آرايشگاه، جاي بليچينگ نيست


 

نويسنده:دکتر شکوفه شجاعي




 

 

هشدار پزشکان درباره سفيد کردن دندان در آرايشگاه
 

در اتوبوس نشسته بود و داشت از پشت پنجره بيرون را تماشا مي‌کرد که دستي به پشتش خورد. برگشت. خانمي را در کنار دستش ديد که کارتي دستش بود. کارت را به او داد و گفت: «اين کارت آرايشگاه من است. اگر دوست داشتيد سري به آنجا بزنيد. در ضمن، با جديدترين روش‌ها مي‌توانيم آنجا دندان‌هايتان را هم سفيد ‌کنيم...»
چندي است که سفيد کردن دندان‌ها به آرايشگاه‌هاي زنانه هم کشيده شده است. در برخي از آرايشگاه‌ها علاوه بر خدمات ناخن و مو و آرايش، شما مي‌توانيد داشتن دندان‌هاي سپيد را هم تجربه کنيد، کاري که دخالت در امور پزشکي به شمار مي‌آيد و ممکن است انجام آن در آرايشگاه، عارضه‌دار و خطرناک باشد.

سفيد کردن دندان در آرايشگاه
 

سفيد کردن دندان در آرايشگاه‌ها پديده جديدي است که چندي است از گوشه و کنار مي‌شنويم. البته به نظر مي‌رسد که اين امر تا حدودي زيرزميني و به‌صورت غيررسمي انجام مي‌شود. شايد شما به صورت مستقيم در ليست خدمات آرايشگاه‌ها، سفيد کردن دندان را مشاهده نکنيد ولي برخي از کارکنان آرايشگاه‌ها در برخي از آرايشگاه‌ها در صورتي که تمايل داشته باشيد، اين کار را براي شما انجام خواهند داد. البته روش‌هايي که در آرايشگاه‌ها انجام مي‌شود، روش‌هاي چندان تهاجمي نيست و از روش‌هايي مثل استفاده از چسب‌ها و نوارهاي سفيدکننده گرفته تا محلول‌هاي سفيدکننده استفاده مي‌شود. در اين ميان بسياري از مشتريان آرايشگاه‌ها که به دنبال زيبايي بيشتر راهي آرايشگاه‌ها شده‌اند چون دوست دارند زيباتر باشند و لبخندي سفيد و زيبا را تجربه کنند، دندان‌هايشان را به آرايشگرها مي‌سپارند که لبخندي زيباتر را به آ‌نها هديه کنند.

از سوختن لثه تا درد دندان
 

درست است که ممکن است شما با راهنمايي دندان‌پزشکتان در منزل دندان‌هايتان را سفيد کنيد ولي اين خيلي فرق مي‌کند که سفيد کردن دندان‌هايتان را به آرايشگرتان بسپاريد. در اين شرايط دندانپزشک ممکن است به شما قاشقک‌هاي مخصوص و ژل‌هاي ويژه‌اي بدهد که همراهتان به منزل ببريد ولي در هر مرحله پيشرفت سفيد کردن دندان‌هاي شما را کنترل مي‌کند و در صورتي که عوارضي مثل حساسيت و درد مشاهده شود، روند درمان شما را متوقف خواهد کرد ولي در آرايشگاه‌ به دليل آنکه آرايشگر هيچ‌گونه اطلاعات پزشکي و دندانپزشکي ندارد، نمي‌تواند متوجه بروز خطرات و آسيب‌هايي که مواد سفيدکننده به لثه و دندان‌هاي شما وارد مي‌کند، شود بنابراين ممکن است لثه‌هاي شما آسيب ببينند و يا در اثر استفاده از مواد شيميايي دچار سوختگي و تحليل شوند.

از سوي ديگر خوردگي گردن دندان از عوارض مهم سفيد کردن دندان به روش غيرعلمي و غيراصولي است که درمان آن فقط خارج کردن دندان است. اينها فقط گوشه‌اي از عوارضي است که در آرايشگاه‌ها هنگام سفيد کردن دندان‌ها ممکن است براي شما پيش بيايد.

پزشکي در آرايشگاه، ممنوع!
 

بد نيست بدانيد سفيد کردن دندان در آرايشگاه‌ها غيرقانوني است. مسوول کنترل بهداشت محيط آرايشگاه‌ها در دانشگاه علوم پزشکي شيراز مي‌گويد: «انجام هرگونه عملي که به‌نحوي دخالت در امور پزشکي محسوب شود، در آرايشگاه‌ها و توسط آرايشگران غيرقانوني است و آرايشگاه‌ها موظف به ارايه خدمات مجاز در شرح وظايف‌شان هستند.»
مهندس مرجان مشتاقي مقدم افزود: «خدمات مجازي که در آرايشگاه‌ها بايد انجام شود عبارت‌اند از اعمال آرايشي و پيرايشي بدون هرگونه نفوذ در پوست و دخالت در امور پزشکي.» وي تاکيد کرد: «انجام اعمال آرايشي و پيرايشي هم مشروط به رعايت کليه اصول و ضوابط بهداشت محيط است.»
مشتاقي مقدم با تاکيد بر غيرقانوني بودن انجام اعمالي مثل تاتو، الکتروليز و پاکسازي پوست که به نفوذ در پوست منجر مي‌شود، گفت: «اين خدمات به محيط بهداشتي نياز دارد و در حيطه وظايف متخصص پوست و مو است و تخلف از آن دخالت غيرمجاز در امور پزشکي و تهديد بهداشت و سلامت جامعه است.» وي از مردم خواست براي اعمالي که تخصص پزشک را مي‌طلبد، به پزشک متخصص مراجعه کنند و با انجام اين امور در آرايشگاه‌ها، سلامتي خود و خانواده‌هاي‌شان را به خطر نيندازند.

 

منبع:www.salamat.com