امنیت برای تجهیزات تلفن همراه


 





 
وقتی از جایی به جای دیگر می رویم، در حالی که تجهیزات قابل حمل را در تلفن همراه خود داریم تا چه اندازه از امنیت برخورداریم؟ برخی مواقع که از این تجهیزات استفاده می کنیم، اشتباه هایی را مرتکب می شویم که می توانند مشکلاتی را به بار آورند. اما یک کاربر آگاه می تواند از تنظیمات و ابزارهایی استفاده کند که در تعامل با تجهیزاتش از امنیت بیشتری برخوردار باشد. یکی از بزرگ ترین خطرها در استفاده از تجهیزات تلفن همراه این است که آن ها را گم کنیم یا این که به سرقت بروند. خطر بعدی تهدیدی است که به آن حمله کافی شاپ می گوییم.
تجهیزات همراه قابل حمل هستند و اندازه کوچک آن ها باعث می شود آن ها را در جایی گم کنید. هرچند می توانید دوباره مشابه وسیله ای را که گم کرده اید، بخرید. اما درباره اطلاعات مهمی که گم شده اند، چه کاری می خواهید انجام دهید؟ در چنین مواقعی از چه راه حل هایی می توانید استفاده کنید؟ تجهیزات همراه خود را قفل کنید. وسایل همراه را می توان قفل کرد و کاری کرد که برای دسترسی دوباره به آن رمزعبور را که پیش تر تعیین کرده اید، درخواست کنند. حتی بعضی ها تجهیزاتشان را چنان تنظیم می کنند که پس از چند بار وارد کردن رمز عبور نادرست یا تلاش ناموفق برای لاگین، داده های آن را پاک کند. با تنظیمات مربوط به قفل وسایل همراه خود آشنا شوید و از حداکثر امکانات آن استفاده کنید. تا می توانید داده های کمتری روی آن ها ذخیره کنید. اگر از آن ها برای ویرایش یک یا دو سند استفاده می کنید، ایرادی ندارد، اما ازتجهیزات تلفن همراه به عنوان جایی برای ذخیره بلند مدت داده های حساس استفاده نکنید.

بعضی از تجهیزات تلفن همراه امکاناتی مانند سرویس MobileMe اپل دارند که با استفاده از آن ها چنانچه تجهیزات تلفن همراه شما گم شد، می توانید آن را ردیابی و جست و جو کنید. همین که متوجه شدید ، تجهیزات شما گم شده به سرعت به خدمات موسوم به Find me مراجعه کنید تا ببینید آیا می توانید آن را پیدا کنید. با استفاده از MobileMe می توان از راه دور داده های موجود در تجهیزاتی را که گم شده یا به سرقت رفته اند، پاک کرد. این کار را بی درنگ انجام دهید و اکنون به بررسی حمله کافی شاپ می پردازیم. تجهیزات تلفن همراه جدید را با خود به کافی شاپ یا هر جای دیگری برده اید، وارد سرویس وای فای آنجا می شوید و شروع می کنید به انجام کارهای خود در اینترنت، اما هر فرد دیگری در محدوده سرویس وای فای مذکور می تواند همه ارتباط های شما را شنود کند.
مهاجم برای انجام حمله کافی شاپ فقط به چند ابزار رایگان یا دیگر ابزارهایی نیاز دارد که به بسته های داده منتقل شونده در یک شبکه بی سیم دسترسی پیدا می کنند و بسیار تکان دهنده است که چرا بسیاری از سایت های معروف برای محافظت از داده هایتان که بین تجهیزات شما و آن سایت ها دریافت و ارسال می شوند، از رمزنگاری استفاده نمی کنند.
اما باز هم در این باره خبرهای خوبی وجود دارد. امروزه، بسیاری از تجهیزات تلفن همراه برای این که از اطلاعات ویژه ما محافظت کنند، چندین قابلیت مختلف دارند. برخی از آن ها چنین هستند:
داده های شبکه خود را رمزنگاری کنید. بهترین دفاع در برابر حمله کافی شاپ ایجاد یک تونل مجازی شخصی یا VPN است. حتی اگر به شرکت های ارائه دهنده این خدمات دسترسی ندارید، هنوز هم راه مناسبی برای فعال کردن VPN وجود دارد. به این ترتیب، همه داده هایتان در وای فای محلی در یک تونل رمزنگاری شده حرکت کرده و از حمله های کافی شاپ مصون می مانند. امروزه، بسیاری از شرکت های بزرگ ازVPNها استفاده می کنند، اما حتی شرکت های کوچک نیز می توانند از مسیریاب ها یا سرورهای دارای VPN استفاده کنند که چندان هم گران نیست. افراد دیگر نیز می توانند در کامپیوترهای شخصی خود به سادگی از نرم افزار سرور VPN استفاده کنند (فقط مطمئن شوید که استفاده از آن ها قوانین کاربری آی اس پی شما را نقض نکند).
متأسفانه هنوز برای رمزنگاری داده هایی که به صورت محلی در آی پد و آی فون ذخیره شده اند، گزینه های زیادی وجود ندارد. امید می رود این وضعیت رفته رفته تغییر کند، اما باید بدانید که در حال حاضر اسناد مختلف و داده های مربوط به برنامه هایی که روی این تجهیزات قابل حمل ذخیره شده اند، به طور معمول رمزنگاری نشده اند و به همین دلیل، توصیه کردیم تا جایی که امکان دارد داده های خود را روی چنین تجهیزاتی ذخیره نکنید.
گونه دیگری از حمله کافی شاپ نیز وجود دارد که باید به آن توجه داشته باشید. از کافی شاپ ها برای انجام امور حساس استفاده نکنید. شاید فردی در آن اطراف اطلاعات ویژه ای را که روی نمایشگر به نمایش درآمده ببیند و به سادگی توسط وب کم یا دوربین تلفن همراه از آن عکس بگیرد. از این رو، کافی شاپ ها و جاهای مشابه برای انجام اموری چون پر کردن فرم کارت اعتباری مناسب نیستند.
منبع:ماهنامه شبکه