فوايد فلورايد


 

نويسنده:دکتر افسانه پاکدامن*




 
پوسيدگي دندان به دليل شيوع گسترده امروزه به عنوان «اپيدمي‌پنهان» خوانده مي‌شود. امروزه پوسيدگي به عنوان بيماري چند عاملي در نظر گرفته مي‌شود که عوامل بيولوژيک مانند پلاک ميکروبي و رژيم غذايي پوسيدگي‌زا در صورت وجود فاکتور‌‌هاي مستعدکننده ميزبان به پوسيدگي منجر مي‌گردد. ويژگي‌‌هاي بزاق و مواجهه با ميزان کافي فلورايد به عنوان فاکتور‌‌هاي محافظت‌کننده در روند پوسيدگي نقش ايفا مي‌کنند.
علاوه بر اين، عوامل اجتماعي اقتصادي مانند درآمد و ميزان تحصيلات فرد در سطح وسيع تري مي‌توانند تعامل عوامل بيولوژيک را متاثر سازند. به‌طور مثال اينکه مواد غذايي به‌ويژه ميان وعده‌‌ها از کربوهيدرات‌هاي پوسيدگي‌زا يا مواد پروتئيني انتخاب شود از عوامل اجتماعي اقتصادي تاثير مي‌پذيرد.
تاثير فلورايد بر پوسيدگي معمولا به دو صورت سيستميک و موضعي مي‌باشد. تاثير سيستميک فلورايد در اثر مصرف خوراکي مواد حاوي فلورايد مي‌باشد که نخستين بار در سال 1901 توسط يک دندانپزشک عمومي‌گزارش شد. وي مشاهده کرد که ساکنين يک منطقه خاص که از آب آشاميدني حاوي فلورايد استفاده مي‌کرده‌اند کمتر دچار پوسيدگي شده‌اند.
تاثير فلورايد در پيشگيري از پوسيدگي بعدا توسط گزارشاتي از سايرمناطق دنيا به‌ويژه استراليا و ايالات متحده آمريکا تاييد گرديد.
امروزه افزودن فلورايد به آب آشاميدني يکي از باصرفه‌ترين روش‌هاي پيشگيري در نظر گرفته مي‌شود.
ديگر موارد کاربرد سيستميک فلورايد به‌صورت استفاده از قرص و قطره حاوي فلورايد مي‌باشد که حدود 40 سال است در ساير نقاط جهان به کار مي‌رود. اين روش در صورت تداوم مصرف بر دندان‌هاي شيري و دايمي ‌اثر پيشگيري‌کننده دارد ولي بايد به توصيه و تحت نظر دندانپزشک انجام شود.
کاربرد موضعي فلورايد همچنين به‌صورت استفاده از خمير دندان‌هاي حاوي فلورايد مي‌تواند از بروز پوسيدگي پيشگيري نمايد.
در موارد خاص و به تشخيص متخصص ممکن است شما نياز به استفاده از ساير منابع فلورايد داشته باشيد که شامل استفاده از دهانشويه و ژل حاوي فلورايد مي‌باشد.

پي نوشت ها :
 

* دندانپزشک و متخصص سلامت دهان

منبع:www.salamat.com