رابطه شغل و آکنه


 

نويسنده: دکتر غلامحسين غفارپور*




 
بدون شک گرما و فضاي بخاردار در تشديد آکنه شما موثر است اما برخلاف تصور شما آن‌ را ايجاد نمي‌کند. اگر شما در يک آشپزخانه گرم کار مي‌کنيد، بخار غذاها و بخارهاي چربي که از داغ کردن روغن و غيره ايجاد مي‌شود با جوش‌هاي شما تماس پيدا کرده و آن را تشديد مي‌کند.
به خصوص آنهايي که بدون ملاحظه و رعايت اصول غذا مي‌پزند و عادت ندارند تهويه مناسب را با بازگذاشتن پنجره‌اي در آشپزخانه ايجاد کنند و ساعات زيادي در آشپزخانه يک رستوران کار مي‌کنند بايد بيشتر دقت کنند. اگر آکنه شما شديد است و تحت درمان هستيد و دوست داريد نتيجه خوبي بگيريد بايد از قرار گرفتن در چنين محيطي يا براي مثال مشاغلي که همچون کوره‌پزي‌ها و نانوايي در جلوي تنور گرم هستند تا حد امکان بپرهيزيد تا آکنه‌تان تشديد نشود اما اينکه شما تصور کنيد اگر استعداد ابتلا به آکنه را نداشته باشيد، با قرار گرفتن در اين محيط‌ها صورت‌تان جوش مي‌زند، اشتباه است. اين حالت را در مشاغلي که با روغن و گريس سر و کار دارند مانند مکانيکي‌ها مي‌توانيد ببينيد. يعني کساني که دايم دست و پايشان در تماس با اين مواد است و گاهي هم مواد گوناگوني که با آن سرو کار دارند با پوست صورتشان تماس پيدا مي‌کند، خوب دقت کنند که با اين کار جوش‌هاي صورت و بدن در آنها به وجود مي‌آيد. در مشاغلي مانند مکانيکي حتي اين موضوع تا جايي جدي و ثابت شده است که آکنه‌ها را آکنه شغلي مي‌گوييم. اگر نکات توصيه شده از سوي متخصص پوست را خوب رعايت کنيد و روند درمان را طي نماييد و در محيط کار هم برخي مسايل را رعايت کنيد، مي‌توانيد آکنه شغلي را درمان نماييد.
در غير اين صورت توصيه مي‌شود در صورت امکان محيط کار را عوض کنيد تا ضايعات پوستي التيام يابند. پوشيدن لباس کار روغني و آغشته به چربي، به خصوص وقتي مشغول کار هستيد و عرق مي‌کنيد مي‌تواند جوش‌هاي جديدي را ايجاد کند و همين‌طور روند بهبود را به تعويق بيندازد.

پي نوشت ها :
 

*متخصص پوست و مو

منبع: http://salamat.com