بچه‌هايتان دعوا مي‌کنند؟


 





 
بچه‌ها به دلايلي با هم بحث و دعوا مي‌کنند و همديگر را اذيت مي‌کنند. گاهي آنها خسته، عصبي و گرسنه هستند و گاهي نيز به دنبال جلب توجه هستند. زماني مي‌خواهند قدرت خود را ثابت کنند و زماني نيز به دنبال يک هم‌بازي و همراه مي‌گردند. در هنگام دعوا چه کاري را بايد انجام داد که اين تنش‌ها کاهش يابد و روابط دوستانه‌تر ميان بچه‌ها حاکم شود. در زير به علل گوناگون که شايد درباره فرزندان‌ شما هم صدق کند، اشاره مي‌کنيم:
در نظر بگيريد شما مشغول تميز کردن، نظافت و يا در حال صحبت با يکي از دوستان هستيد يا ساعتي است که مشغول مکالمه تلفني هستيد. در همين لحظه دعوا و جنگ فرزندان شما اوج مي‌گيرد: «مامان اون منو زد، کتابمو گرفت، مامان منو هل داد و...»، اگر شما کار خود را رها کنيد و به اين بينديشيد که چه چيزي در حال حاضر حرف اول را مي‌زند، شايد بتوانيد مشکل را کمي حل کنيد. وقتي بچه‌ها خسته، گرسنه و عصبي هستند، احساس لذت، شادي و همکاري با يکديگر را ندارند، اگر به آنها کمک کنيد چند دقيقه استراحت کنند و اگر خسته و خواب‌آلوده هستند، به آنها کمک کنيد تا کمي بخوابند. يک خوراکي يا نوشيدني به آنها بدهيد و يا يک کار جالب را براي آنها تدارک ببينيد. ممکن است به طور شگفت‌انگيزي جو صلح و آرامش به خانه حکم‌فرما شود.

گاهي اوقات براي اينکه بچه‌ها توجه والدين را جلب کنند، وارد يک عادت بد و چرخه معيوب مي‌شوند. تا زماني که آنها ساکت، آرام و منطقي هستند و با هم همکاري و بازي مي‌کنند، شما سرگرم کارهاي خودتان هستيد و هيچ توجهي به آنها نداريد اما بلافاصله که جنگ و دعوا را با هم شروع مي‌کنند، شما سر صحنه‌ها حاضر مي‌شويد، با آنها حرف مي‌زنيد، حتي آنها را دعوا مي‌کنيد، نصيحت مي‌کنيد و براي آنها وقت مي‌گذاريد. اگر در خانه شما اين حالت وجود دارد، وقت آن است که با يک برنامه‌ريزي صحيح و تجديدنظر در برنامه‌هاي گذشته تصميم بگيريد.
الف) زماني که فرزندان شما رفتار خوب و مناسبي دارند، به آنها توجه کنيد و آنها را تشويق و تحسين کنيد.
ب) سعي کنيد نسبت به دعواها و جر و بحث‌هاي کوچک بي‌توجه باشيد، گويي نه چيزي مي‌شنويد و نه چيزي مي‌بينيد. خونسرد و آرام باشيد و اگر بچه‌ها در معرض خطر و آسب نيستند، برخي از بحث‌هاي آنها را ناديده بگيريد و برعکس زماني که رفتار خوب با هم دارند، توجه بيشتري به آنها نماييد.
ج) به بچه‌ها بياموزيد که توجه شما را به روش مثبت بطلبند و با رفتارهاي منفي متوسل به جلب توجه نشوند. به آنها بياموزيد احساسات و خواسته‌هايشان را با شما در ميان بگذارند.
منبع: http://www.salamat.com