برخورد حذفي با موهاي زايد


 





 

کدام بهداشتي‌تر است: الکتروليز، اصلاح با تيغ، کرم‌هاي موبر، ليزر يا موم؟
 

موم‌‌ها، تيغ، الکتروليز و حتي داروي نظافت، همه راه‌هايي براي خلاص شدن از مزاحمت موهاي زايد است. ولي تا به حال فکر کرده‌ايد که مناسب‌ترين روش براي حذف موهاي زائد هر بخش از بدن کدام است؟

صورت
 

در اين قسمت به چهار روش مناسب براي از بين بردن موهاي صورت مي‌پردازيم:

1) بي‌رنگ‌کننده:
 

اگرچه بي‌رنگ‌کننده‌ها، موجب کندن مو نمي‌شوند اما رنگ مو را روشن مي‌نمايد، به نحوي که با رنگ طبيعي پوست هماهنگ مي‌شود.

2) کرم و لوسيون‌هاي موبر:
 

کرم‌ها و لوسيون‌ها براي از بين بردن موهاي صورت، کاملا مناسب است و استفاده از آن آسان بوده و اغلب ناراحتي خاصي ايجاد نمي‌کند. در اين روش معمولا مو را فقط از سطح پوست جدا مي‌کنند بنابراين کراتين مو تحريک مي‌شود (مانند روش استفاده از تراشيدن مو) و مو پس از رشد، سفت‌تر مي‌شود.

3) نوارهاي مومي:
 

نوارهاي مومي موها را گرفته و آنها را مي‌پوشاند، به نحوي که کنده و يا بريده نمي‌شوند و در عوض، ريشه‌ها را به بيرون کشيده و سطح موردنظر را به مدت شش تا هشت هفته بدون مو نگه مي‌دارد. نوارهاي کوچک‌تر براي لب بالايي و ابروها ايده‌آل است و بهترين روش حذف مو براي صورت است. اين نوارها حاوي لايه‌اي طبيعي از موم نخل هستند که موها را به طور کامل مي‌گيرد. براي حداکثر تاثير و حداقل ناراحتي، مهم است که پوست را محکم بگيريد و نوار مومي را خلاف جهت رشد مو بکشيد. موم‌هاي اضافي باقي‌مانده روي پوست با استفاده از همان نوار و يا با سطح ديگر نوار قابل مرتفع کردن است.
دقت کنيد: برخي از اين نوارها، داراي موم نبوده و به جاي آن از مواد شيميايي که نوعي ژل را شکل مي‌دهد، استفاده مي‌کنند و بنابراين به خوبي موها را نمي‌گيرند.

4) الکتروليز کردن (از بين بردن موها با استفاده از جريان الکتريکي):
 

اين روش شامل وارد کردن يک سوزن نازک به داخل فوليکول مو و شارژ الکتريکي ريشه مو است تا آن را بکشد. با وجود اين، يک سلول جديد ريشه مي‌تواند در همان محل شکل گرفته و موجب رشد دوباره مو شود. اين روش در مقايسه با ساير روش‌هاي حذف موهاي زائد، نسبتا جديد، وقت‌گير و گران است.

شکم
 

در اين قسمت سه روش مناسب توصيه مي‌شوند:
1) استفاده از موم
2) استفاده از نوارهاي مومي
3) استفاده از سرم متوقف‌کننده رشد مو

زيربغل
 

در اين بخش پنج روش وجود دارد که براي ناحيه زيربغل مناسب هستند:
1) استفاده از کرم و لوسيون‌هاي موبر
2) استفاده از موم
3) استفاده از نوارهاي مومي
4) استفاده از سرم متوقف‌کننده موهاي بدن
5) استفاده از روش الکتروليز

دست
 

در اين قسمت، چهار روش وجود دارد که براي ناحيه دست‌ها کاملا مناسب هستند.
1) استفاده از موم‌ها
استفاده از موم موجب از ريشه کندن مو از فوليکول‌هاي آن به‌ مدت طولاني بوده و نتايج بهتري نسبت به ساير روش‌هاي موقت از بين بردن موها دارد. استفاده از موم گرم براي از بين بردن موهاي بازو و ساعد توصيه مي‌شود.
2) نوارهاي مومي
3) استفاده از بي‌رنگ‌کننده‌ها
4) مواد متوقف‌کننده رشد موي بدن:
اين ماده در حقيقت موجب کند کردن رشد دوباره موهاي بدن مي‌شود. اين مواداساسا موجب تعويق و کاهش رشد موي جديد مي‌شود. پس از اينکه مو با ريشه‌اش کنده مي‌شود، اين مواد مي‌تواند به داخل فوليکول باز مو وارد شده و ضمن ترکيب با پروتئين آن موجب شکل‌پذيري سلول جديد ريشه شود.

4 روش، 4 نکته
 

1) استفاده از تيغ اصلاح: اين روش رايج‌ترين وسيله از بين بردن موها در خانم‌ها و آقايان است اما بايد يادآور شد که هنگام خشک بودن پوست، اين روش مناسب نيست زيرا موي خيس و نرم بدن به آساني تراشيده مي‌شود. استفاده از تيغ تميز و مناسب براي اين کار بسيار ضروري بوده و برخلاف باور مردم، اين کار موجب تغيير رنگ يا ميزان رشد موها نمي‌شود.
2) کندن و بيرون‌کشيدن: اين کار، روش بسيار دردناکي است اما ممکن است براي مواقعي که مقدار مو بسيار کم است، ارزش داشته باشد، مانند ابروها و يا اطراف لب و چانه. شما نبايد از اين روش کندن مو براي نواحي بزرگ‌تر استفاده کنيد.
3) داروهاي نظافت: هنگام استفاده از اين وسيله و انتخاب کرم‌هاي رايج و در دسترس براي از بين بردن موها بايد کاملا دقت کنيد زيرا تمام اين کرم‌ها و مواد، يکسان نيستند، مثلا کرم از بين برنده موهاي اطراف آلت تناسلي نبايد براي حذف موهاي صورت استفاده شود زيرا مواد شيميايي آن، موجب از بين بردن ساقه مو و عوارض جانبي مي‌شود. در ضمن، موجب سوختگي سطحي پوست نيز مي‌شود.
4) ليزر: اين يک روش طولاني‌اثر بوده و اغلب مستلزم سه چهار ماه جلسات درماني بيشتر است اما مناسب براي همه نيست، رنگ موهاي شما بايد تيره باشد. اين کار بايد زير نظر پزشک و با نظر متخصصان انجام شود، زيرا روشي گران و برخي اوقات دردناک است.

ساق پا
 

در اين خصوص چهار روش توصيه شده براي ساق پا وجود دارند:
1) استفاده از کرم و لوسيون‌هاي موبر
2) استفاده از موم‌ها
3) استفاده از نوارهاي مومي
4) استفاده از سرم متوقف‌کننده موي بدن

پا
 

در اين زمينه سه روش توصيه شده براي از بين بردن موهاي پا وجود دارد:
1) استفاده از موم
2) استفاده از نوارهاي مومي
3) استفاده از سرم متوقف‌کننده رشد مو

 

منبع:www.salamat.com