13 نکته درباره سفالکسين


 





 
1. سفالکسين يکي از معروف‌ترين داروهاي آنتي‌بيوتيکي است که با نام آن آشنايي داريد و احتمالا در قفسه‌هاي دارويي خانه‌ها، مقاديري تاريخ‌گذشته يا نگذشته آن وجود دارد.
2. اين دارو در دسته سفالوسپورين‌هاي نسل اول طبقه‌بندي شده است و به شکل کپسول‌هاي 250 و 500 ميلي‌گرمي ويژه نوجوانان و بزرگسالان و به شکل شربت‌هاي 125 و 250 ميلي‌گرمي براي کودکان با تجويز پزشکان در داروخانه‌ها به فروش مي‌رسد.
3. ساز و کار اين آنتي‌بيوتيک، مهار سنتز ديواره باکتري است به طوري که موجب عدم تعادل اسموتيک در آن مي‌شود.
4. از سفالکسين در عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني، تحتاني، پوست، دستگاه ادراري و گوش مياني استفاده مي‌شود.
5. مقدار مصرف اين دارو در بزرگسالان 500 ميلي‌گرم به صورت خوراکي و به فاصله هر 6 ساعت و در کودکان 20 تا 50 ميلي‌گرم به ازاي هر کيلوگرم وزن و هر شش ساعت با تجويز پزشک خانواده است.
6. داروي سفالکسين نيز مانند هر دارويي داراي عوارض جانبي است که بيش از همه دستگاه‌هاي عصبي، گوارشي، ادراري، خون، پوست و تنفس را درگير مي‌کند. شايع‌ترين اين علايم عبارتند از: سردرد، سرگيجه، ضعف، گزگز، تهوع، استفراغ، اسهال، بي‌اشتهايي، کم‌خوني، تنگي نفس و کهير.
7. در صورت حساسيت در برابر سفالوسپورين‌ها از سفالکسين استفاده نکنيد همچنين تجويز اين دارو در بچه‌هاي کمتر از يک ماه نيز ممنوع است.
8. اگر به پني‌سيلين حساس هستيد بايد از سفالکسين با احتياط استفاده کنيد و مادران باردار و مادران شيرده نيز با توجه به توصيه پزشک خانواده و با احتياط بايد آن را مصرف کنند.
9. تاثير سفالکسين يک ساعت پس از مصرف در بدن آغاز مي‌شود و از طريق کليه نيز دفع مي‌شود.
10. پس از مصرف سفالکسين ممکن است دچار اسهال شويد که تقريبا طبيعي است اما اگر اين بيرون‌روي شديد و ادامه‌دار شد دارو را قطع کنيد و به پزشک‌تان اطلاع دهيد.
11. براي نابودي ميکروب بيماري‌زا و نيز جلوگيري از عفونت‌هاي ديگر بايد دست کم دو هفته از اين دارو استفاده کنيد. بنابراين با برطرف‌شدن علايم عفونت اين دارو را قطع کنيد.
12. در صورت بروز علايم گوارشي سفالکسين را همراه غذا مصرف کنيد.
13. در صورت مصرف بيش از حد سفالکسين، به نخستين مرکز درماني مراجعه کنيد.

 

منبع:www.salamat.com