زماني براي ازدواج نکردن!


 





 
همان طور که نشانه هايي خاص آماده بودن شخص براي ازدواج وجود را به تصوير مي کشند، نشانه هايي هم وجود دارند که مي گويند:« هنوز زمان ازدواج تو نرسيده است!» بسياري از افراد مي توانند با نگاهي به گذشته بگويند که چرا در آن زمان آماده ازدواج نبوده اند و اين آماده نبودن چگونه به جدايي آنها منجر شده است. اما چگونه بايد بفهميم که آيا به سن ازدواج رسيده ايم يا نه؟ آمادگي ازدواج براي پسران، فقط در داشتن يک کار نسبتاً مناسب و پايان يافتن تحصيل يا خدمت سربازي فرد نيست. از آن سو هم دخترخانم ها به محض پايان درس و آموختن نحوه پخت تخم مرغ نيمرو(!) آمادگي تشکيل يک زندگي مشترک موفق، پويا، عاشقانه و مقتدر و پايدار را پيدا نکرده اند.
بررسي انگيزه هاي ازدواج، قبل از آغاز زندگي مشترک به همه کساني که در سنين ازدواج هستند، کمک مي کند تا اشتباه نکنند. در اين مقاله نه چندان بلند، به چند انگيزه نادرست براي ازدواج اشاره شده است و پرهيز از ازدواجي که به دنبال چنين عوامل و انگيزه هايي صورت بگيرد، شايد کار عاقلانه اي باشد. سعي کرديم در هر مورد به راه حل هايي نيز اشاره کنيم، راهکارهايي که شايد براي شما هم راه گشا باشند.
اگر شرايط فعلي شما به يکي از موارد اين مطلب شباهت دارد و به هر حال راضي به ازدواج در اين شرايط شده ايد، بعد از مطالعه اين مقاله حداقل مي دانيد که به چه ريسک بزرگي دست زده ايد و لااقل با چشم بازتري وارد زندگي مشترک خواهيد شد. حالا اين شما و اين چند انگيزه غلط و ويرانگر براي ازدواج:

1- براي فرار از يک خانواده فقير، آشفته يا شوربخت:
 

راهکار پيشنهادي: به جاي ازدواج، به تحصيل در جايي دور از خانه يا کار کردن در شهر ديگر بپردازيد. روي ساختن يک شخصيت مستقل و رواني سالم در وجود خودتان متمرکز شويد تا در آينده بتوانيد يک زندگي سالم و سعادتمند داشته باشيد. هرچه خانواده شما ناهنجارتر باشد، به کوشش بيشتري نياز داريد تا اشتباه والدين خود را تکرار نکنيد.

2- هنگامي که بسيار جوان و ناپخته هستيد:
 

راهکار پيشنهادي: از دوران نوجواني خود لذت ببريد و تا زماني که به بلوغ فکري لازم نرسيده ايد و سن تان بالاتر نرفته است، به ازدواج نينديشيد.

3- وقتي در معاشرت با جنس مخالف بي تجربه هستيد:
 

راهکار پيشنهادي: معاشرت هاي ساده و دوستانه با جنس مخالف به شما کمک مي کند تا تيپ هاي مختلفي از افراد را بشناسيد و به نيازها و خواسته هاي خود از شريک زندگي بيشتر پي ببريد و افراد سازگار با خود را از افراد ناسالم و ناسازگار تشخيص دهيد. البته اين رابطه حتماً بايد در چهارچوب عرف و فرهنگ اسلامي ما باشد و گرنه به جاده گمراهي و تباهي گام گذاشته و از چاله به چاه افتاده ايد!

4- زماني که هنوز خود کفا نشده ايد:
 

هنگامي که تازه فارغ التحصيل شده ايد، هرگز خودکفا نبوده ايد و به عنوان يک آدم مجرد روي پاي خو نايستاده ايد، هيچ شغل يا درآمد مشخصي نداريد، از تنها ماندن مي ترسيد و دوستان تان دارند به سراغ زندگي خود مي روند.
راهکار پيشنهادي: به جاي ازدواج، تحصيلات و تخصص خود را کامل کنيد. حرفه اي را انتخاب کنيد که قابليت هاي متعددي داشته و بتواند شما و خانواده تان را براي همه عمر حمايت کند. به عنوان يک فرد مجرد( حتي در خانه والدين) بياموزيد که مسؤوليت زندگي خود را برعهده بگيريد، صورتحساب ها را پرداخت کنيد، پس انداز کنيد و زندگي متعادلي داشته باشيد. بياموزيد که بدون احساس بي کسي، تنها بمانيد و در عالم تجرد شاد باشيد.

5- اگر قصد داريد حسادت کسي را برانگيزيد:
 

هرگز خود را درگير چنين ازدواجي نکنيد! به جاي آن به مطالعه کتاب هاي روان شناسي يا مشورت با روانکاو بپرازيد و تا زماني که به بلوغ فکري نرسيده ايد، با هيچ کس ازدواج نکنيد. شما بايد رفتارهاي بزرگسالان را فرا بگيريد و بتوانيد با مهارت، از صدمه ديدن خود جلوگيري کنيد. از طريق مشاوره يا شرکت در کلاس هاي مربوطه، بياموزيد که به جاي رفتارهاي شديد و خصمانه، مشکلات را به طور دوستانه و با گفتگو حل کنيد.

6- براي به دست آوردن عزت نفس:
 

راهکار پيشنهادي: با مشاوره و مطالعه روان شناسي، با افکار مثبت، عزت نفس خود را افزايش دهيد. تا زماني که از خودتان مطمئن نشده و با خود روراست و راحت نيستيد، ازدواج نکنيد. در آن زمان هم کسي را انتخاب کنيد که با شما سازگار باشد و شما از روي کمبود عاطفي به دنبالش نرفته باشيد.

7- چون همه همسالان اطراف تان ازدواج کرده اند:
 

راهکار پيشنهادي: با مطالعه و مشاوره به بلوغ بيشتري دست يابيد و تا زماني که شخص مناسب و مورد علاقه خود را پيدا نکرده ايد ازدواج نکنيد.

8- وقتي درگير يک رابطه قديمي اما بي سرانجام هستيد:
 

ازدواج با کسي که با او آشنا هستيد و با وجودي که رابطه شما خسته کننده و فاقد جذابيت است، به دليل بالا رفتن سن يا اين که تصور مي کنيد شخص مناسب تري پيدا نمي کنيد، به زندگي مشترک فکر مي کنيد.
راهکار پيشنهادي: با يک فرد آگاه و دنياديده يا يک روانکاو مشورت کنيد و ماجراي خودتان را برايش تعريف کنيد تا بدانيد واقعاً تا چه حد با اين شخص سازگار هستيد. تا زماني که کاملاً از توافق بينابين و امکان ايجاد يک ازدواج موفق مطمئن نشده ايد، ازدواج نکنيد. اگر شخصي که در زندگي شما وجود دارد چندان با شما سازگاري ندارد، وقت هيچ کدام تان را تلف نکنيد و به دنبال شخصي مناسب باشيد.

9- اگر هنوز نامزدتان را نشناخته ايد:
 

اگر در زمان کافي با يکديگر نگذرانده ايد و نمي دانيد که با هم توافق داريد يا خير. اگر شخص مورد نظر، زمان کافي براي پرداختن به اين رابطه ندارد و آن را در اولويت هاي خود قرار نمي دهد.
راهکار پيشنهادي: موضوع را با او در ميان بگذاريد و ببينيد که مي توانيد به يک توافق دو جانبه برسيد يا خير. اگر به تازگي با شخصي آشنا شده ايد، مدتي به خودتان زمان بدهيد تا يکديگر را بشناسيد. اگر اين شخص از شما دور است و شما بيشتر از نامه، تلفن و ايميل استفاده مي کنيد، تا زماني که يکديگر را از نزديک نشناخته ايد و اين رابطه محکم نشده است، تن به ازدواج ندهيد.

10- هنگامي که مدت زيادي از جدايي يا بيوه شدن يکي يا هر دوي شما نگذشته است:
 

راهکار پيشنهادي: به جاي عجله در ازدواج، بيشتر با يکديگر معاشرت کنيد و درک کنيد که به خاطر شرايط خاص احساسي خودتان يا طرف مقابل، اين آشنايي ممکن است در هر لحظه به پايان برسد، زيرا هنگامي که رنج جدايي از شريک قبلي التيام يافت، هريک از شما ممکن است متوجه ناهماهنگي ها و ناسازگاري هايي شويد که ديگر تمايلي به ادامه رابطه نداشته باشيد.

11- اگر يک نفر يا هر دوي شما از مشکلات حاد رواني يا شخصيتي رنج مي بريد:
 

راهکار پيشنهادي: با يک روان شناس به درمان خود بپردازيد و اگر طرف مقابل شما مشکل دارد، با او نزد مشاور خانواده يا روانکاو برويد و بر قضاوت اين افراد مبني بر امکان پذير بودن رابطه، اعتماد کنيد. اگر شخص مورد نظر شما اعتياد دارد، انگيزه اي براي درمان شدن ندارد يا سوء استفاده گر است، به کمک روانکاو يا مشاور به سرعت به اين رابطه خاتمه دهيد. جان و آبروي تان را برداريد و فرار کنيد.

12- تمايل به خشونت:
 

اگر يک يا هر دوي شما به رفتارهاي خشن تمايل داريد يا داراي سابقه خشونت جسمي، جنسي يا کودک آزاري هستيد.
راهکار پيشنهادي: چنانچه اين سابقه و تمايل در خود شما وجود دارد، به سرعت به دنبال درمان خود باشيد و درباره اين تمايلات خود براي او بگوييد تا درمان شما را در اولويت قرار دهد و اگر اين شما هستيد که قرباني خشونت شده ايد هم بايد براي کمک به خود با يک روان پزشک مشورت کنيد و تا زماني که بتوانيد از سلطه شريک خشونت طلب خود آزاد شويد، تحت درمان و احتمالاً مراقبت مراجع قانوني باقي بمانيد.
منبع: کوچه ما، شماره 9.