15 نکته درباره کوتريماکسازول


 





 

1. کوتريماکسازول يکي از پرمصرف‌ترين آنتي‌بيوتيک‌هايي است که توسط پزشکان خانواده براي بيماران تجويز مي‌شود.
2. اين دارو به شکل قرص 480 و 120 ميلي‌گرمي و همچنين شربت کودکان ساخته شده و در داروخانه‌هاي کشور عرضه مي‌شود.
3. کوتريماکسازول در عفونت‌هاي دستگاه ادراري، عفونت گوش مياني، التهاب پروستات، ذات‌الريه و برخي مشکلات دستگاه تنفس کاربرد دارد.
4. ميزان مصرف کوتريماکسازول در بزرگسالان و به هنگام بروز عفونت‌هاي ادراري دو قرص به فاصله هر 12 ساعت و به مدت دو هفته است.
5. اين دارو نيز مشابه همه داروهاي ديگر داراي برخي عوارض جانبي است که اغلب دستگاه‌هاي گوارشي، اعصاب، خون، پوست، ادراري و قلبي عروقي را درگير مي‌کند و شايع‌ترين علايم آن تهوع، استفراغ، دردشکم، اسهال، سردرد، بي‌خوابي، توهم، افسردگي، سرگيجه، خستگي، اضطراب، کهير، حساسيت به نور و راش‌هاي پوستي و نوعي اختلال موسوم به استيونس‌جانسون است.
6. در حساسيت‌هاي مفرط نسبت به کوتريماکسازول حتما به پزشک خانواده‌تان اطلاع دهيد زيرا احتمال واکنش‌هاي شديد حساسيتي وجود دارد. همچنين در دوران بارداري، شيردهي، بيماري‌هاي کليوي و مشکلات کبدي از اين دارو با احتياط استفاده کنيد.
7. کوتريماکسازول در دستگاه گوارش به طور کامل جذب مي‌شود و پس از چهار ساعت به اوج اثر مي‌رسد. اين دارو از طريق کبد و کليه دفع مي‌شود.
8. دقت کنيد که کوتريماکسازول را هيچ‌گاه با داروي متوترکسات مصرف نکنيد زيرا موجب تضعيف مغز استخوان مي‌شود.
9. در صورتي که به طور طولاني‌مدت از اين دارو استفاده مي‌کنيد، از پزشک خانواده‌تان درخواست کنيد تا شيوه عملکرد کليوي و نمونه کامل ادرارتان را از آزمايشگاه درخواست کند.
10. براي حل شدن مناسب دارو حتما همراه دارو يک ليوان آب بنوشيد.
11. قرص و شربت کوتريماکسازول را در ظرف‌هاي محکم و مقاوم به نور و در دماي اتاق نگهداري کنيد.
12. فراموش نکنيد که دوره کامل درمان کوتريماکسازول را به مدت دو هفته ادامه دهيد و به محض برطرف شدن علايم بيماري، مصرف دارو را قطع نکنيد.
13. هنگام مصرف دارو به منظور جلوگيري از آفتاب‌سوختگي يا از آفتا‌ب اجتناب کنيد و يا از محافظ‌هاي نوري استفاده کنيد.
14. در صورتي که هنگام مصرف کوتريماکسازول از داروهاي ضدبارداري نيز استفاده مي‌کنيد، دقت کنيد که اثر اين داروها کاهش مي‌يابد بنابراين از ديگر اقدامات پيشگيري استفاده کنيد.
15. در صورت بروز راش پوستي، گلودرد، تب، زخم‌ دهان، کبودي‌هاي غيرمعمول و ايجاد خون‌ريزي حتما به پزشک خانواده‌تان اطلاع دهيد.

منبع:www.salamat.com