ازدواج، خوبش خوب است، بدش بدتر!


 





 
آنچه مي‌خوانيد، بر اساس تحقيقاتي است که استيون ناک، استاد جامعه‌شناسي دانشگاه ويرجينيا، پيرامون «علل و پيامدهاي تغييرات در خانواده آمريکايي» انجام داده است. بر همين اساس بايد در ابتدا ذکر شود که عواملي که در «نفع بيشتر مردان از ازدواج» مطرح مي‌‌شود، عواملي جامع و مانع براي جامعه ايراني نيست و با توجه به اعتقادات مسلمانان در زمينه ازدواج بايد تاکيد کرد که نفع طرفين از ازدواج خيلي بيشتر از مطالب عنوان شده است.
با توجه به تحقيقات، افراد متاهل عموما افراد سالم‌تري هستند و عمر طولاني‌تري دارند و از سلامت عقلاني و نفساني بيشتري برخوردارند، شاد‌ترند و در آمد بيشتري دارند.
هرچند ازدواج تاثيرات مثبتي را در هر دو جنس موجب مي‌‌شود اما ذي نفع اصلي آن مردان هستند. مردان در تمام اموري که ازدواج در آنها تاثير دارد، منفعت بيشتري به دست مي‌آورند و انتفاع زنان از ازدواج در صورتي حاصل مي‌‌شود که يک رابطه زناشويي مطلوب و کانوني گرم و صميمي‌ ايجاد شود.
مردان متاهل بيش از مردان مجرد در زمينه فعاليت‌هاي اجتماعي و معقول درگير مي‌شوند و پاداش چنين فعاليت‌هايي به صورت اعتبار به ايشان برمي‌گردد. مردان متاهل تابعيت خود از روابط غيررسمي ‌يا دوستانه را با شرکت در روابط مبتني بر نقش‌هاي اصولي جايگزين مي‌کنند و در واقع به اين طريق اجتماعات خصوصي خود را تغيير مي‌دهند، آنها در اجتماع بر نقش‌هايي تاکيد مي‌کنند که جزئي از کانون‌هاي اجتماعي هستند مانند نقش‌هاي مذهبي و اقتصادي.

بالاخره خوب يا بد؟
 

گه گاه اخبار متفاوتي هم درباره فوايد ازدواج و يا فوايد مجرد بودن منتشر مي‌شود و آدم حيران و سرگردان مي‌شود که آيا بالاخره براي سلامت جسم و روانمان ازدواج خوب است يا بد؟!
محققان آمريکايي اعلام کرده‌اند که سختي عروق کرونر قلب در زناني که شوهران خشن دارند و يا مدام با شوهران‌شان جروبحث دارند، بيشتر است. علت آن است که زنان به دوستي و محبت در زندگي مشترک توجه بيشتري نسبت به مردان نشان مي‌دهند و مردها بيشتر به شرايط و اوضاع عيني زندگي علاقه‌مندند.
در خبر ديگري، دانشمندان آمريکايي اعلام کردند زناني که زندگي مشترک خوبي دارند نسبت به زنان مشکل‌دار در زندگي زناشويي کمتر در معرض عوامل مولد بيماري قلبي قرار مي‌گيرند. حتي مشخص شد در زنان مطلقه يا مجرد احتمال داشتن نشانگان متابوليک که زمينه‌ساز بيماري قلبي است، دو برابر زناني است که ازدواج کرده و از زندگي مشترک رضايت دارند. تحقيق ديگري نشان داد که ازدواج بد و مشکل دار موجب مي‌شود زن و شوهر هر دو دچار استرس زياد‌تري بشوند که اين استرس در سراسر روز و حتي در محل کار با آنها بوده و سبب افزايش فشار خون در آنها مي‌شود و همين مساله احتمال حمله قلبي يا مغزي را بيشتر مي‌کند.
و اما يک تحقيق جالب ديگر: زنان متاهل بيشتر از مجردها رژيم لاغري مي‌گيرند که البته دليل آنها براي اين‌کار بيشتر آن است که به سلامت اهميت مي‌دهند و نکته جالب‌تر اينکه شوهران اين خانم‌ها هم مجبورند رژيم بگيرند چون غذاي آن چناني در منزل نيست که ميل کنند؛ و اما دانشمندان دانشگاه تگزاس باز هم معتقدند که ازدواج ناموفق و پر جنگ و جدال افراد را بيمار مي‌کند.

تاهل و روابط اجتماعي
 

دانشمندان دانشگاه تگزاس مي‌گويند ميان سلامت و روابط اجتماعي ارتباطي قوي وجود دارد و ازدواج يکي از مهم‌ترين روابط اجتماعي است که روي سلامت تاثير مي‌گذارد اما حلقه ازدواج تنها ضامن سلامت نيست و بايد اين ازدواج موفق باشد تا تاثير مثبت آن ‌را مشاهده کنيم، درضمن با توجه به اينکه افراد متاهل سالم‌تر از مجردها هستند، تنها عامل سلامت آنها کيفيت روابط زناشويي است و صرف ازدواج دليل حفظ سلامت نيست.

پيوند تجرد و فشار خون
 

جالب اينکه اين اثر با بالا رفتن سن بيشتر مي‌شود! محققان دانشگاه شيکاگو به نتايج جالبي رسيده‌اند: افراد تنها،‌ در مواجهه با شرايط تنش‌زا بيشتر احساس ترس مي‌کنند و قدرت رويارويي آنها با مشکلات کمتر از متاهل‌هاست و افراد تنها به‌طور منفعل با استرس برخورد مي‌کنند يعني از هيچ‌کس درخواست کمک و حمايت نمي‌کنند و يا سعي مي‌کنند از موقعيت تنش‌زا فرار کنند و روش حل مشکل در آنها ضعيف است. اين مسايل موجب مي‌شود احتمال افزايش فشار خون در افراد تنها بيشتر باشد (حتي اگر جوان باشند) و هر چه سن اين افراد بالاتر مي‌رود، فشار سيستوليک بيشتر مي‌شود.

ازدواج و سلامت
 

براساس تحقيق دانشمندان دانشگاه پيتسبورگ اگرچه پيش از اين اعلام شده بود که مردان متاهل سالم‌تر هستند اما در زنان اين مساله به کيفيت ازدواج بستگي دارد. يعني در صورتي ازدواج موجب بهبود سلامت زنان مي‌شود که آنها از اين ازدواج راضي و خشنود باشند و در اين صورت سلامت قلب آنها بالا رفته، سبک زندگي در آنها بهتر شده و با مشکلات عاطفي کمتري روبه‌رو مي‌شوند. حتي اين زنان اضافه وزن کمتري دارند و سطح کلسترول خون آنها پايين‌تر است و بيشتر ورزش مي‌کنند.
يکي از دلايل اين امر آن است که خانم‌ها نسبت به جنبه‌هاي منفي زندگي‌ مشترک حساس‌تر از آقايان هستند. دليل ديگر آنکه خانم‌ها بهتر از آقايان از همسرشان حمايت مي‌کنند. باز هم تاکيد مي‌شود که اين تاثيرات فقط در افراد متاهل ديده نمي‌شود و بايد متاهل موفق باشيد تا از ازدواج بهره مثبت ببريد، چون ازدواج نامناسب و ناموفق کاملا تاثير منفي دارد و حتي منبع استرس به حساب مي‌آيد.
منبع:http://www.salamat.com