اصول رانندگي در بارندگي


 





 
در روزهاي باراني و وقتي سطح خيابان‌ها خيس هستند، ضريب اصطکاک ماشين با زمين کم مي‌شود. يعني وقتي ترمز مي‌کنيد ماشين ديرتر توقف مي‌کند يا اگر ترمزتان شديد باشد، ماشين مي‌لغزد و روي سطوح خيس ليز مي‌خورد و از مسير منحرف مي‌شود. البته هرچه قدر ميزان بارش برف و باران و لغزندگي خيابان‌ها بيشتر باشد، کنترل راننده روي ماشين به همان نسبت کاهش مي‌يابد. پس رعايت سرعت مناسب و فاصله قانوني با خودروهاي مقابل بسيار مهم است. به طور مثال، اگر با سرعت 110 کيلومتر رانندگي مي‌کنيد، فاصله ايمني خودروي شما تا خودروي جلويي بايد 6/12 متر و اگر با سرعت 50 کيلومتر حرکت مي‌کنيد، اين فاصله بايد 7/3 متر باشد و در روزهاي باراني، برفي و يخبندان، بر اين فواصل افزوده مي‌شود.
در عين حال، در هنگام بارندگي حداکثر سرعت‌هاي مجاز تعيين شده براي معابر گوناگون کم مي‌شود و بايد با سرعت کمتري رانندگي کرد. اين احتياط براي وقتي که بارش باران تازه شروع شده بيشتر صدق مي‌کند زيرا از طرفي ميزان اصطکاک کم مي‌شود و از طرف ديگر، در ابتداي بارش، آلودگي خيابان‌ها با آب باران مخلوط مي‌شوند و سطوح ليز مي‌شوند، امکان سر خوردن ماشين روي سطوح افزايش مي‌يابد و آمار تصادفات بالا مي‌رود.

باران و کاهش ديد رانندگان
 

هنگام بارش برف و باران به خصوص زماني که بارندگي شديد است، وسعت و عمق ميدان ديد کم مي‌شود به طوري که وقتي تصاوير به چشم ما مي‌رسند، شکست پيدا مي‌کنند و پراکنده مي‌شوند. به همين دليل، ما تصاوير مبهم با فواصل نامعلومي از اشيا را مي‌بينيم. بخار گرفتن شيشه‌هاي جلو، عقب و آينه‌هاي بيروني هنگام بارندگي و سرد شدن هوا، از علت‌هاي ديگر کاهش ديد است و تنها ماشين‌هايي که شيشه‌هاي ضد بخار دارند، از اين امر مستثنا هستند.
استفاده از نور بالا در شب در جاده‌ها به خصوص هنگام بارش باران، افزايش تصادفات پرخسارت را به دنبال دارد. به گفته سرهنگ رمضاني، يکي از مقامات مسوول راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ، ميزان تصادفات منجر به فوت در شب‌هاي باراني با افزايش چشمگيري روبه‌رو است و مهم‌ترين علت آن، رعايت نکردن نکات ايمني توسط رانندگان است. رانندگان بايد بدانند باران پديده‌اي است که در رانندگي اختلال ايجاد مي‌کند. رعايت سرعت مناسب، کنترل صحيح ماشين، استفاده از راهنما، رعايت فاصله ايمني با خودروي جلويي، توقف نکردن ناگهاني و استفاده از فلش هنگام توقف، مهم‌ترين عواملي هستند که ميزان آسيب‌هاي رانندگي در هواي باران ي را کم مي‌کنند. افراد بايد دقت کنند لغزنده بودن زمين و بخار گرفتن شيشه‌ها با مهارت‌ راننده ارتباط ندارد و رعايت نکردن ايمني براي رانندگان باتجربه و تازه کار کاملا يکسان است.
کم‌کم به روزهاي باراني و برفي نزديک مي‌شويم و بايد اقدامات لازم براي رانندگي در برف و باران انجام شود. بازديد از بخاري ماشين و برف‌پاک‌کن‌ها و اطمينان از سالم بودن و درست کار کردن آنها، اصولي هستند که حتما بايد لحاظ شوند. از همين حالا بايد زنجير چرخ و ضد يخ در صندوق عقب ماشين قرار دهيد تا در مواقع لزوم از آنها استفاده کنيد زيرا بارش برف و باران ناگهاني است. يک راننده خوب و بامهارت، راننده‌اي است که با رعايت نکات ايمني بهترين رانندگي را داشته باشد.
متاسفانه يکي از مسايل بسيار مهمي که در کشورمان وجود دارد، استفاده از وسايل حرارتي مانند گاز پيکنيک درون خودرو به خصوص در کاميون‌ها، اتوبوس‌ها و ميني‌بوس‌ها است که بسيار خطرناک است و احتمال گازگرفتگي، وقوع آتش‌سوزي و مسموميت ناشي از گاز مونواکسيدکربن در آنها بسيار افزايش مي‌يابد.

12 توصيه براي رانندگي زير باران
 

1. هنگام رانندگي در فصول باراني و برفي، آرام و با احتياط رانندگي کنيد و رعايت اين موضوع سر پيچ‌ها از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
2. هنگامي که لازم است توقف کنيد، ابتدا سرعت‌تان را کم‌کم و با نيش‌ترمزهاي پي‌درپي به حداقل برسانيد و هيچ‌وقت به يک‌باره پايتان را روي ترمز نگذاريد.
3. اگر ماشين‌تان شروع به لغزيدن روي سطوح کرد، به آهستگي فرمان را در جهتي که مي‌خواهيد ماشين‌تان حرکت کند، بپيچانيد و سعي کنيد ماشين را با نيش ترمز متوقف سازيد.
4. از چاله‌هاي آب دوري کنيد و با رعايت فاصله مناسب در همان مسير که ماشين‌هاي جلويي حرکت مي‌کنند، رانندگي کنيد.
5. بستن کمربند ايمني را فراموش نکنيد و با سرعت مجاز حرکت کنيد حتي زماني که خيابان‌ها خلوت هستند.
6. پيش از خروج از خانه حتما خودرو را از نظر نقص فني مانند کارکرد صحيح ترمزها، فرمان، بخاري و برف‌پاک‌کن‌ها ارزيابي کنيد و استفاده از ضد يخ را به تعويق نيندازيد.
7. از حمل بارهاي خطرناک مانند کپسول گاز، بنزين، مواد سوختني و شيميايي و همچنين وسايل گرم‌کننده مانند گاز پيکنيک و چراغ‌هاي نفتي و گازي کوچک پرهيز کنيد.
8. وقتي شيشه‌ها و آينه‌هاي ماشين بخار مي‌کنند شيشه‌هاي جلو را تا حد کمي پايين بياوريد تا هوا در ماشين جريان داشته باشد و بخار شيشه‌ها از بين برود و ديدتان کم نشود.
9. استفاده از نور بالا به خصوص در شب‌هاي باراني بسيار خطرناک است و مي‌تواند سبب بروز تصادفات بسيار شديد شود.
10. سبقت گرفتن هنگام بارندگي روي سطوح لغزنده موجب منحرف‌شدن مسير خودرو مي‌شود.
11. با مشاهده عابران پياده‌، سرعت خود را کم‌ کنيد تا آب‌هاي جمع‌ شده در چاله‌هاي خياباني را روي آنها نپاشيد.
12. فراموش نکنيد رانندگي در باران دلپذير است به شرطي که همه نکات ايمني را رعايت کنيد و خودتان پليس خودتان باشيد.
منبع:http://www.salamat.com