ماست، اسفناج پخته و بچه‌هاي بدغذا


 

نويسنده:دکتر سعيد حسيني




 

اغلب بچه‌ها و بزرگ‌ترها از خوردن ماست و اسفناج پخته لذت مي‌برند. براي همين معمولا خانم‌ها حجم زيادي از اسفناج را پس از پاک کردن و شستشو مي‌پزند و در يخچال يا فريزر نگهداري مي‌کنند.
نکته مهمي در اينجا وجود دارد که نبايد فراموش شود. اسفناج پخته را بايد همان روز استفاده کنيد چون به دليل تغيير ماهيت خواص مفيدش از بين مي‌رود. پس نکته اول اينکه سعي کنيد به اندازه‌اي اسفناج تهيه کرده و بپزيد که ظرف يکي دو روز آينده مصرف شود. مطلب بعدي در مورد خاصيت اين ماده غذايي است. برخي تصور مي‌کنند که وقتي اسفناج با ماست مصرف شود قابليت جذب آهن آن و کلسيم ماست از بين مي‌رود. شايد ذکر توضيحاتي در اينجا لازم باشد. درست است که کلسيم و آهن وقتي به طور هم‌زمان دريافت شوند از قدرت جذب يکديگر مي‌کاهند اما اين‌طور نيست که اگر با هم مصرف شوند جذب نشده و خنثي عمل ‌کنند. تا به حال با خود فکر کرده‌ايد که اگر اين تصور شما صحيح باشد پس تکليف قرص‌هاي مولتي‌ويتاميني که کلسيم، آهن، منگنز و... دارند چه مي‌‌شود؟‍!
 

ما مي‌دانيم که اگر شما چند ميلي‌گرم از آهن و چند ميلي‌گرم از کلسيم را جدا بخوريد جذب بهتري صورت مي‌گيرد اما اين باعث نمي‌شود که مصرف هم‌زمان آنها مساوي صفر باشد. حکايت اين موضوع، داستان خوب و خوب‌تر است. گاهي به مادران مي‌گوييم بچه‌ها را تشويق کنيد شير بخورند و توصيه مي‌کنيم شير ساده بهتر از شيرکاکائوست اما اگر فرزند شما به هيچ وجه شير ساده را دوست ندارد و در عوض شير کاکائو يا شير عسل را مي‌پسندد، از ترفند مناسبي که پيش روي شماست، استفاده کنيد. قطعا شير کاکائو خوردن خيلي بهتر از شير نخوردن است. در اينجا هم اگر او از خوردن اسفناج پخته و ماست لذت مي‌برد يک ماست با درصد چربي مناسب به همراه اسفناج تازه پخته شده (ترجيحا همان روز) انتخاب خوبي است.

 

پي نوشت ها :
 

*متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

منبع:www.salamat.com