ميوه‌هاي خشک مغذي‌اند؟


 

نويسنده:دکتر نسرين اميدوار*




 

دسترسي‌ ما به انواع مواد غذايي، الگوي غذايي‌مان را تا حدودي تحت تاثير قرار داده است. مي‌پرسيد چه‌طور مگر؟ بهتر است مثال زير را با دقت بخوانيد. وقتي به يک قنادي وارد مي‌شويم و ظرف بزرگي از تکه‌هاي خشک شده انواع ميوه‌هاي فصل و غيرفصل را مي‌بينيم، وسوسه مي‌شويم که حتي شده 250 گرم از آنها را خريده و در يک ميان‌وعده (البته با ولع فراوان) تمام‌شان کنيم. هستند افرادي که براي کاهش وزن و کنترل انرژي دريافتي هر هفته مقداري ميوه خشک تهيه کرده و در ميان‌وعده‌ها به جاي هر نوع شيريني و شکلاتي آن را ميل مي‌کنند اما اين کار به واقع درست است يا نه؟
در نگاه اول اين عادت بسيار پسنديده است با اينکه اين نوع از ميوه‌ها در مقايسه با ميوه‌هاي تازه ويتامين‌هاي کمتري (به خصوص ويتامين c) دارند اما از نظر فيبر و املاح قابل تامل هستند. وقتي ما مي‌بينيم فردي با خوردن اين دسته از تنقلات از خوردن مواد غذايي پرچرب و شيرين دست برداشته و ميان‌وعده‌هاي پرفيبر را انتخاب مي‌کند، وي را تشويق خواهيم کرد اما اين به آن معنا نيست که افراد هميشه ميوه خشک ميل کنند زيرا تنوع شرط لازم يک تغذيه مناسب است بنابراين در کنار مصرف ميوه و سبزيجات تازه مصرف اين دسته از مواد غذايي به هرچه سالم‌تر شدن ذايقه‌مان کمک مي‌کند زيرا در بيشتر مواقع ذايقه ما بر اثر آموزش و عادت قابل تغيير است و با گذشت زمان غذاهايي را که هر روز ميل مي‌کنيم، مي‌توان تغيير داد.
از سوي ديگر، با وجود تعريف‌هاي يادشده، اين دسته از تنقلات نيز کالري دارند. بنابراين نبايد در مصرفشان زياده‌روي کرد زيرا تقريبا نصف ليوان ميوه خشک شده از هر نوعي که باشد تقريبا 25 تا 30 کيلو کالري داشته که در صورت مازاد بر نياز دريافت شدن مي‌تواند افزايش‌دهنده بافت چربي باشد. پس مي‌توان چنين نتيجه گرفت که از اين دسته از تنقلات به خصوص اگر مخلوطي از چند ميوه باشند مي‌توان در ميان‌وعده‌ها در محدوده مشخص در برنامه‌هاي غذايي کنترل وزن بهره گرفت؛ البته درصورتي که هنگام تهيه‌شان تمامي نکات بهداشتي و اصولي از نظر مقدار نور، درجه حرارت، طول زمان انجام فرآيند و هوايي که ميوه‌ها در معرض آن قرار مي‌گيرند، مورد توجه باشند.
به عنوان مثال قرار گرفتن تکه‌هاي ورقه شده ميوه در هواي آلوده به انواع ميکروب‌ها و گرد و غبار فراوان نه تنها فوايدي را براي مصرف‌کننده در پي ندارد بلکه مضراتي را نظير اختلالات گوارشي به همراه خواهد داشت. در ضمن فراموش نکنيد که براي تهيه هر ميوه خشکي لازم نيست از رنگ مصنوعي استفاده شود بلکه شرايط استاندارد موجب حفظ رنگ ميوه به‌طور طبيعي خواهد شد.
در آن صورت است که از اين گروه مي‌توان به عنوان يک عضو تازه وارد اما سالم در هر چه مغذي‌تر و لذيذتر کردن رژيم‌هاي لاغري استفاده کرد. هر چند داشتن چنين عادتي در ميان افراد سالم نيز مي‌تواند يک عادت پيشگيرانه از بروز چاقي و در پي آن هزاران بيماري ديگر باشد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص تغذيه و رژيم درماني

منبع:www.salamat.com