نقش نور در زندگي ما


 





 
آيا تا به حال به تأثير نور در محيط اطراف خود و تأثير آن بر رفتار در محل زندگي و کارتان توجه کرده ايد؟
آيا مي دانيد مي توانيد با انتخاب صحيح نور و رنگ و اندازه آن، فضايي مطبوع براي خود و اطرافيان ايجاد نموده و از محيطي دلنشين و آرامش بخش لذت ببريد؟
آيا مي دانيد با نورپردازي صحيح مي توانيد علاوه بر از بين بردن محل هاي نه چندان زيبا در محل زندگي و کار خود، فضايي جذاب خلق نماييد؟
و بالاخره آيا مي دانيد نور و رنگ مي تواند محيط اطراف شما را بزرگ تر يا کوچک تر جلوه کند؟
براي ايجاد فضايي گرم و مطبوع بهتر است از چراغ هاي روميزي با انتخاب کلاهک هايي با رنگ گرم مثل نباتي و يا زرد استفاده نماييد. نورهاي گرم و رنگي تأثير بسزايي در روحيه افراد مختلف داشته و احساس شادابي و بشاشيت بيشتري مي نمايد، مانند نورهاي سبز، بنفش، زرد و قرمز که به ترتيب احساس طبيعت، آرامش و هيجان را به انسان القا مي نمايد. همچنين مي توانيد به جاي استفاده از منبع نور قوي و يکسان، با تغيير ميزان نوردهي لامپ ها در محل هاي مختلف و تغيير رنگ و حباب هاي آنها، فضايي با سايه روشن و طيف هاي مختلف نوري و رنگ هاي مورد علاقه ايجاد کنيد و بر جذابيت محيط خود بيفزاييد. در مورد تغيير محل زندگي يا کار خود به محيطي که بتوانيد عيوب آن را بپوشانيد يا تأکيد بر موضوعات زيباي محل زندگي خود داشته باشيد، به جاي استفاده از لوستر يا منبع نوري متمرکز، از آباژورهاي پايه بلند و کوتاه و همچنين چراغ هاي ديواري استفاده نماييد. در محل هايي که زياد مايل به رؤيت آنها نيستيد، مي توانيد از آباژورهاي کوتاه حباب دار با نورهاي رنگي ملايم که نور را به طرف بالا منعکس مي نمايد، استفاده نماييد و منابع قوي تر نور را که مي تواند به رنگ سفيد و شيري باشد، در مکان هاي زيباي محل زندگي خود قرار دهيد و به طور کلي سعي در تاريک نمودن قسمت هاي نه چندان زيبا و روشن تر نمودن بخش هاي اصلي و دلخواه خود نماييد. در روز هم مي توانيد از پرده ها کمک بگيريد، زيرا پرده ها مي توانند ميزان نور ورودي از پنجره را به داخل کنترل نموده و با انتخاب رنگ دلخواه خود رنگ محيط را نيز تغيير دهند. براي بلندتر جلوه دادن سقف مي توانيد در شب نور را به طرف بالا و به سمت آن بتابانيد يا سقف را نسبت به محيط روشن تر نماييد. در روز با انتخاب رنگ هاي روشن و استفاده از آيينه در بخش هايي از ديوارها، به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک مي کنيد يا در اتاق ها با روشن تر نمودن دو ديوار رو به روي هم با کمک نور يا رنگ، اتاق را بزرگ تر نمايش دهيد و برعکس در صورتي که نور را از سقف دور نگه داريد و از چراغ ها و آباژورهايي که نور را به طرف پايين منعکس مي کنند و از رنگ هاي نه چندان روشن و سفيد يا شيري استفاده نماييد، فضاي خود را خودماني تر و کوچک تر جلوه مي دهيد. البته توصيه مي شود قبل از انتخاب نور، کتاب هايي که در مورد روان شناسي نور و رنگ منتشر شده اند را مطالعه نموده و نور را متناسب با خلق و خو و شخصيت دروني و رفتارهاي هيجاني و آرام خود انتخاب نماييد.
منبع: کوچه ما، شماره 9.