نقش والدين در بهداشت مدارس


 





 
رشد و سلامت دانش‌آموزان، تحت تاثير شرايط دوران کودکي و نفوذ تربيتي والدين است و خانواده اولين کانوني است که دانش‌آموز در آن آموزش ديده و پرورش مي‌يابد. بنابراين نقش مهمي در رشد و شخصيت و ايجاد عادات نيکو در کودکان دارد. در واقع بايد گفت پايه و بنيان رفتار و عادات و سرانجام شخصيت دانش‌آموزان در خانه گذاشته مي‌شود، هر چند در اين مرحله کودک تا حدي با هم‌سا‌لان و دوستان خود در ارتباط است اما محيط اصلي زندگي او خانه است و پدر و مادر و ساير اعضاي خانواده الگوي رفتارهاي دانش‌آموزان هستند و به عنوان مهم‌ترين سرويس‌دهندگان و نخستين مراقبان بهداشت، در چگونگي حفظ و تامين سلامت و رشد و تربيت بهداشتي دانش‌آموزان در دوران تحصيل نقش تعيين کننده دارند.
وضعيت اقتصادي، اخلاقي و فرهنگي خانواده در رشد و سلامت جسمي و روحي دانش‌آموزان عامل تعيين‌کننده‌اي است. مسايل مربوط به سلامت دانش‌آموزان را به طور کلي مي‌توان در ارتباط با دوره‌هاي متعدد زندگي تقسيم کرده و مورد بررسي قرار داد. براي آنکه مفهوم سلامت دانش‌آموزان روشن شود، مربيان و مراقبان بهداشت بايد طي جلساتي اولياي دانش‌آموزان را توجيه کنند. اوليا بايد بدانند که يکي از عوامل اساسي در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان‌شان در مدارس، رعايت امور بهداشتي و در واقع کسب عادات خوب بهداشتي فرزندان‌شان در داخل خانواده است و به اين ترتيب کودکان عادات بهداشتي خود را از همان سال‌هاي اوليه زندگي فراگرفته و با جسم و رواني سالم پا به مدرسه يا خانه دوم خود خواهند گذاشت.
والدين نبايد تصور کنند که با پا گذاشتن فرزندان‌شان به داخل مدرسه و جدا شدن کودک از خانواده مسووليت آنان پايان پذيرفته و يا کاهش يافته است. در اين زمينه چنان که پيش از اين متذکر شديم، مربيان و مسوولان مدارس هر چند که مسووليت حفظ و تامين تندرستي دانش‌آموزان را در اين مرحله برعهده دارند اما آنان بايد به والدين القا کنند که يکي از عوامل اساسي و مهم در سالم بودن و سالم ماندن فرزندان‌شان در مدارس مراقبت از سلامت آنان در خانه است. به عبارت ديگر، سلامت در مدرسه و حفظ آن در خانه مکمل هم و وابسته به يکديگرند و اين موضوع از يکديگر قابل تفکيک نيست.
بسياري معتقدند که بايد نقطه عطف راه‌حل را در خانه جستجو کرد. اين امر از طريق هماهنگ ساختن تلاش‌هاي اوليا و مربيان در مسايل مربوط به بهداشت و تندرستي دانش‌آموزان در نشست‌هاي مشترک صورت گيرد. تا وقتي اولياي دانش‌آموزان به فلسفه اجراي برنامه‌هاي بهداشتي و نقش حساس خود به عنوان عامل موثر بر برنامه‌هاي بهداشتي مربوط به فرزندان‌شان پي نبرند، پيشبرد هدف‌هاي بهداشتي جامعه به ويژه تلاش‌هاي مربيان مدارس، ميسر نخواهد بود. وقتي دانش‌آموز در مدت کوتاه مدرسه با اصول و موازين بهداشتي آشنا مي‌شود، سعي دارد آموخته‌هاي خود را در مدرسه و اجتماع نيز تکميل کند. پس براي اينکه سطح بهداشت مدارس با تغيير رفتار اوليا بالاتر رود به اوليا دانش‌آموزان بايد مسايل بهداشتي را آموزش داد.
منبع:http://www.salamat.com