10 عادت‌ دندان‌شکن


 





 

عادت‌هايي که دندانپزشکان توصيه مي‌کنند آنها را ترک کنيم
 

به هيچ‌وجه حواس‌تان نيست، فقط کافي است به ديگران بگوييد که وقت ارتکاب جرم، مچ‌تان را بگيرند. اين جرم‌ها شايد چندان سنگين نباشند ولي دست آخر جريمه آن براي دهان و دندان‌هاي شما بسيار سنگين تمام خواهد شد. شايد بخواهيد بدانيد کدام جرايم را مي‌گوييم؟ همان عادت‌هاي بدي که شما داريد و با تکرار آن در طول روز حسابي خدمت دندان‌ها و لثه‌هايتان مي‌رسيد. ناخن جويدن، استفاده از خلال دندان و حتي يخ جويدن از جمله اين عادت کردن به عادت‌هاي بد است.

نگه داشتن آب‌نبات در گوشه لپ
 

بعضي‌ها عادت دارند وقتي دارند کار مي‌کنند، مطلب مي‌نويسند، وسايل منزل را تعمير مي‌کنند و يا حتي آشپزي مي‌کنند، يک آب‌نبات را در گوشه لپ‌شان بيندازند و آن را به آرامي در طول زمان بمکند. البته اين يک حقه قديمي در کلاس‌هاي درس مدرسه و دانشگاه هم است که هم مي‌تواند جلوي ضعف را بگيرد و استاد و معلم هم خبردار نشود. ولي دندانپزشکان به شدت توصيه مي‌کنند دست از آب‌نبات مکيدن برداريد. وقتي شما آب‌نبات را در گوشه لپ خود نگه مي‌داريد، قند موجود در آن طي ساعت‌هاي طولاني در تماس با دندان‌هاي شما خواهد بود و سبب پوسيدگي دندان‌هايتان خواهد شد. به جاي آن، آب‌نبات‌هاي بدون قند بخريد. اين آب‌نبات‌ها شيرين‌اند ولي قندي که در آنها به کار رفته است، نمي‌تواند در دهان به وسيله ميکروب‌هاي پوسيدگي‌زا تجزيه شود و بنابراين توليد اسيد کرده و دندان‌هايتان را پوسيده کند. آدامس هم جايگزين خوبي براي آب‌نبات است. آدامس و آب‌نبات بدون قند بزاق را افزايش داده و همين افزايش بزاق هم از پوسيدگي دندان‌ها پيشگيري مي‌کند.

استفاده از خلال دندان
 

از رستوران بيرون‌ آمده‌ايد ولي خلال دندان هنوز گوشه لپ‌تان است تا سر فرصت و دور از چشم‌ ديگران، باقي‌مانده غذاها را از بين دندان‌ها تميز کنيد ولي اين هم از آن عادت‌هاي بد براي لثه‌ها است. سر چوبي خلال دندان بسيار بزرگ‌تر از فاصله ميان دندان‌ها است بنابراين طبيعي است که به فاصله ميان دندان‌ها وارد نمي‌شود تا‌ آنجا را تميز کند. اين سر بزرگ حتي لثه ظريف ميان دنداني را آزرده مي‌کند. بهترين وسيله براي تميز کردن سطوح بين دنداني، نخ دندان است. اگر دندان‌هايتان در اثر کشيدن بعضي از دندان‌ها از هم فاصله پيدا کرده‌اند، به جاي نخ دندان از مسواک بين دنداني به جاي خلال دندان استفاده کنيد. اين مسواک‌ها موهاي ريزي دارند که سطوح بين دندان‌هايي را که از هم فاصله گرفته‌اند، به خوبي تميز مي‌کنند.
استفاده از روغن ترمز براي کشيدن دندان!
بعضي‌ها وقتي دندان‌شان درد مي‌گيرد، مقداري گريس يا روغن ترمز ماشين در آن مي‌گذارند و چند روز صبر مي‌کنند، پس از اين مدت هم درد برطرف مي‌شود و هم دندان لق مي‌شود و دندان را از دهان خودشان بيرون مي‌کشند. اولا که اين مواد شيميايي که از فرآورده‌هاي نفت هستند، غلظت بالايي دارند که سمي هستند و از طرف ديگر، شما با دست خود ميکروب‌ها را وارد دهان و دندان‌تان مي‌کنيد. اين مواد شيميايي آن‌قدر قوي و سمي‌اند که عصب دندان و بافت‌هاي نگهدارنده اطراف دندان را نابود مي‌کنند، به همين دليل است که دندان لق مي‌شود. درمان صحيح براي چنين دندان‌هايي درمان ريشه دندان براي برطرف شدن درد و سپس حفظ دندان است نه استفاده از روغن ترمز.

وسواس مانکن شدن
 

بعضي از خانم‌ها که دچار لاغري عصبي هستند، عادت دارند مقدار زيادي غذا بخورند، سپس از ترس چاق شدن خودشان را وادار به استفراغ و برگرداندن محتويات معده‌شان مي‌کنند. اين عادت هم بلاهاي بدي بر سر دندان‌هاي بي‌نوا درمي‌آورد. وقتي غذا وارد معده مي‌شود، با اسيد معده در هم مي‌آميزد تا هضم و گوارش شود. اگر شما غذا را از معده به دهانتان برگردانيد، اين اسيد روي سطح دندان‌ها قرار مي‌گيرد و تمام سطوح معدني دندان‌ها را در خود حل مي‌کند. سايش‌ها و پوسيدگي‌هاي وسيع دنداني از عوارض وخيم برگرداندن غذا براي لاغر ماندن است.

يخ جويدن
 

پيکا بيماري است که خودش را به صورت عادت يا ويار به جويدن يخ و يا خاک خود را نشان مي‌دهد. کساني که اين بيماري را دارند، سر يخچال مي‌روند، يک گلوله يخ برمي‌دارند و آن را در دهان مي‌گذارند و بي‌امان آن را با دندان‌هايشان خرد مي‌کنند. اين کار احساس خوبي به آنها مي‌بخشد ولي جويدن قطعات محکم و سخت يخ دندان‌ها را به خطر مي‌اندازد. جويدن يخ مي‌تواند ترک‌هاي ريزي بر سطح ميناي دندان ايجاد کند که گاهي عمق‌شان به عاج دندان هم مي‌رسد. از عوارض چنين ترک‌هايي حساسيت دنداني است يعني شما هر نوشيدني و يا خوراکي سرد و يا گرمي را بخوريد در دندان‌هايتان درد تند و تيزي احساس خواهيد کرد. گاهي همين جويدن يخ موجب شکستن و لب پر شدن ترميم‌هاي دنداني هم‌رنگ دندان هم مي‌شود.

نگه‌داشتن چوب لباسي با دندان
 

حتما براي شما هم پيش آمده است که هنگام چوب لباسي کردن لباس‌هايتان، حلقه آن را با دندان‌هاي جلويي‌تان گرفته باشيد و شروع به آويزان کردن لباس‌هايتان به چوب لباسي کرده باشيد. در اين شرايط نيروي زيادي به دندان‌هاي جلويي وارد مي‌شود که مي‌تواند سبب کشيدگي زياد الياف نگه‌دارنده دندان شود. از طرف ديگر، فلز ميله چوب لباسي مي‌تواند موجب ايجاد ترک‌هاي مينايي و يا لب پر شدن مينا هنگام گاز گرفتن آن شود. پس اين عادت را هم ترک کنيد.

جويدن لواشک، قره‌قورت، ليمو ترش و مرکبات
 

اين خوراکي‌هاي خوش‌مزه و ترش، اسيدي دارند که مواد معدني سطح دندان را حل مي‌کند و سبب سايش و احساس کند شدن دندان‌ها مي‌شود. بهتر است عادت به مواد ترش‌خوردن را از سرتان بيندازيد و پس از آن مسواک بزنيد.

جويدن تنباکو
 

جويدن تنباکو يکي از همان عادت‌هاي بدي است که آن را «سيگار کشيدن بدون دود» هم مي‌دانند. اگر به کشورهاي جنوبي آسيا سفر کرده باشيد و يا سفري به کشور هند کرده باشيد، حتما ديده‌ايد که مردم اين کشور عادت دارند تنباکو را بجوند. آنها اغلب برگ تنباکو را در گوشه لب خود مي‌گذارند و مانند يک آدامس، ساعت‌ها آن را مي‌جوند. گاهي به تنباکو شکر اضافه مي‌کنند تا جويدن آن برايشان خوشايند‌تر شود. ولي همين شکر فراوان، عليه دندان‌ها دست به طغيان زده و پوسيدگي‌هاي شديد را در سطح مجاور لثه دندان‌ها، جايي که تنباکوي آميخته با شکر گذاشته مي‌شود، ايجاد مي‌شود. مخاط گونه معتادان به اين عادت بد جويدن تنباکو، چين خورده و خاکستري رنگ خواهد شد و تخريب شديدي در لثه‌هاي آنها رخ مي‌دهد. در عين حال، تنباکو و جويدن آن اگر مدت‌ها تکرار شود، ضايعات سفيدرنگي را در مخاط گونه ايجاد مي‌کند که آغازگر سرطان دهان است.

سيگار کشيدن برعکس
 

در برخي از کشورها مردم عادت دارند سيگارشان را برعکس بکشند، يعني بخش انتهايي سيگار را آتش مي‌زنند و داخل دهان‌شان مي‌گذارند. در اين صورت، ضايعه بسيار خطرناکي در سقف دهان‌شان پديد مي‌آيد که مي‌تواند به سمت سرطان‌هاي بدخيم مخاط دهان پيشرفت کند.

دندان‌قروچه کردن
 

کافي است شب‌ها کنار کسي که عادت دارد دندان‌قروچه کند، بخوابيد. آن وقت مي‌فهميد که دندان‌ها با چه شدتي روي هم ساييده مي‌شوند. عادت به سايش دندان‌ها در هنگام خواب، ساييدگي‌هاي مينا و سپس عاج وسيعي را در سطح دندان‌ها ايجاد مي‌کند که باعث حساسيت دنداني، پوسيدگي و حتي کم شدن ارتفاع صورت مي‌شود. براي اينکه اين عادت به دندان‌هايتان آسيب نزند بايد با راهنمايي دندانپزشکتان از يک محافظ دهاني در هنگام خواب استفاده کنيد.
منبع:www.salamat.com