15 نکته درباره کاپتوپريل


 





 

1. کاپتوپريل يکي از معروف‌ترين و پرمصرف‌ترين داروهاي ضدفشارخون است که اغلب بيماران مبتلا به پرفشاري خون با آن آشنا هستند.
2. کاپتوپريل مهارکننده آنزيم رنين، آنژيوتانسيون است و در نتيجه سبب گشادي عروق شرياني و وريدي مي‌شود.
3. کاپتوپريل علاوه بر پرفشاري خون، در نارسايي قلبي نيز کاربرد دارد.
4. کاپتوپريل به شکل قرص‌هاي 25 و 50 ميلي‌گرمي در داروخانه‌ها عرضه مي‌شود و اغلب پزشک خانواده در نسخه‌هايش براي بيماران 5/12 ميلي‌گرم دو تا سه بار در روز را توصيه مي‌کند. مقدار اين دارو تا 50 ميلي‌گرم دو تا سه بار در روز قابل افزايش است.
5. مصرف کاپتوپريل نيز همانند داروهاي ديگر داراي برخي عوارض جانبي است که مي‌تواند دستگاه اعصاب، گوارش، قلب، ادراري، خون، پوست و تنفس را درگير کند. افت فشارخون، ناتواني جنسي، شب ادراري، تکرر ادرار، سرفه، از دست دادن قدرت چشايي، تهوع، استفراغ، خشکي دهان، سردرد و بي‌خوابي از عوارض جانبي مصرف اين دارو است.
6. از کاپتوپريل در حساسيت‌هاي مفرط، دوران بارداري و شيردهي به هيچ عنوان استفاده نکنيد.
7. بيماران دياليزي، کليوي و مبتلايان به آسم از کاپتوپريل مي‌توانند فقط با تجويز پزشک و با احتياط استفاده کنند.
8. جذب کاپتوپريل در بدن 15 دقيقه بعد از مصرف آغاز مي‌شود و دو تا 12 ساعت در بدن باقي مي‌ماند و پس از متابوليزه شدن در کبد، از طريق کليه دفع مي‌شود. 9. مصرف هم‌زمان کاپتوپريل با آسپرين سبب کاهش اثر اين دارو مي‌شود. همچنين مصرف هم‌زمان اين دارو با اسپيرونولاکتون خطرناک است.
10. در صورتي که با مصرف کاپتوپريل دچار افت ناگهاني فشارخون شديد، در حالت طاق‌باز بخوانيد. همچنين مي‌توانيد با مراجعه به نخستين مرکز درماني از سرم نمکي براي افزايش حجم مايعات بدن استفاده کنيد.
11. براي نگهداري از کاپتوپريل توصيه مي‌شود آن را در محفظه‌هاي محکم و در دماي 30 درجه سانتي‌گراد يا کمتر نگهداري کنيد.
12. کاپتوپريل را يک ساعت پيش از غذا مصرف کنيد و به طور ناگهاني نيز آن را قطع نکنيد.
13. هم‌زمان با مصرف کاپتوپريل در معرض نور آفتاب قرار نگيريد يا از پوشش ضدنور استفاده کنيد.
14. دقت کنيد که با مصرف کاپتوپريل ممکن است دچار نقص چشايي شويد اما اين عارضه دو تا سه ماه بعد حتي با ادامه مصرف دارو برطرف مي‌شود.
15. مصرف‌کنندگان کاپتوپريل، اندازه‌گيري فشارخون‌شان را فراموش نکنند.

منبع:www.salamat.com