دانستني‌هاي شامپوي خشک


 

نويسنده:عباس منتظري




 

گاهي موهايتان را بدون آب بشوييد!
 

فکرش را بکنيد، براي يک سفر کوتاه چند روزه به شهري ديگر رفته باشيد ولي خبري از حمام درست و حسابي نباشد و يا با صاحب‌خانه رودربايستي داشته باشيد و خلاصه به هر دليلي نتوانيد حمام برويد. در اين شرايط با موهاي چرب و کثيف‌تان چه مي‌کنيد؟ کار وقتي بدتر مي‌شود که موهاي شما چرب هم باشند و فقط يک روز حمام نرفتن حسابي آنها را به سر شما بچسباند. در اين شرايط ما براي شما پيشنهاد خوبي داريم و آن هم خريد يک «شامپوي خشک» است؛ شامپويي که شما مي‌توانيد با آن بدون استفاده از آب موهايتان را بشوييد.
شامپوي خشک با جذب ذرات چربي و کثيفي از سطح موها، آنها را تميز و براق مي‌کند. توصيه ما اين نيست که شامپوي خشک را با شامپوي معمولي داخل حمام‌تان عوض کنيد ولي استفاده از آن در شرايط ضروري بد نيست. شامپوهاي خشک معمولا به شکل پودر در فروشگاه‌ها وجود دارند. براي استفاده از آنها کافي است پودر اين شامپوها را روي موهايتان بپاشيد و سپس به آرامي موهايتان را شانه کنيد. اين پودر پس از چند لحظه با جذب چربي‌ها و کثيفي‌هاي موي شما به موهايتان ظاهري تازه و تميز مي‌بخشد. موهايتان را خوب شانه بزنيد تا اضافه هاي پودر کاملا از ميان موهاي شما پاک شود.

فقط در موارد ضروري
 

حتما بعد از مطالبي که درباره شامپوي خشک خوانده‌ايد، به اين نتيجه رسيده‌ايد که ديگر چه نيازي به شستن موها با شامپو و آب است ولي توصيه ما اين است که از شامپوي خشک فقط در شرايط ضروري استفاده کنيد چون همان‌طور که پس از بازگشتن از يک روز کاري در مناطق شلوغ و پرترافيک شهر، پوست صورتتان چرب و کثيف مي‌شود، موهاي‌تان هم چرب و کثيف خواهند شد بنابراين اگر قرار باشد روزهاي متوالي از اين شامپو استفاده کنيد، موها نه تنها ظاهر خوبي پيدا نمي‌کنند بلکه باعث ريزش موها و جمع شدن ميکروب‌ها روي موها و پوست سر شما خواهد شد.

از اسپري تا پودر
 

قديمي‌ترين شامپوهاي خشک از پودر تالک ساخته مي‌شدند اما امروز هم انواع و اقسام شامپوهاي خشک، قفسه‌هاي داروخانه‌ها و فروشگاه‌ها را پر کرده‌اند. شامپوهاي خشک بيشتر به صورت پودر هستند ولي به تازگي انواع اسپري و افشانه آن هم به بازار فروش راه يافته‌اند. البته فرمول‌هاي خاصي هم براي تهيه اين شامپوها در خانه وجود دارد.

گاهي هم براي حيوانات
 

در کشورهاي خارجي که عادت به نگه‌داري سگ يا گربه دارند از شامپوي خشک بيشتر براي تميز کردن و براق کردن موهاي اين حيوانات در خانه استفاده مي‌شود. چون حمام کردن اين حيوانات خانگي معمولا دشوار است با پاشيدن پودر شامپوي خشک به بدن آنها و شانه کردن موها اين حيوانات را تميز و براق مي‌کنند. البته بد نيست بدانيد شامپوي خشکي که براي نظافت حيوانات خانگي استفاده مي‌شود با انواعي که در لابراتورهاي بهداشتي براي استفاده انسان‌ها تهيه مي‌شود متفاوت است.

نظر کارشناس(دکتر بهروز باريک‌بين )*
 

شامپوي خشک يک فرمول جالب دارد که به سادگي قابل استفاده مي‌شود و براي شستشوي موها بدون مصرف آب ابداع شده است. اين نوع شامپوها براي افرادي ايده‌آل است که به هر دليلي دسترسي به آب براي شستشوي موهايشان وجود ندارد. مثلا کسي که فوق‌العاده عجله داشته و قصد دارد چربي موهايش را به سرعت بزدايد يا بيماري که بستري مطلق است و قادر به شستشوي موها با آب نيست. اين شامپوهاي خشک زماني که روي موها اسپري مي‌شوند، به داخل موها نفوذ کرده و چربي‌ها و کثافات موها را به خود جذب مي‌نمايند و با شانه کردن اين ذرات از روي مو کنده شده و مويي نرم و تميز به جا خواهد ماند.
برخي انواع اين شامپوهاي خشک پايه ساختمان‌شان براساس عصاره نرم‌کننده و محافظ جودوسر، سيکلودکسترين‌ها و پلي‌ساکاريدهاي طبيعي مي‌باشد و بدون شستشو قادر به تميز کردن موها ظرف چند دقيقه است. استفاده از آنها سريع و آسان بوده و همان‌طور که گفته شد مناسب افراد بسيار درگير و مشغول يا افراد بستري روي تخت مي‌باشد. در مورد چگونگي مصرف بايد ابتدا ظرف حاوي شامپوي خشک را خوب تکان داد و سپس به‌طور يکنواخت مقدار اندکي از پودر را روي موها اسپري کرد. بعد بايد 2 دقيقه صبر کرد و سپس خوب موها را شانه نمود. بايد از استنشاق اين پودر و تماس آن با چشم‌ها خودداري نمود.

طرز تهيه شامپوي خشک
 

دکتر سيداحسان بيکايي
1 يک شامپوي خشک تهيه کنيد. شامپوهاي خشک را مي‌توان از بعضي فروشگاه‌ها خريداري کرد اما اگر بخواهيد مي‌توانيد خودتان هم يک فرمول مناسب تهيه کنيد. پودر غلات (مثل ذرت، نشاسته و...)، ‌پودر تالک، نمک دانه درشت، گل‌خشک سرشوي، بکينيگ‌پودر (پودر کيک‌پزي) را به مقدار متناسب با هم مخلوط کنيد تا يک شامپوي خشک به دست بياوريد.
2 موهايتان را شانه کنيد. قبل از استفاده آن‌قدر موهايتان را شانه کنيد تا مطمئن شويد که موهايتان به هم نچسبيده‌اند.
3 شامپو را روي موهايتان بگذاريد. اين کار ممکن است با کمي کثيف‌کاري همراه باشد. به همين دليل مي‌توانيد اين کار را داخل حمام يا روي يک پارچه انجام دهيد. يک قاشق غذاخوري از شامپو را وسط سرتان بگذاريد و سرتان را ماساژ دهيد تا شامپو به پوست سرتان برسد. سپس موهايتان را کاملا شانه کنيد تا شامپو را کاملا در تمام موهايتان پخش کنيد. (با اين کار شامپو را بيشتر به پوست سرتان هم مي‌رسد) اگر لازم باشد باز هم از شامپوي خشک استفاده کنيد.
4 صبر کنيد. بايد 5 تا 10 دقيقه صبر کنيد. اين زمان براي جذب سبوم‌ها و کثيفي‌هاي مو کافي به نظر مي‌رسد. اگر موهاي چرب داريد، اين زمان ممکن است کمي بيشتر طول بکشد.
5 شامپو را با شانه زدن از موهايتان پاک کنيد. سرتان را به پايين دولا کنيد و آن قدر موهايتان را شانه کنيد تا تمام اين پودرها از سرتان بريزد. مي‌توانيد براي اين کار از سشوار هم استفاده کنيد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص و پوست و مو

منبع:www.salamat.com