قبل از شيمي‌درماني بخوانيد


 

نويسنده:دکتر فريده موسوي*




 
ما با توجه به نوع بيماري، سن بيمار و اينکه در چه مرحله‌اي از پيشرفت بيماري وجود دارد، نوع داروهاي انتخابي، روش درمان و مدت درمان را محاسبه مي‌کنيم بنابراين روند درماني هر کسي با ديگري متفاوت است و قطعا عوارضي هم که اين درمان‌ها به جاي مي‌گذارند چه در شيمي‌درماني و چه راديوتراپي به خاطر تفاوت‌هاي جسمي و ساختار دستگاه‌ ايمني هر کدام از ما تفاوت‌هايي خواهد داشت.
با توجه به نوع داروها شما ممکن است به عوارض زودرس يا ديررس دچار شويد. خوشبختانه بسياري از اين عوارض قابل برگشت‌اند. شايد بهتر باشد بعضي از آنها را برايتان بازگو کنم:
1) حالت تهوع و استفراغ عارضه‌اي است که در عرض چند ساعت يا يکي دو روز از بين مي‌رود. اين عارضه به دليل تنوع داروهاي امروزي کمتر شده است. خصوصا اگر قبل از شروع درمان يا حين آن داروي ضدتهوع تجويز شده باشد.

2) ريزش موهاي سر نيز عارضه‌اي است که بعد از گذشت مدت کوتاهي از قطع داروها، برطرف مي‌شود. يک توصيه کاربردي ما به شما اين است که با شروع علامت و هم‌زمان با شروع درمان موهاي بيمار، مخصوصا بچه‌ها را کوتاه کنيد يا مدل مويي کوتاه برگزينيد و به او اطمينان بدهيد که اين عارضه قابل برگشت است. به جاي انکار اين واقعيت بايد با او صحبت کنيد و بگوييد تو يک بيماري داري مثل هر بيماري ديگر، منتها داروهايي که دکتر مي‌دهد باعث عوارضي مي‌شود که ريزش مو جزو آن است. موهايت قطعا دوباره درمي‌آيد حتي تعداد فوليکول‌هاي مو نيز آسيب نمي‌بينند و بعد از شيمي‌درماني دوباره با همان پرپشتي قبل رشد مي‌کند. منتها شايد کمي روشن‌تر يا تيره‌تر شود (تغيير رنگ) و يا کمي از نظر حالت و جنس مو تفاوت کند. شايد دختر مو فرفري شما بعد از درمان موهاي صاف و يا کمي مجعد داشته باشد.

پي نوشت ها :
 

* فوق تخصص هماتولوژي

منبع:www.salamat.com