زياد عرق مي‌کنيد؟


 





 
تا به حال ديده‌ايد، بعضي از افراد وقتي از کنار شما عبور مي‌کنند توده‌اي از هوايي نامطبوع از جلوي بيني شما مي‌گذرد؟ چرا بعضي‌ها بدنشان بوي بد مي‌دهد؟ آيا به بهداشت‌شان توجه نمي‌کنند يا خاصيت بدنشان اين است؟ در اين باره و راه‌هاي مقابله با بوي بدن، بيشتر بدانيد.
بوي بدن برآيندي است از بوي ترشحات طبيعي و غيرطبيعي بدن (از قبيل عرق، چربي، ادرار و...)، بوي ناشي از تاثير باکتري‌ها و ميکروب‌ها بر اين فرآورده‌ها؛ بوي مواد ماليده شده به بدن و يا لباس، بوي پوشاک و... ترشحات طبيعي پوست اغلب بوي چنداني ندارند ولي لحظاتي پس از خروج اين مواد از بدن، باکتري‌ها و عوامل موجود روي پوست شروع به فعاليت در اين محيط گرم و مرطوب مي‌کنند. اين باکتري‌ها روي پوست هر فردي وجود دارند و بيشتر نيز در نواحي زير بغل، کشاله ران، فضاي ميان انگشتان پا و حفره بيني (نواحي گرم و مرطوب) تجمع و رشد مي‌کنند. به خصوص که در چنين نواحي امکان تبخير عرق به راحتي نواحي ديگر وجود ندارد. حال با توجه به اين واقعيت‌ها مي‌توان حدس زد که پاکيزگي و رعايت بهداشت حرف اول را در کنترل بوي بدن مي‌زند چرا که عوامل ايجاد بوي نامطبوع به اين ترتيب از پوست زدوده مي‌شوند. در اينجا ذکر نکته‌اي خالي از فايده نخواهد بود و آن اينکه موهاي زيربغل و کشاله ران قادرند عرق و باکتري‌ها را در خود نگه دارند، بنابراين اصلاح موهاي اين نواحي به کاهش بوي بدن کمک خواهد کرد. لباس نيز قادر است بو را در خود حفظ کند و اين مساله اهميت پوشيدن لباس‌هاي تميز را نشان مي‌دهد. امروزه فرآورده‌هايي با عنوان دئودورانت (خوش‌بو کننده) و ضدعرق در بازار وجود دارد که البته هيچ‌گاه جاي پاکيزگي و بهداشت را نمي‌گيرند ولي مفيد نيز هستند.

ترکيبات ضدتعريق
 

امروزه با کمک روش‌هاي مختلفي چون درمان بيماري‌هاي زمينه‌اي استفاده از ترکيبات ضدعرق از جمله املاح آلومينيوم، زيرکونيوم، تزريق بوتولينوم توکسين در محل، آيونتوفورز و داروهاي آنتي‌کولينرژيک و در نهايت روش‌هاي بايوفيدبک و سمپاتکتومي (جراحي‌) سعي در کاهش تعريق در چنين افرادي مي‌کنند. البته به ياد داشته باشيم که هيچ يک از فرآورده‌هايي که امروزه با عنوان ضدعرق استفاده مي‌شود جريان عرق را به طور کامل متوقف نمي‌سازد و اصولا هم چنين چيزي مطلوب نيست چرا که ترشح عرق از عملکردهاي ضروري پوست جهت کنترل دماي بدن و متابوليسم آب و دفع مواد زايد از بدن است. فرآورده‌هاي ضدعرق تا 20 تا 40 درصد ترشح غدد عرق را کاهش مي‌دهند. به طور کلي مي‌توان فرآورده‌هاي مربوط به تعريق را به دو گروه عمده تقسيم کرد. گروهي که بر عملکرد تعريق موثرند و گروهي که اثري بر عملکرد تعريق ندارند. دئودورانت‌ها (خوش‌بو کننده‌ها) به طور عمده از فرآورده‌هاي آرايشي هستند که اثري بر عملکرد تعريق ندارند و تنها بوي بدن را کنترل مي‌کنند. گرچه بعضي از دئودورانت‌ها حاوي مواد ضدعفوني کننده و ضدباکتري نيز هستند ولي اغلب تکيه اصلي اين مواد بر کنترل بوي بدن به کمک مواد معطر است و در واقع اين ماده خوش‌بو اساس ترکيب آنها را تشکيل مي‌دهد. دئودرانت‌ها به طور عمده به صورت اسپري در بازار موجودند.

صابون‌هاي خوش‌بو
 

امروزه صابون‌هايي با عنوان صابون‌هاي دئودورانت عرضه شده که بيشترشان حاوي مواد ضدعفوني کننده و ضدباکتري هستند. اين مواد شيميايي پس از شسته شدن و آب کشيدن پوست، باقي‌مانده‌اي روي پوست به جا مي‌گذارند که موجب کاهش جمعيت باکتري‌ روي پوست و بنابراين مهار بوي‌بد حاصل از عملکرد اين باکتري‌ها بر ترشحات بدن مي‌شوند. اين فرآورده‌ها با آنکه نسبت به صابون‌هاي معمولي اثر بهتري در کاهش جمعيت باکتري‌‌هاي پوستي دارند ولي بوي بدن را به طور کامل رفع نمي‌کنند و اغلب فرد لازم است از يک فرآورده‌ دئودورانت و يا ضدعرق ديگر نيز استفاده کند.

دئودورانت‌ها
 

خوب است که اشاره‌اي به ترکيباتي به نام دئودورانت داشته باشيم. دئودورانت‌ها موادي هستند که کمک مي‌‌کنند تا آثار پوشانندگي بوي ساير ترکيبات فرمولاسيون‌هاي خوش‌بوکننده‌ها (بالاخص خوش‌بوکننده‌هاي دهان) افزايش يابد. در مواردي که روغن‌هاي گياهي به تنهايي احساس خوبي ايجاد نکنند استفاده از اين مواد (دئودورانت‌ها) با غلظت 10 تا 2000 پي.پي.ام توصيه شده است. گاهي براي آنکه بوي دئودورانت‌ها و مواد معطر تعديل شود، دو يا چند ماده معطر را به درجات متعدد با هم مخلوط مي‌کنند. به اين ترتيب، ترکيب حاصله بوي مطلوبي پيدا مي‌کند که بوي نامطلوب زمينه را مي‌پوشاند. بعضي مواد موجب غيرفعال شدن موقت گيرند‌ه‌هاي بويايي بيني مي‌شوند و در عمل به صورت يک دئودورانت‌ عمل مي‌کنند. انواع روغن‌هاي طبيعي گياهي، عصاره چاي، لاواندر يا اسطوخودوس، سدر، رزماري و اسانس ليمو نيز از اين خاصيت بهره مي‌برند. دو ماده شيميايي که امروزه به خصوص در ترکيبات شوينده ضدباکتري (صابون‌ها و...) به کار مي‌روند، تريکلوکربن و تريکلوزان است.
تريکلوکربن به طور معمول در غلظت‌هاي 5/0 تا 5/1 درصد با اثر بر غشاي سلولي ميکروب‌هاي گرم مثبت آنها را از بين مي‌برد. تري‌کلوزان نيز بر ميکروب‌هاي گرم مثبت و گرم منفي اثر مي‌کند و از اجزاي تشکيل دهنده بسياري از دئودورانت‌ها، صابون‌هاي جامد و ساير فرآورده‌هاي خوش‌بو کننده عرق است.
اگر فردي از تعريق بيش از حد رنج نمي‌برد و مشکل اوليه‌اش بوي بدن است مي‌تواند مشکل خود را به کمک دئودورانتي ساده حل کند ولي اگر بخواهد ميزان تعريق را نيز کاهش دهد بايد از روش ديگري (چون فرآورده‌هاي ضدعرق) استفاده کند. فرآورد‌ه‌هاي ضدعرق به اشکال متعدد در بازار وجود دارند و هر فرد بنا به سليقه و شکل و راحتي مصرف، نوع فرآورده‌ را انتخاب مي‌کند.
منبع:www.salamat.com