5 سوال زمستاني، 5 جواب ساده


 

ترجمه: الهه جوانپور




 
گاهي با برخي مسايل روبه‌رو مي‌شويم که بسيار عادي هستند و هرگز در مورد آنها سوال نمي‌کنيم اما اکثر ما دليل بروز همين مسايل ساده را نمي‌دانيم. مثلا تا به حال فکر کرده‌ايد چرا در سرماي زمستان دندان‌هاي ما به هم مي‌خورد؟ يا بيشتر گرسنه‌مان مي‌شود؟ با ما همراه باشيد تا چراهاي ريز و درشت زمستاني را با هم مرور کنيم.

1 چرا در زمستان مي‌توانيم هواي خارج شده از دهانمان را ببينيم؟
 

در بازدم ما قطرات بخار آب وجود دارد. از آنجايي که در فصل زمستان اختلاف زيادي ميان دماي داخل ريه ما و هواي خارج وجود دارد، بخارآب وقتي از دهان ما خارج مي‌شود تبديل به قطرات بسيار ريز آب مي‌شود که مي‌توانيم آن را ببينيم. اگر شما عينک نيز به چشم بزنيد خيلي راحت‌تر قادر به ديدن قطرات آب که روي شيشه عينک‌تان مي‌نشيند، خواهيد بود.

2 چرا در زمستان گرسنه‌تر مي‌شويم؟
 

در تابستان معمولا تشنه مي‌شويم چون مقدار آب بيشتري از طريق عرق کردن از دست مي‌دهيم. به همين دليل گرايش بيشتري به مصرف نوشيدني‌ها و ميوه‌ها داريم. همين مواد سبب کور شدن اشتها و احساس سيري در تابستان مي‌شود. برعکس در زمستان بدن براي گرم کردن خود، کالري بيشتري مي‌سوزاند. به همين دليل احساس گرسنگي بيشتري داريم تا بدن بتواند کمبود کالري را جبران کند.

3 چرا در فصل سرد، دندان‌هايمان به هم مي‌خورند؟
 

وقتي هوا سرد مي‌شود، حرکت ماهيچه‌ها بيشتر مي‌شود تا بدن را گرم نگه دارد. اين موضوع در رابطه با ماهيچه‌هاي فک هم صادق است. حرکت اين ماهيچه‌ها سبب حرکت فک و ناچارا به هم خوردن دندان‌ها مي‌شود.

4 چرا در زمستان پوست صورت به ويژه در نواحي گونه و بيني قرمز و خشک مي‌شود؟
 

زمستان فصلي سرد و خشک است. از سوي ديگر تفاوت دماي داخل و خارج خانه بسيار زياد است. شما وارد مکان دربسته‌اي مي‌شويد که شوفاژ و شومينه روشن است و هوا کاملا گرم است. بعد لباس مي‌پوشيد و به خارج مي‌رويد، جايي که باد سوزناک پوست را تحريک مي‌کند. پوست دست و صورت چون کاملا پوشانده نمي‌شوند در معرض تغييرات مداوم دمايي قرار مي‌گيرند و همين امر سبب تحريک شدن، التهاب و قرمزي آنها مي‌شود.

5 چرا فصل سرد سال فصل افسردگي است؟
 

بي‌برگ بودن درختان در زمستان باعث مي‌شود دلتان بگيرد؟! روزهاي تاريک بدون آفتاب از نظرتان غم‌انگيز است؟ ترجيح مي‌دهيد کنار خانه بنشينيد و آه بکشيد؟ نگران نباشيد تمام اين حالات در شما طبيعي است و با نام افسردگي زمستاني شناخته شده است.
فقدان نور در زمستان از جمله دلايل اصلي بروز اين ناراحتي است و بهترين کاري که مي‌توانيد براي از بين بردن اين حالت در خود انجام دهيد، بيرون رفتن از خانه و در معرض نور آفتاب قرار گرفتن است.
تحقيقات اخير محققان کانادايي در اين زمينه پرده از مسايل جديدتري برداشته است. به گفته اين محققان دليل اصلي افسردگي زمستاني کاهش مقدار نوعي حامل پيام عصبي به نام سروتونين است که خلق و خوي افراد را تحت کنترل دارد. مقدار اين حامل عصبي در پاييز و زمستان به حد قابل توجهي کاهش يافته و مجددا در بهار و تابستان افزايش مي‌يابد.‌
منبع: http://salamat.com