گام به گام تا انتخاب بهترين داروي مسکن


 





 
حتما شما هم بارها به سردرد و دندان درد و درد عضلات و استخوان‌ها و مفاصل مبتلا شده‌ايد و خيلي دوست داشتيد بدانيد که کدام مسکن بيش از همه موجب رفع سردرد‌تان مي‌شود. محققان توصيه مي‌كنند كه اگر براي اولين بار از مسكن‌ها براي بهبود درد استفاده مي‌كنيد، هميشه مطمئن‌ترين و بي‌خطرترين مسكن را انتخاب كنيد چرا كه برخي از داروهاي مسكن خطر بروز سكته مغزي يا حمله قلبي را افزايش مي‌دهند. در همين رابطه انجمن قلب آمريكا توصيه‌هايي به صورت گام به گام ارايه كرده است كه اين توصيه‌ها به شما در انتخاب داروي مسكني كه هم براي قلب و هم براي معده مفيد باشد، كمك مي‌كنند.
اين انجمن توصيه مي‌كند كه در گام نخست بهتر است با آسپرين به شرطي که ناراحتي گوارشي يا زخم معده و دوازدهه نداشته باشيد يا استامينوفن براي تسكين درد ماهيچه يا مفصل استفاده كنيد. آسپيرين براي قلب مفيد است و استامينوفن نيز موجب لخته شده خون نمي‌شود. اگر اين داروها تاثير نكردند در گام بعدي به بيشتر افراد مصرف داروهاي غيراستروييدي و ضد التهابي توصيه مي‌شود. اين انجمن توصيه مي‌كند كه ابتدا از ناپروكسن و سپس از ايبوبروفن استفاده كنيد. داروهاي بعدي از اين گروه ديكلوفناك است اما در مصرف اين دارو بايد احتياط‌ هاي لازم انجام شود. لازم به يادآوري است كه اين دارو تنها با تجويز پزشك در دسترس است و دارويي كه براي كنترل درد به عنوان گزينه آخر توصيه مي‌شود، سلبركس است. اين دارو عوارض جانبي دارد به طوري كه علاوه بر افزايش خطر تشكيل لخته‌هاي خوني، سرعت جريان خون در كليه‌ها كاهش يافته و خطر افزايش فشار خون وجود دارد.

به گفته متخصصان، مصرف داروهاي آسپيرين، استامينوفن و ناپروکسن براي تسكين درد به صورت هراز گاهي بلامانع است و جاي نگراني ندارد اما براي مصرف دايم و چند نوبت در هفته حتما بايد با پزشك متخصص مشورت شود.
منبع:http://www.salamat.com