چرا ستون فقرات سالمندان خميده مي‌شود؟


 

نويسنده:




 

با توجه به اينکه ستون ‌فقرات از مهره‌هاي متعددي تشکيل شده که از نظر ساختماني از جنس استخوان‌هاي اسفنجي محسوب مي‌شوند، لذا عوامل متعددي مي‌تواند باعث آسيب اين مهره‌ها و در نهايت، خميده شدن ستون فقرات و قوزپشتي شوند.
1 تروما‌ها يا ضربات باعث شکسته شدن مهره‌ها و تغيير شکل‌ آنها از حالت مکعبي به ذوزنقه‌اي مي‌شوند که گاهي به خميده شدن ستون فقرات و قوز شدن آن منتهي مي‌شود.
2 در سالمندان، پوکي استخوان باعث کاهش مقاومت مهره‌ها در مقابل فشار شده که با کمترين ضربه باعث شکستگي مهره مي‌شود و چه بسا حتي بدون ضربه با فشارهاي معمولي باعث کلاپس مهره‌ها (درهم‌‌فرورفتن مهره‌ها) طي زمان مي‌شود که در ابتدا باعث کوتاه شدن تدريجي قد بدون هيچ‌گونه دردي مي‌شود و اين خميده شدن ستون فقرات به تنگ شدن کانال‌هاي نخاعي و به‌تدريج کاهش قدرت اندام‌هاي تحتاني و حتي علايم عصبي در اندام‌هاي تحتاني منجر مي‌شود.
3 ضايعات توموري ستون فقرات باعث تخريب مهره وتغيير شکل مهره مي‌شود.
4 بيماري‌هاي عفوني مثل سل ستون فقرات نيز باعث کلاپس مهره و در نهايت قوزپشتي مي‌شود.
5 بعضي بيماري‌هاي مادرزادي ستون فقرات نيز باعث عدم تشکيل مناسب شکل مهره‌ها مي‌شود که در طول رشد کودک به تدريج خميدگي وي را باعث مي‌شود.
 

6 بعضي بيماري‌هاي روماتيسمي و التهابي ستون مهره مثل اسپونديليت باعث فيوز شدن مهره‌ها به يکديگر و خميده شدن و عدم تحرک مناسب ستون فقرات مي‌شود.
7 انحرافات ستون فقرات به صورت مادرزادي يا اکتسابي مثل اسکوليوزيس و کيفوزيس و حتي عادات بد نشستن طي دوران رشد باعث خميده ماندن و قوز شدن ستون فقرات مي‌شود.
با توجه به علل متعدد قوز پشتي، تشخيص به‌موقع و درمان مناسب مي‌تواند تا حد زيادي از اين عارضه و عواقب آن بکاهد. معاينه کامل ستون فقرات -گرافي‌هاي لازم براي بررسي نوع انحراف- انجام تست‌ها و آزمايش‌هاي مربوط به پوکي استخوان و بيماري‌هاي التهابي و اسپونديليت و تست‌هاي سرولوژي جهت بيماري‌هاي عفوني مثل سل و حتي انجام ام‌آر‌اي و اسکن استخواني جهت بررسي تومور‌هاي ستون فقرات الزامي است. درمان مناسب هر يک از علل قوز پشتي از جمله پوکي استخوان در سالمندان و ساير علل و استفاده از کرست‌هاي مناسب طبي مي‌تواند تا حد زيادي از اين عارضه جلوگيري کند. لذا با توجه به اينکه اين خميدگي‌ها در طول زمان و به تدريج حادث مي‌شوند و معمولا با درد همراه نيستند، لذا هرگونه احساس کوتاهي قد يا عدم تناسب لباس و يا نداشتن احساس راحتي در هنگام نشستن صاف و يا خوابيدن روي پشت که فرد احساس کند که براي راحتي بيشتر نياز به بالش بلندتر دارد بايد مورد توجه قرار گيرد و حتما توسط پزشک متخصص مورد معاينه قرار گيرد.

 

منبع:www.salamat.com