خواص و طرز پخت شنيسل ماهي


 

نويسنده:سارا حسنلو




 

ماهي؛ درياي خاصيت
 

ماهي از آن غذاهايي است که بسياري از ما ايراني‌ها فصولي از سال يا ايامي از ماه را به خوردن آن اختصاص مي‌دهيم و البته طرز تهيه‌اش را معمولا به چند روش آشنا محدود مي‌کنيم؛ در حالي که مي‌توان ماهي را به روش‌هاي مختلفي طبخ کرد، از جمله طبخ و تهيه شنيسل ماهي.
مصرف ماهي به‌خاطر امگا3 فراواني که دارد، ضداسترس است و مي‌تواند تاثير آرامش‌بخشي بر زندگي ما در اين روزگار پرتنش داشته باشد؛ البته فارغ از اين موضوع که سلامت قلب و عروق ما نيز با عادت به خوردن آن تضمين خواهد شد.

مواد لازم (براي 4 نفر)

ماهي قزل‌آلا

8 تكه

400 كيلوكالري

آب پياز

8 قاشق‌غذاخوري

10 كيلوكالري

تخم‌مرغ

4 عدد

400 كيلوكالري

آرد

200 گرم

160 كيلوكالري

آرد سوخاري

200 گرم

160 كيلوكالري

آب نارنج

2 ليوان

20 كيلوكالري

روغن كانولا

6 قاشق غذاخوري

540 كيلوكالري

آبليموي تازه

به ميزان دلخواه

صفر

زعفران، نمك‌و‌فلفل

به ميزان دلخواه

صفر


 

طرز تهيه
 

تكه‌هاي ماهي را بعد از پاك كردن، استخوان‌گيري و شست‌وشو با آب سرد، به مدت 30 دقيقه در مخلوط آب پياز، نارنج، آبليمو و زعفران قرار دهيد. در ظرفي ديگر، تخم‌مرغ‌ها را با نمك و فلفل مخلوط كنيد و گوشه‌اي بگذاريد. سپس ماهي‌ها را در آرد غلتانده و به تخم‌مرغ آغشته كنيد آنگاه سطح‌شان را با آرد سوخاري پر کرده و در نهايت در روغن مخصوص سرخ كردن غوطه‌ور كنيد. هنگام سرو نيز تكه‌هاي ماهي را با سبزيجات بخارپزشده‌اي مانند هويج، لوبيا سبز، كدو، قارچ و حتي ذرت همراه كنيد.
اين غذا مجموعا داراي 1600 كيلوكالري انرژي است و هر تكه‌اش معادل 200 كيلوكالري انرژي دارد؛ البته در صورت مصرف سبزيجات و برش‌هاي نان با اين غذا، ميزان كالري دريافتي از آن به 400 کيلوکالري خواهد رسيد.

خواص تخم‌مرغ
 

قبل از هر چيز چشم‌هايتان را ببنديد و حساب کنيد در هفته چند تخم‌مرغ مي‌خوريد؟ حتي اگر روزي يک عدد تخم‌مرغ مي‌خوريد، اشکالي که ندارد هيچ، برايتان بسيار مقوي نيز هست؛ زيرا پروتئين، املاح (آهن) و ويتامين‌هايي (نظير ويتامينB12) که در اين ماده غذايي وجود دارند به بهبود وضعيت تغذيه‌اي شما کمک خواهند کرد. جالب است بدانيد که مصرف مرتب تخم‌مرغ مي‌تواند از سرطان‌ پستان نيز جلوگيري کند. پژوهشگران دانشگاه‌ هاروارد در سال 2003 ميلادي با بررسي 121 دختر نوجوان دريافته‌اند افرادي که به طور منظم در رژيم غذايي روزانه‌شان تخم‌مرغ به چشم مي‌خورد در مراحل بعدي زندگي، کمتر مبتلا به سرطان به خصوص سرطان پستان مي‌شوند. هر تخم‌مرغ داراي 100 کيلوکالري انرژي است و بهتر است نوع شکسته يا بدون تاريخ آن را قلم بگيريد و انواع بسته‌بندي‌شده‌شان را خريداري کنيد.

خواص آرد گندم
 

از اين پس، وقتي صحبت از آرد مي‌شود، فقط نوع کامل آن را به‌خاطر آوريد. کامل يعني اينکه سبوس گندم نيز دارد. بررسي‌ها نشان داده‌اند سبوس گندم داراي خواص بسيار است؛ از جمله اينکه ويتامين E بالايي دارد و به اين ترتيب مانع از اکسيد شدن کلسترول بد مي‌شود و از گرفتگي عروق و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي‌‌ - عروقي جلوگيري مي‌کند.
نکته ديگر درباره سبوس گندم، داشتن فيبر فراوان است به‌طوري که هضم نشده و در روده سرعت حرکت ترکيبات زايد را افزايش مي‌دهد و با بهبود عملکرد روده از بروز يبوست و نهايتا مشکلات روده بزرگ به‌خصوص سرطان کولون جلوگيري مي‌کند. فراموش نکنيد که خوردن 100 گرم آرد کامل گندم که معادل 3 قاشق غذاخوري از آن است (يک واحد نان و غلات)، نصف نياز روزانه بزرگسالان را به فيبر فراهم کرده و نهايتا داراي 80 کيلوکالري انرژي است. پس با اينکه از مفيد بودن آن گفتيم اما نبايد در مصرفش زياده‌روي به خرج داد زيرا به‌راحتي مي‌تواند اضافه وزن به‌بار آورد.

خواص روغن كانولا
 

اين روغن در دسته روغن‌هاي غيراشباع جاي گرفته و با خوردن هر قاشق مرباخوري از آن 45 كيلوكالري انرژي به بدن مي‌رسد. مي‌بينيد كه ميزان كالري اين ماده غذايي تا چه اندازه بالاست. بنابراين هنگام مصرف مقدارها را محاسبه كنيد تا اضافه دريافت نداشته باشيد. در ضمن، هنگام خريد انواعي را انتخاب كنيد كه روي برچسب‌شان ميزان اسيدچرب ترانس را صفر عنوان كرده‌اند زيرا وجود اين نوع اسيدچرب زمينه بيماري‌هاي قلبي - عروقي و سرطان را افزايش خواهد داد. به‌علاوه، حين مصرف در روغن را محكم ببنديد تا اكسيژن كمتري وارد ظرف شود و احتمال اكسيدشدن روغن به حداقل ممكن برسد. نكته ديگر اينكه روغن مصرفي تان را نزديك اجاق گاز قرار ندهيد زيرا گرم شدن متناوب روغن زمينه فساد آن را افزايش خواهد داد. يادتان باشد كه نوع سرخ كردني اين روغن در دسترس بوده و شما براي طبخ‌هاي طولاني‌مدت خود مي‌توانيد از اين نوع روغن استفاده كنيد زيرا بي‌توجهي به اين اصول مي‌تواند عواقب زيانباري را برايتان به‌بار آورد.

همراه اين غذا بخوريد
 

يکي از همراه‌هاي ثابت اين غذا، بشقابي از سالاد سبزيجات تازه است که البته توصيه مي‌شود با حداقل سس، آن را ميل کنيد و مزه‌دار کردن آن را به آبليموي تازه و آب نارنج بسپاريد. چاشني ديگر، ترشي است که البته ترش بودن آن اشتهابرانگيز است پس مراقب باشيد تا در خوردن زياده‌وري نکنيد و در ضمن ترشي‌هايي را برگزينيد که کم نمک و داراي مقدار متعادلي ادويه و فلفل هستند. نان را نيز فراموش نكنيد كه بهتر است از نوع سبوس‌دار باشد، نه نان سفيد.

کهنگي و ماندگي
 

ماهي خيلي سريع فاسد مي‌شود؛ به‌خصوص غذاي امروز ما که با تخم‌مرغ نيز آغشته شده است. پس در صورت اضافه آمدن، آن را در همان وعده به ديگري (مثلا به سرايدار منزلتان) بدهيد تا غذايي سالم، ديگري را نيز سير کند. هرگز ماهي سرخ‌شده را براي وعده بعدي در يخچال نگه نداريد.

اگر لاغر هستيد
 

حتما به همراه غذايتان، نان يا برنج ميل كنيد. سبزيجات نشاسته‌اي مانند ذرت، نخودفرنگي و سيب‌زميني نيز در اين غذا، حجم كالري دريافتي‌تان را افزايش خواهند داد. همراه اين غذا شما بهتر است ترشي باشد تا با خوردن آن، اشتهايتان بيشتر تحريك شود.

اگر بيماري قلبي داريد
 

سير را از اين غذا جدا نكنيد. به‌علاوه، ميزان آرد و روغن مصرفي‌تان را نيز به حداقل برسانيد و حتما سبزيجاتي مانند كلم بروكلي، هويج و گوجه‌فرنگي را در كنار آن به صورت بخارپز سرو كنيد.

 

 

منبع:www.salamat.com