خواب‌تان نمي‌برد؟ نخوابيد!


 





 
ثابت شده است کساني که خواب خوبي ندارند دوران بيداري خوبي هم ندارند و عملکرد روزانه‌شان دچار اختلال مي‌شود؛ يعني در فراگيري و آموزش نيز دچار افت عملکرد مي‌شوند. همين امر، ضرورت خواب را در حد نياز به غذا و هوا به اثبات مي‌رساند.وقتي شما دچار بي‌خوابي مي‌شويد، چه کار مي‌کنيد؟ بعضي‌ها با اينکه نکات کليدي بهداشت خواب را رعايت مي‌کنند، باز به دليل برخي ناآگاهي‌ها، اختلال خواب مي‌گيرند.
اين نکته را رعايت کنيد که اگر بعد از 20 دقيقه دراز کشيدن در رخت‌خواب خواب‌تان نبرد، بهتر است از اتاق خواب خارج شويد و در فضاي ديگري به تماشاي تلويزيون يا مطالعه بپردازيد و اگر خواب‌تان گرفت، دوباره به اتاق خواب برگرديد. در اتاق خواب شما نبايد راديو، تلويزيون، ميز نقشه‌کشي و غيره باشد. در واقع، نبايد استفاده‌اي غير از خواب از آنجا کرد. مغز شما بايد شرطي شود و بداند که در اينجا فقط بايد خوابيد. داشتن فعاليت‌هاي شغلي در اتاق خواب، استفاده از کامپيوتر و گذراندن دقايق قبل از خواب در پاي آن را براي خودتان ممنوع کنيد. بدترين روش اين است که شما به خاطر اينکه خواب‌تان نمي‌برد، تلويزيون‌ را به اتاق خواب ببريد. اگر مي‌بينيد که به رغم رعايت نکات بهداشت خواب باز هم ساعتي در رخت‌خواب مي‌غلتيد تا خوابتان ببرد به روان‌پزشک مراجعه کنيد. البته شايد بتوانيد بي‌‌خوابي خود را با به کار بستن اين نکات درمان کنيد:
1 با شکم خالي به رخت‌خواب نرويد و غذاي مختصري (ترجيحا لبنيات) را يکي دو ساعت قبل از آن بخوريد و حتي‌المقدور از غذاهاي گوشتي و کربوهيدراتي‌ (قندي) بپرهيزيد. غذاي سنگين نخوريد چون مانند شکم خالي، هر دو، مانع خواب راحت‌اند.
2 با خودتان قرار بگذاريد يکي دو ساعت قبل از خواب به لحاظ فعاليت جسمي و روحي در وضعيت آرامش قرار بگيريد، يعني استفاده از کامپيوتر، داشتن مکالمات تلفني، بحث و مشاجره و فعاليت‌هاي بدني را يکي دو ساعت قبل از خواب ممنوع کنيد.
3 از خوردن موادي که مي‌تواند کيفيت خواب‌تان را بکاهد، بپرهيزيد. قهوه، شکلات، کاکائو و نوشابه از اين جمله‌اند.
4 اگر روزهاي پرکاري داريد که با استرس زياد همراه‌اند اثر مستقيمي روي بي‌خوابي شما دارد و در شروع خواب و يا در تداوم آن (زياد بيدار مي‌شويد) مشکل خواهيد داشت. گاهي اين استرس که با علايم افسردگي همراه است به مرور اوضاع را بدتر مي‌کند و توصيه داريم به روان‌پزشک مراجعه کنيد و يا اگر مي‌توانيد استرس‌ها را بکاهيد.
5 نگذاريد نظم خواب‌تان به هم بريزد چون بدن ما به سرعت به بي‌نظمي‌ها واکنش مي‌دهد. اگر ديرتر از ساعت 12 يا يک مي‌خوابيد فکري به حال تغيير ساعت خواب‌تان بکنيد و دليل اين ديرهنگامي را رفع کنيد. اگر هر شب فقط 5 دقيقه آن را جلوتر ببريد تا سر هفته اصلاح مي‌شود.
منبع:http://www.salamat.com