبي شديد ناشي از مصرف اين دارو توصيه مي‌شود كه فقط تحت نسخه پزشك مصرف شود. مهم‌ترين توصيه اين است که هيچ‌گاه از سر تفنن يا كنجكاوي اين دارو را مصرف نكنيد.

تداخلات دارويي
 

برخي از داروها باعث تغيير اثربخشي و عوارض اين دارو مي‌شوند؛ براي مثال، داروهاي قلبي حاوي نيترات، ساير داروهاي مورد استفاده براي اختلال نعوظ، برخي داروهاي ضدايدز، سايمتيدين، فنوباربيتال، كاربامازپين، ريفامپين با وياگرا تداخل اثر دارند و مصرف هم‌زمان آنها بايد بسيار با احتياط صورت گيرد.
منبع:http://www.salamat.com