اين آدامس چشمي را زياد نجويد


 





 

تلويزيون در خانه، بايدها و نبايدها
 

تلويزيون آدامس چشم است. ‌اين جمله را فرانک رايت درباره تلويزيون گفته است. ‌اين روزها کمتر خانه‌اي را مي‌شود پيدا کرد که تلويزيون در آن نباشد. در کشور ما بيش از 95 درصد خانواده‌هاي شهري و حدود 60 درصد خانواده‌هاي روستايي از اين دستگاه استفاده مي‌کنند. در بعضي خانواده‌ها تلويزيون به عضو جديد خانه تبديل شده و چاشني مهماني‌ها و نشست‌هاي خانوادگي به حساب مي‌آيد. در بعضي خانواده‌ها که علاقه و زمينه کاري افراد متفاوت است، تلويزيون بهانه‌اي براي نشستن اعضاي خانواده در کنار يکديگر و صحبت درباره موضوعي مشترک است.
تعداد ساعت تماشاي روزانه تلويزيون در کشورها و فرهنگ‌هاي مختلف متفاوت است. آمارها نشان مي‌دهد در کشور ما تلويزيون در خانواده‌هاي شهري به طور متوسط روزي 6 ساعت روشن است. شما روزي چند ساعت تلويزيون مي‌بينيد؟ درضمن ساعت‌هاي کار با رايانه و بازي‌هاي کامپيوتري در‌اين زمان محاسبه نشده است، پس ساعت‌هاي کار با رايانه را هم به‌اين عدد اضافه کنيد. حالا‌اين عدد را با ساعات ورزش و مطالعه‌تان در روز مقايسه کنيد. خودتان قضاوت کنيد و سعي کنيد تعادل را برقرار کنيد.

چاقي تلويزيوني
 

عادت کردن به نشستن پاي تلويزيون و تماشاي برنامه‌هاي مختلف باعث چاقي و اضافه وزن مي‌شود. به ويژه اگر يک بشقاب تخمه و يک ظرف شکلات هم کنار دست‌تان باشد. اگر از آن دسته افرادي هستيد که عادت دارند هنگام تماشاي تلويزيون چيزي نوش جان کنند، براي‌اين کار از خوراکي‌هاي مفيد و کم کالري مثل شکوفه ذرت، ميوه و چاي استفاده کنيد. براي پيشگيري از چاقي تلويزيوني، تعداد ساعات تماشاي تلويزيون را محدود کنيد و فقط برنامه‌هاي مورد علاقه‌تان را تماشا کنيد. بعد از تماشاي برنامه بلند شويد و کمي‌نرمش کنيد. براي کم و زياد کردن صدا و تغيير کانال از کنترل تلويزيون استفاده نکنيد و خودتان ‌اين کار را انجام دهيد. براي ‌اينکه طبق عادت تلويزيون را روشن نکنيد، دوشاخه آن را از پريز برق بيرون بکشيد.

چشم و تلويزيون
 

هنگام تماشاي تلويزيون بايد نور کافي وجود داشته باشد. دقت داشته باشيد انعکاس لامپ‌ها و نور پنجره در صفحه تلويزيون باعث آزار چشم مي‌شود بنابراين تلويزيون را روبه‌روي پنجره با منابع نور قرار ندهيد. همچنين دقت داشته باشيد مهتابي، لامپ و منبع نور درست پشت تلويزيون و در محدود ديد شما نباشد تا دچار چشم‌زدگي نشويد.
براي پيشگيري از خستگي چشم به مدت طولاني به صفحه تلويزيون خيره نشويد. نگاه کردن به اطراف و پلک زدن از خشک شدن سطح قرنيه و خستگي چشم پيشگيري مي‌کند.

تميز کردن تلويزيون
 

حتما شنيده‌ايد که گرد و خاکي که روي تلويزيون مي‌نشيند براي سلامت ضرر دارد. به همين خاطر بايد هنگام تميز کردن خانه و گردگيري تلويزيون را از قلم نيندازيد. فراموش نکنيد تلويزيون يک وسيله برقي است و هنگام تميز کردن آن بايد نکاتي را رعايت کرد. تلويزيون را قبل از تميز کردن خاموش کنيد. سپس با يک دستمال خشک گرد و خاک آن را بگيريد و در مرحله بعد با پنبه آغشته به محلول آب و الکل صفحه تلويزيون را تميز کنيد. اثر انگشت بچه‌ها روي صفحه تلويزيون منظره نازيبايي به‌وجود مي‌آورد. الکل لکه‌هاي چرب و اثر انگشت را برطرف مي‌کند. بهتر است از دستمال حوله‌اي و پرزدار استفاده نکنيد، دستمال‌هاي يک بار مصرف براي ‌اين کار مناسب‌تر هستند. درضمن کنترل تلويزيون را فراموش نکنيد. ‌اين وسيله به دليل تماس با دست از قسمت‌هاي آلوده خانه به حساب مي‌آيد و براي حفظ سلامت افراد خانواده بايد حداقل هفته‌اي يک بار آن را تميز کرد.

8 نکته درباره تلويزيون
 

اگر از آن گروه خانواده‌هايي هستيد که تلويزيون 24 ساعت در خانه‌شان روشن است، به کار بستن نکات زير مي‌تواند به شما در محدود کردن ساعات تماشاي تلويزيون کمک کند.
1 تلويزيون را جايي از خانه بگذاريد که در معرض ديد نبوده و تماشاي آن خيلي راحت نباشد. تجربه نشان داده است وقتي دسترسي به تلويزيون آسان نباشد و تلويزيون در معرض ديد نباشد کمتر از آن استفاده مي‌شود.
2 تلويزيون را هنگام خوردن شام خاموش کنيد. غذا خوردن بهانه خوبي براي جمع شدن افراد خانواده دور يک ميز و زمان مناسبي براي گفتگو و صحبت درباره مسايل خانوادگي است.
3 براي تماشاي تلويزيون فرزندانتان برنامه و قانون خاص داشته باشيد. زمان را هم مشخص کنيد براي مثال بگوييد فقط روزي يک ساعت يا حداکثر دو ساعت مي‌تواند تلويزيون ببيند. براي ساعت‌هايي که تلويزيون خاموش است برنامه‌هاي ديگري درنظر بگيريد. مثلا بازي‌ها و سرگرمي‌هاي خانوادگي و کتاب خواندن گروهي مي‌تواند براي بچه‌ها سرگرم کننده باشد.
4 بچه‌ها را پاي تلويزيون ننشانيد تا خودتان با خيالي راحت و آسوده به کارهايتان برسيد. از کمک بچه‌ها استفاده کنيد و به آنها فرصت دهيد تا در کارهاي خانه مشارکت داشته باشند.
5 با همديگر قرار بگذاريد که بعضي روزها تلويزيون را روشن نکنيد. شب امتحان بچه‌ها موقع مناسبي براي‌اين کار است.
6 از تلويزيون براي تشويق يا تنبيه فرزندتان استفاده نکنيد.‌اين کار بچه‌ها را به تماشاي بيش از حد تلويزيون تشويق مي‌کند.
7 همه تعطيلات و روزهاي آخر هفته را به بهانه‌ اينکه کم هزينه‌ترين تفريح است پاي تلويزيون ننشينيد. هر ماه مبلغي براي تفريح و گردش‌هاي خانوادگي در نظر بگيريد.
8 اندازه را رعايت کنيد و اجازه ندهيد تلويزيون جاي گفتگوهاي خانوادگي، ورزش، بازي، مطالعه، فکر کردن و کار را بگيرد.
منبع: http://www.salamat.com