هشداري درباره شيريني‌هاي ديابتي


 





 

برليانت بزرگمهر/ مشاور تغذيه و رژيم‌درماني
 

اگر ديابتي هم نباشيد حتما تا به حال شيريني‌هاي رژيمي مخصوص ديابتي‌ها را در قنادي‌ها ديده‌ايد و جالب‌تر اينکه برخي غيرديابتي‌ها هم خريدار اين شيريني‌ها هستند. اين در حالي است که حتي ديابتي‌ها هم نبايد به هر مقدار که خواستند از اين قندها بخورند.
درست است که اين قندهاي مصنوعي محاسني دارند ولي مطالعاتي که روي آنها انجام شده، مصرف بي‌رويه آن را براي سلامت بدن خالي از اشکال نديده است. در يکي از تحقيقات انجام شده آسپارتام را موجب ايجاد بيماري‌هاي خاص از جمله تومورهاي مغزي دانستند. هرچند مي‌دانيم اين تحقيقات کافي نبوده است اما به هر حال شرط عقل است که اعتدال را در مصرف آنها به کار ببنديم. افراد ديابتي به دليل اينکه قند به مصرف سلول‌هايشان نمي‌رسد نياز به دريافت گلوکز بيشتري را حس مي‌کنند و تمايل‌شان به مصرف شيريني زياد است. افراد چاق هم تمايل شديدي به شيريني دارند که البته اين تمايل به خاطر عادت غذايي غلط آنهاست. اين دو گروه امروزه مصرف قندهاي مصنوعي را به شدت مي‌پسندند و با خيال راحت در آن افراط مي‌کنند. حال در نظر بگيريد وقتي مردم به مصرف قندهاي مصنوعي عادت کنند، در واقع نه تنها عادت ناپسند مصرف مواد قندي از بين نمي‌رود، بلکه اگر روزي قند مصنوعي در اختيارشان نباشد، از قندهاي طبيعي براي شيرين کردن چاي خود استفاده مي‌کنند. افرادي که از اين قندها استفاده مي‌کنند عادت غذايي مصرف مواد شيرين را در خود تقويت مي‌کنند که اين اصلا صحيح نيست.
توصيه من به اين عزيزان آن است که به جاي استفاده بي‌رويه از قندهاي مصنوعي، تعادل را در مصرف کربوهيدرات‌ها برقرار کنند و به مقدار متعادل از مواد غذايي نشاسته‌اي بهره بگيرند چون با حذف نان و برنج تمايل به مصرف قندهاي ساده زيادتر مي‌شود و اين کاملا زيان‌بار است.
منبع:http://www.salamat.com