ديابتي‌ها جوراب تنگ نپوشند


 

نويسنده:دکتر منوچهر جزايري*




 

8 اصل اساسي مراقبت از پاي ديابتي
 

در کنار تمام آن توصيه‌هايي که بيماران ديابتي بايد رعايت کنند، اگر به بيماري ديابت مبتلا هستيد، يادآوري اين نکته نيز براي شما بسيار ضروري است که بايد بيشتر از ديگران مراقب انگشتان پاهاي خود باشيد. اگر مي‌خواهيد دليل اين کار را بدانيد مطلب زير را بخوانيد.
هنگامي که شما به ديابت مبتلا مي‌شويد در معرض خطر مشکلات زيادي از جمله از دست رفتن سلامت پا خواهيد بود. اين مشکل زماني بروز مي‌کند که شبکه اعصاب پاها آسيب ديده باشد. در نتيجه شما مقداري از توانايي احساس درد خود را از دست مي‌دهيد. ممکن است پاي شما بريده شود يا دچار تاول شود بدون اينکه شما متوجه شويد. همچنين ديابت مي‌تواند شريان‌هاي شما را باريک کرده و جريان خون پاها را کم نمايد. با خون‌رساني کمتر به بافت‌ها، زخم‌ها به خوبي ترميم نمي‌شوند. وقتي شما مبتلا به ديابت هستيد، بريدگي‌ها، تاول‌ها، ميخچه‌ها، پينه‌ها يا ساير حالاتي که فرد در بدون ديابت مشکل خاصي نيست، مي‌توانند به مشکلات جدي پزشکي تبديل شوند. در پاها عفونت و زخم ممکن است ايجاد شود. در موارد خيلي شديد ممکن است قطع پا يا ساق پا نياز شود. مراقبت پزشکي مي‌تواند در پايين آمدن اين خطر کمک کند.

1 پاهايتان را روزانه وارسي کنيد
 

هر روز به دقت پاهاي خود را در بالا، زير، نواحي بين انگشتان و ناخن‌هاي پا بررسي کنيد، در صورتي که در ديدن زير پاهاي خود مشکل داريد از آينه کوچکي استفاده کنيد. در مشاهده به دنبال بريدگي، خراش، ترک، پينه، ساييدگي، ميخچه، تورم، قرمزي يا ساير تغييراتي که ممکن است دردناک نباشند ولي مي‌توانند وخيم‌تر شوند، بگرديد.

2 پاهاي خود را تميز نگه داريد
 

هر روز پاي خود را به دقت بشوييد و از آب ولرم و صابون ملايم يا شوينده‌اي که پزشکتان توصيه مي‌کند، استفاده کنيد. براي جلوگيري از سوزاندن پا، دماي آب را با درجه حرارت چک کنيد (درجه حرارت آب نبايد از 2/32 درجه سانتي‌گراد بالاتر باشد) همچنين با زدن دستمال مرطوب از آب مورد نظر به ناحيه‌اي حساس نظير صورت يا مچ دست، دماي آب را امتحان کنيد. توسط حوله يا خشک‌کن پوست پاي خود را خشک کنيد. به دقت مابين انگشتان خود را براي ممانعت از عفونت قارچي خشک نماييد. از مرطوب‌کننده‌ها به‌طور منظم استفاده کنيد.

3 جوراب تميز و خشک بپوشيد
 

جوراب‌هايي بپوشيد که عرق را از پوست پاي شما جذب مي‌نمايند. از پوشيدن جوراب‌هاي خيلي تنگ که جريان خون پا را کم مي‌کند يا آنهايي که باعث تعريق بيش از حد پا مي‌شوند، اجتناب کنيد.

4 ناخن‌هاي انگشتان پا را کوتاه کنيد
 

از قيچي با ناخن‌گيرهاي مدور در انگشتان پا استفاده نکنيد زيرا آنها مي‌توانند موجب آسيب به ناخن‌ها و بافت‌هاي مجاور آنها شوند. ناخن‌هاي پا را به صورت صاف کوتاه کنيد و خيلي کوتاه ننماييد. آنها را هم سطح انتهاي انگشت نماييد. لبه‌هاي خشن را سوهان بزنيد بنابراين به انگشت مجاور آسيب نخواهد زد.

5 وسايل را با دقت به کار بريد
 

از کشيدن سوهان يا استفاده از قيچي روي پينه و ميخچه خودداري کنيد و مواد شيميايي مثل آنهايي که جهت برداشتن ميخچه وجود دارد را روي پايتان مصرف نکنيد. براي درمان زگيل، پينه و ساير مشکلات پا به پزشکتان مراجعه کنيد.

6 هميشه از کفش استفاده کنيد
 

کفش‌هاي مناسب و راحت را در تمام اوقات بپوشيد تا از پاي شما در مقابل آسيب محفاظت کند. در اطراف منزل از دمپايي‌هاي محکم استفاده کنيد. از پوشيدن کفش‌هاي تنگ خودداري کنيد.

7 با احتياط ورزش کنيد
 

ورزش جريان خون را مي‌افزايد و به حفظ سلامتي پاهاي شما کمک مي‌کند. با اين وجود در انتخاب فعاليت‌هاي بدني امکان آسيب به پاها را در نظر داشته باشيد و از سرما يا گرماي بيش از حد اجتناب کنيد. وقتي پاها يا اندام‌هاي تحتاني شما خسته شد، بنشينيد و آنها را براي چند دقيقه بالا ببريد.

8 درصورت مشکل به پزشک مراجعه کنيد
 

در صورت مشاهده هرگونه ناحيه زخم شده يا زخمي که بهبود نمي‌يابد، به نظر مي‌رسد در حال بزرگ شدن است يا احتمال عفوني بودن آن مي‌رود به پزشک خود مراجعه کنيد. همچنين بايد پزشک پاي شما را طبق برنامه منظمي بررسي کند. ممکن است پزشکتان توصيه کند که به پزشک متخصص در زمينه مراقبت از پا مراجعه کنيد.

پي نوشت ها :
 

* متخصص غدد

منبع:www.salamat.com