ردّ پاي بدن در دهان


 

نويسنده:فرين ميزانيان




 
فرض کنيد قرار است به يک مطب دندانپزشکي برويد و يک کار خيلي ساده مانند پرکردن سطحي يک دندان را انجام دهيد. دندانپزشک شما را روي صندلي مي‌نشاند. کلي سوالات عجيب و غريب درباره وضعيت سلامت عمومي شما، قرص‌هايي که مي‌خوريد و.... مي‌پرسد، فشارخون شما را مي‌گيرد بعد اعلام مي‌کند چون فشارخون شما 14 روي 11 است و فشارخون حداقل شما کمي بالاست او دندان شما را پر نمي‌کند و بايد براي مشاوره نزد يک پزشک قلب وعروق برويد.
خوب. شما بايد به اين دو سوال جواب بدهيد:
به حرفش عمل کرده با پزشک قلب و عروق مشورت مي‌کنيد يا همان طور که در خيابان راه مي‌رويد با ديدن تابلوي مطب دندانپزشک ديگري بالا مي‌رويد شايد او بدون اين همه مقدمات، کاري ساده مانند پرکردن يک دندان را براي شما انجام بدهد؟
واقعيت اين است که سيستم بدن انسان، بسيار پيچيده است و در حالي که هر يک از اعضاي بدن، مي‌توانند کار خود را به طور مستقل، به خوبي انجام دهند ارتباط تناتنگ و شديدي بين اعضاي متعدد بدن وجود دارد. محيط دهان و دندان نيز از اين قاعده مستثنا نيستند و وجود اين رابطه موجب مي‌شود که پيش از انجام هرگونه عمل دندانپزشکي وضعيت کلي بدن کنترل شود.

کمي حوصله به خرج دهيد
 

طبق يک قانون و دستورالعمل اجرايي، همه دندانپزشکان بايد خودشان يا به‌وسيله يک دستيار آزموده، پرسشنامه‌اي را براي بيماران خود پرکنند. بيمار ممکن است خودش پرسشنامه را پر کند يا پاسخ سوالات را به صورت شفاهي بيان کند و پرسش کننده پاسخ‌ها را درج کند. در نهايت بيمار بايد با ذکر نام و تاريخ، مندرجات پرسشنامه را تاييد و زير آن را امضا کند. به نظر ‌مي‌آيد که جنبه قانوني قضيه بسيار بالا گرفته است اما واقعيت آن است که گاهي اوقات در اثر عدم اطلاع ناکافي دندانپزشک از وضع بيمارش و يا در اثر ‌اطلاع‌ ندادن صحيح بيمار به دندانپزشک (و کتمان بعضي حقايق يا بيماري‌ها) مشکلات بسيار حادي در اثر يک درمان ساده دندانپزشکي اتفاق افتاده و گاهي بيمار دچار شوک و يا حتي مرگ در مطب دندانپزشکي شده است.

خودتان را ارزيابي کنيد
 

براي افرادي که دچار اين بيماري‌ها باشند انجام هرگونه عمليات دندانپزشکي ممنوع است.
کساني که به هپاتيت نوع A مبتلا هستند. (اين بيماري وقتي که فعال باشد، قابل سرايت است).
مبتلايان به سل فعال
افرادي که به بيماري‌هاي جنسي فعال مبتلا هستند. در کساني که نتيجه دو دوره آزمايش بيماري آنها منفي باشد، بيماري غيرفعال محسوب مي‌شود.
مبتلايان به منونوکلئوز عفوني فعال
افراد دچار ديابت کنترل نشده
بيماراني که به هر دليل نياز به آنتي‌بيوتيک درماني پيشگيرانه دارند و داروي خود را دريافت نکرد‌ه‌اند.
فشارخوني‌هاي درمان نشده (که دارو دريافت نمي‌کنند). وجود فشارخون دياستوليک (حداقل) بالاي 110 ميلي‌متر جيوه و فشار سيستوليک (حداکثر) بالاي 180 ميلي‌متر جيوه براي انجام درمان‌هاي دندانپزشکي خطرناک است.

نسبتا ممنوع
 

جداي از اين شرايط، در بعضي موارد منع نسبي براي انجام درمان‌هاي دندانپزشکي وجود دارد. يعني فرد مراجعه کننده به دندانپزشک در اولين جلسه، دندانپزشک را از وجود بيماري‌ خود آگاه مي‌کند و دندانپزشک بسته به مهارت و اطلاعات خود ممکن است مقدماتي را فراهم آورده و سپس شروع به درمان‌هاي دندانپزشکي کند و يا با دريافت مشورت از پزشک متخصص شرايط را براي شروع درمان آماده کند. اين افراد بايد پيش از انجام عمليات دندانپزشکي حتما با پزشک متخصص مشورت کرده و مقدماتي را دريافت کنند. دقت کنيد. آيا شما يکي از اين افراد نيستيد؟
افرادي که دچار انواع بيماري‌هاي مادرزادي قبل مانند سوفل‌ها، اختلالات دريچه‌اي و يا تب روماتيسمي و.... هستند بايد حتما اين مساله را با دندانپزشک در ميان بگذارند زيرا در اثر انجام عمليات دندانپزشکي ممکن است ميکروارگانيسم‌ها وارد خون شده و روي سيستم قلبي اين‌گونه افراد تاثير گذاشته و ايجاد اختلال و عفونت کند. در بسياري از اين‌گونه بيماري‌ها، لازم است بيمار با نظر پزشک، پيش از انجام عمليات دندانپزشکي، آنتي‌بيوتيک مصرف کند (پروفيلاکسي).
افرادي که هرگونه پروتزي در بدن خود دارند نيز بايد پيش از انجام عمليات دندانپزشکي با پزشک خود مشورت کنند.
افرادي که در شش ماهه گذشته دچار بيماري‌هايي مانند سکته قلبي، آنژين صدري، گرفتگي رگ‌هاي کرونري و... بوده‌اند حتما بايد پيش از درمان‌هاي دندانپزشکي کنترل شوند.
افرادي که ديابت دارند.
کساني که به يکي از انواع هپاتيت مبتلا بوده‌اند.
مبتلايان به ايدز
کساني که تحت درمان بيماري صرع هستند.
کساني که عضوي براي آنها پيوند شده است.
افرادي که دچار اختلالات تيروييد هستند.
افرادي که به‌تازگي راديوتراپي يا شيمي درماني شده‌اند.
مبتلايان به هموفيلي يا لوسمي
خانم‌هاي باردار و کساني که احتمال مي‌دهند باردار باشند.

ببخشيد، فشارخون من بالاست!
 

متاسفانه در کشور ما، گرفتن تاريخچه پزشکي از بيماران مطب‌هاي دندانپزشکي، در همه مراکز انجام نمي‌شود و اين کار مهم در بسياري از مراکز و مطب‌هاي دندانپزشکي ناديده گرفته مي‌شود. اگر دوست داريد سلامت خود را حفظ کنيد و در حين درمان‌هاي دندانپزشکي خطري شما را تهديد نکند، لطفا خودتان به فکر باشيد و اين نکات را رعايت کنيد:
اگر دندانپزشک يا دستيار او فراموش کردند که پيش از شروع کار دندانپزشکي، تاريخچه پزشکي شما را بپرسند، شما اين امر را به آنها يادآوري کنيد.
لطفا هنگام رفتن به مطب دندانپزشکي، نمونه‌اي از تمام داروهايي که مصرف مي‌کنيد را همراه خود ببريد و آنها را به دندانپزشک نشان دهيد. بسياري از داروهاي عمومي ممکن است با داروهاي مصرفي دندانپزشکي (به خصوص داروهاي بي‌حسي) تداخل کنند.
اگر سابقه فشارخون داريد، پيش از انجام هرگونه عمل دندانپزشکي به خصوص اعمالي که نياز به تزريق بي‌حسي دارند، بايد فشارخون شما کنترل شود. اگر دندانپزشک اين کار را فراموش کرد، مراتب را به او يادآوري کنيد.
اگر آنژين صدري داريد، حتما قرص‌هاي زير زباني خود را در مطب دندانپزشکي همراه داشته باشيد.
منبع:www.salamat.com