آشپزخانه آلزايمرپسند


 

ترجمه: مريم نخستين‌پور




 

اگر مادر يا مادربزرگ‌تان آلزايمر داشته باشد و دل‌اش بخواهد هرازگاهي به آشپزخانه بيايد و به شما در تهيه غذا کمک کند، شما چه کار مي‌کنيد؟ خب، حتما مي‌دانيد که آشپزي آلزايمري‌ها ممکن است حادثه‌آفرين شود. کافي است مادر يا مادربزرگ آلزايمري‌تان بعد از اتمام مراحل پخت غذا فراموش کند که گاز را خاموش کند. چه مي‌شود؟ کم‌کم شعله گاز بالا مي‌گيرد و آتش‌سوزي، خانه‌تان را فرامي‌گيرد...
وقتي يک فرد مبتلا به آلزايمر بخواهد آشپزي ‌کند، احتمال بروز خطراتي از اين قبيل، زياد است. بعضي‌ها به همين بهانه اصلا به مادر يا مادربزرگ بيمارشان اجازه ورود به آشپزخانه نمي‌دهند.
بعضي‌ها پرستار مي‌گيرند و اين قبيل کارها و مراقبت‌ها را به آنها واگذار مي‌کنند و بعضي ديگر، ترجيح مي‌دهند آشپزخانه‌شان را براي ورود و حضور آلزايمري‌ها ايمن ‌کنند. اگر شما از همين گروه سوم هستيد، 23 توصيه زير را بخوانيد.
1. استفاده از مايکروفر براي آلزايمري‌ها خطرناک است. فرد مبتلا به آلزايمر ممکن است ظرفي را د‌اخل مايکروفر بگذارد که ظرف مناسبي براي مايکروفر نباشد و اين، به آتش‌سوزي منجر شود. پس بهتر است بعد از گرم کردن غذا در مايکروفر، بلافاصله دستگاه را از پريز بکشيد.
2. فرد مبتلا به آلزايمر ممکن است گاهي وسايلي را د‌اخل يخچال بگذارد که جايش آنجا نيست؛ مثلا کيف پول. او ممکن است تفاوت بين غذاهاي تازه و فاسد و غذاهايي که قبل از خوردن نياز به گرم کردن دارند (مثل همبرگر خام) را نيز متوجه نشود. پس بهتر است براي جلوگيري از بروز اين گونه موارد، در يخچال‌تان را قفل کنيد.
3. ادويه‌جات و داروها را از دسترس دور کنيد و آنها را در يک ظرف دردار تميز نگه داريد.
4. چاقوها و قيچي را از کابينت و کمد برداريد. فرد مبتلا به آلزايمر ممکن است با اين وسايل تيز و خطرناک، هم به خودش آسيب برساند؛ هم به ديگران.
5. بهتر است هر وسيله‌اي را که به پريشاني و آشفتگي خاطر فرد مبتلا منجر مي‌شود، از دسترس او دور کنيد.
6. زباله‌ها را در جايي که در دسترس فرد مبتلا نباشد، پنهان کنيد.
7. روي کابينت‌هاي آشپزخانه برچسب بزنيد.
8. سوپاپ يا دريچه‌اي را که توسط آن برق قطع مي‌شود، به اجاق گاز نصب کنيد تا در مواقعي که منزل نيستيد، روشن شدن اجاق گاز آشپزخانه‌تان اصلا امکان‌پذير نباشد.
9. روي دستگيره‌هاي اجاق گاز را بپوشانيد.
10. کليدي براي قطع و وصل جريان برق نصب کنيد که فقط روشن کردن آن توسط خودتان انجام شود.
11. بالاي گاز و روي آن را با آلومينيوم بپوشانيد يا از کاورهاي مخصوص گاز استفاده کنيد.
12. به درهاي اجاق گاز، قفل بزنيد.
13. از قفل‌هاي ايمني براي درها و کابينت‌ها استفاده کنيد.
 

14. از درهايي استفاده کنيد که خودتان بتوانيد داخل آشپزخانه را ببينيد اما در عين حال، بستن و قفل کردن آن هم امکان‌پذير باشد.
15. از شيرهاي اتوماتيک استفاده کنيد. شير آب داغ ظرف‌شويي را اتوماتيک کنيد يا شير آب داغ را در زير سينک ظرف‌شويي وصل کنيد تا از داغ شدن بيش از حد آب در مواقع استفاده آنها جلوگيري شود.
16. براي جلوگيري از بيرون ريختن آب شير به بيرون از سينک، از يک حايل استفاده کنيد که فقط آب را تا سرحد سينک نگه دارد.
17. وسايل کوچک اما خطرناک را پنهان و از دسترس فرد مبتلا، دور کنيد.
18. وسايل برقي خطرناک را از پريز بکشيد يا فيوز را قطع کنيد.
19. از کتري و قوري برقي‌اي استفاده کنيد که خاموش و روشن کردن آن اتوماتيک باشد.
20. از شير آبي استفاده کنيد که تک باشد تا بتواند سردي و گرمي آب را متعادل کند.
21. اگر فرد مبتلا به آلزايمر خواست در پختن غذا به شما کمک کند، جايي را برايش درنظر بگيريد که وسايل نوک تيز و خطرناک در آنجا موجود نباشد.
22. از شرکت گاز يا يک تعميرکار متخصص و معتبر بخواهيد که گاز خانه‌تان را طوري تنظيم کند که درمواقع باز شدن گاز، به قدري بوي گاز شديد شود که بلافاصله متوجه نشت گاز شده و اقدامات لازم را انجام بدهيد
23. براي اينکه دست‌تان به قفسه‌هاي بالاي آشپزخانه برسد فقط از چهارپايه‌هاي پله‌دار استفاده کنيد و هرگز از صندلي براي اين منظور استفاده نکنيد

 

منبع:www.salamat.com