چاقي بچه‌ها را جدي بگيريد


 






 
برخلاف باورهاي غلط مرسوم در اغلب خانواده‌ها، چاقي كودكان نه عامل زيبايي و نه دليل بر سلامتي آنها به حساب مي‌آيد. در حقيقت، آغاز چاقي در دوران شيرخواري و نوپايي مانند بذري است كه اگر ريشه بگيرد و به بار بنشيند، حاصل آن عوارض بسيار زيادي است كه در تمام طول زندگي چه به صورت كوتاه مدت و چه بلندمدت اين غنچه‌هاي زندگي را درگير خود مي‌سازد. باور داشته باشيد كه كودكان چاق نيز همچون بزرگسالان در معرض خطر ابتلا به بيماري‌هايي مانند پرفشاري خون، اختلال در متابوليسم چربي‌هاي دريافتي، افزايش سطح دايمي ‌انسولين و پيامدهاي آن، اختلالات انعقادي، التهابات مزمن، آسم، بلوغ زودرس و حتي كم‌كاري غدد جنسي از بعد جسمي ‌و كاهش اعتماد نفس، پرخوري‌هاي عصبي، افسردگي، گوشه‌گيري و خودكم بيني از بعد روحي قرار مي‌گيرند.

بنابراين به اين نکات توجه کنيد:
 

• در بسياري از موارد بروز چاقي در کودکان به وضعيت جسمي‌و تغذيه مادر قبل و حين بارداري وابسته است. مادراني كه با چاقي يا لاغري مفرط وارد دوران بارداري مي‌شوند و به روند سيستماتيك افزايش وزن هفتگي خود در ماه‌هاي حاملگي توجهي ندارند، ناخواسته سلامتي فرزند خود را در معرض خطرات حتمي‌قرار مي‌دهند.
• خودتان را از نظر روحي در طول بارداري چنان آماده کنيد كه به طور حتم نوزادتان را از شير پربركت و حفاظت كننده و بسيار موثر در فرآيند رشد جسمي ‌و ذهني بهره‌مند ساخته و حداقل تا پايان سال دوم زندگي اش ادامه دهيد زيرا بچه‌هاي شيرمادر خوار در مقايسه با بچه‌هايي که شير مادر نمي‌خورند هم کمتر دچار بيماري مي‌شوند و هم احتمال چاق شدنشان در کودکي نادر است و درسنين بالاتر نيز مقاومت بيشتري در قبال چاقي دارند.
• بي‌خوابي، كم‌خوابي و ديرخوابيدن كودك در تعادل و ترشح هورمون‌ها اختلال ايجاد مي‌کند و ساختار بدني به خصوص توزيع چربي‌ها را در بدن به هم مي‌زند.
• با تماشاي طولاني مدت برنامه‌هاي تلويزيوني نه تنها كودكان تحت تاثير تبليغات قرار گرفته و گرايش بيشتر به مصرف تنقلات کم ارزش و پرانرژي پيدا مي‌کنند بلکه تماشاي برنامه‌هاي پرهيجان و سريال‌هاي سرگرم‌كننده مصرف غذاهاي آسان در دسترس را هم از بعد دفعات و هم از نظر مقدار بالا مي‌برد و ساعات عدم تحرک را نيز به شدت مي‌افزايد.
• غذاهايي را كه داراي انديس گلايسمي ‌بالايي هستند مانند نوشابه‌هاي گازدار، كيك، خامه شكلاتي، بيسكوييت، بستني و غيره را کمتر در برنامه غذايي فرزندتان بگنجانيد زيرا اين دسته از غذاها با افزايش قند خون و تحريك ترشح انسولين موجب تحريك اشتها و احساس گرسنگي شده و كودك را به زياده روي در خوردن غذاها سوق مي‌دهد.
منبع:www.salamat.com