عوارض داروی آکوتان


 





 
آکوتان نيز مانند ديگر داروها عوارضي دارد که با آگاهي از آنها مي‌توان اين عوارض را به حداقل رساند و از بروز بسياري از آنها جلوگيري کرد. مهم‌ترين عارضه آکوتان براي خانم‌هايي است که در سنين باروري‌اند. توصيه مي‌کنم در طول درمان با آکوتان و تا يک ماه بعد از درمان از حاملگي پرهيز کنند. يعني از دو راه جلوگيري استفاده شود که مطمئن باشد. چون در صورت حاملگي يا بچه سقط شده و يا ممکن است با نقايص گوناگون، به خصوص قلبي متولد شود. منطقي است که پيش از شروع درمان نيز دو تست حاملگي منفي داشته باشيد تا هرگونه شکي برطرف شود.

عارضه ديگر آکوتان شامل افزايش چربي‌ها و يا کلسترول و به خصوص تري‌گليسيريد است که با کاهش و افزايش دوز مصرف دارو هم مرتبط است (برخي از بيماران با اينکه دوز کمي استفاده مي‌کنند اما چربي‌هاي خونشان مقادير بالايي را نشان مي‌دهد). عارضه ديگر افزايش آنزيم‌هاي کبدي و يا افزايش گلبول‌هاي سفيد و يا قندخون به مقدار مختصر است. اين عارضه در همه عموميت ندارد و به خوبي نيز قابل کنترل است. در موارد مصرف طولاني مدت، استئوپروز (پوکي استخوان) و گاهي ريزش موها ديده مي‌شود که با قطع دارو اين مساله قابل برگشت است. خشکي پوست و مخاط‌ها و همچنين خشکي چشم در اثر کاهش اشک، از ديگر عوارض است.
آنچه برايتان ذکر کردم، عوارضي هستند که با تمهيداتي قابل کنترل‌اند و در يک کلام بايد گفت بدترين عارضه آکوتان در زمان مصرف، جلوگيري نکردن از بارداري خانم‌هاست که بايد به طور قطع از دو روش مطمئن استفاده کنند.
منبع:www.salamat.com