عوارض پوستي آرايش


 





 
استفاده از مواد آرايشي و محصولات مراقبتي پوست، بخشي از عادات روزانه بيشتر مردم است. در کشورهاي غربي بالغين به طور متوسط حداقل هفت محصول مراقبتي پوست را هر روز استفاده مي‌کنند که شامل عطرها، مرطوب‌کننده‌ها، ضد آفتاب‌ها، پاک‌کننده‌هاي پوست، محصولات مراقبت مو، دئودورانت‌ها، ضدعرق‌ها، محصولات آرايشي مو، محصولات آرايشي رنگي و محصولات آرايشي ناخن مي‌شود. اما اين مواد، عوارضي هم ايجاد مي‌کنند که در اين شماره مي‌خوانيد.
واقعيت اين است که عکس‌العمل پوست نسبت به محصولات مراقبتي پوست مي‌تواند شامل مشکلات ساده باشد و اين بستگي به شرايط پوست يا پاسخ ايمني فرد دارد.

درماتيت تماسي آلرژيک
 

درماتيت تماسي آلرژيک، مشکلي معمول است که با مواد آرايشي و محصولات مراقبتي پوست ديده مي‌شود. بعضي مردم نسبت به ماده‌اي خاص يا مواد موثره محصولي حساس هستند. آنها هر زماني که در تماس با اين ماده موثره قرار گيرند، واکنش نشان مي‌دهند اگر چه ممکن است چند روز طول بکشد تا علايم ظاهر شود و علايم شامل قرمزي (تورم)، خارش و تاول‌هاي حاوي مايع باشد.

درماتيت تماسي تحريکي
 

اما درماتيت تماسي تحريکي هم داريم. پوست سالم يک سد دفاعي عالي براي بيشتر موادي است که در مواد آرايشي يافت مي‌شوند. اگر پوست خيلي خشک يا زخمي باشد، شکاف (محل باز) اين سد دفاعي را کمتر موثر مي‌سازد. سوختگي، خارش و قرمزي ممکن است علايم ناشي از تخريب يک محصول باشد. مواد شوينده و صابون‌هاي حمام و ضدعرق‌ها و مواد آرايشي چشمي، مرطوب‌کننده‌ها، محلول فر دايمي مو و شامپوها بيشترين تخريب‌کننده‌هاي پوستي هستند. حتي آب مي‌تواند براي پوست خشک مخرب باشد.

آشنايي با عوامل ايجاد حساسيت
 

عطرها: ترکيباتي که اغلب در محصولات مراقبتي پوست و لوازم آرايشي يافت مي‌شوند، علل واکنش‌هاي حساسيتي به مواد آرايشي هستند. عطرها بيشتر از ساير ترکيبات موجب درماتيت تماسي آلرژيک مي‌شوند. بيشتر از پنج هزار نوع عطر گوناگون در مواد آرايشي محصولات مراقبتي پوست استفاده مي‌شوند. عطرهايي با حساسيت‌زايي کمتر براي کاستن از اين مشکل ايجاد شده‌اند.
يک محصول بايد با عنوان بدون ماده معطر نشان داده شده باشد و يا بدون عطر که نشان دهد هيچ چيزي براي ايجاد بوي خوب اضافه نشده است. بعضي حساسيت‌ها به ماده معطر ممکن است زماني رخ دهد که پوست در مجاورت نور خورشيد قرار گيرد.

نگه‌دارنده‌ها: در مواد آرايشي و محصولات مراقبتي پوست، دومين دليل رايج مشکلات پوستي هستند. نگه‌دارنده‌ها از رشد قارچ‌ها و باکتري‌ها که سبب عفونت پوستي مي‌شوند، جلوگيري مي‌کند و محصولات را از اکسيژن و تخريب‌هاي نوري محافظت مي‌کند. مواد آرايشي حاوي آب بايد داراي بعضي از انواع نگه‌دارنده‌ها باشد. مصرف‌کنندگاني که به يک نوع ماده نگه‌دارنده واکنش نشان مي‌دهند، لزوما به بقيه حساسيت ندارند.
ضدآفتاب‌ها: هم شامل مواد شيميايي‌اند که نور را جذب يا منعکس و يا پراکنده مي‌سازند. مواد شيميايي جاذب نور شامل استرهاي سينامتک، آوبنزون و پي.اي.بي.اي هستند که مي‌توانند موجب واکنش‌هاي حساسيت‌زا شوند. ضد آفتاب‌هاي فيزيکي حاوي ذرات بسيار ريز اکسيد روي و دي‌اکسيد تيتانيوم هستد که نور را پراکنده ساخته و يا منعکس مي‌کند. هيچ نوع حساسيت به ضد آفتاب‌هاي فيزيکي شناخته نشده است.
تميزکننده‌هاي پوست: شامل صابون‌ها، شوينده‌ها، ژل‌هاي دوش، کف‌هاي حمام، آلودگي‌ها و گرد و خاک و چربي‌هاي بدن هستند که باکتري‌ها را از بين مي‌برند. آنها از عفونت جلوگيري مي‌کنند اما استفاده زياد از اين محصولات مي‌تواند موجب خشکي پوست شود که ايجاد پوسته‌ريزي، تخريب و خارش مي‌کند.
افرادي با پوست خشک، بهتر است از شوينده‌هاي ملايم استفاده کنند و نيز دوش با آب خنک، کمترين تماس با آب و استفاده از يک مرطوب‌کننده بعد از حمام زماني که هنوز پوست مرطوب است، مي‌تواند مفيد باشد.
شامپوها: آلودگي و چربي را از روي پوست سر برطرف و موها را صاف و براق مي‌کند. حساسيت به شامپوها غير‌معمول است چرا که تماس با پوست بسيار کم است اما آنها مي‌توانند هنگام آبکشي و عبور از روي پوست بدن مشکلاتي مانند خشکي پوست ايجاد کنند.
نرم‌کننده‌ها: بعد از شامپو کردن براي براق‌تر کردن موها، آسان‌تر شانه شدن و حالت گرفتن موها به کار مي‌روند. آنها منبع معمول اين حساسيت‌هاي پوستي نيستند اما مي‌توانند حاوي ترکيبات معطر يا نگه‌دارنده‌ها باشند.
دئودورانت‌ها: موجب کشتن باکتري‌ها مي‌شوند و بوي مطبوعي دارند. ضد عرق‌ها از عرق کردن جلوگيري مي‌کنند. ترکيبات معطر در اسپري‌ها و ترکيبات نمک‌هاي آلومينيوم در ضد‌عرق‌ها موجب مشکلات جدي مي‌شوند. اگر اين محصولات روي پوستي که درگذشته آسيب ديده باشد، استفاده شود و يا بلافاصله بعد از اصلاح پوست و يا اگر به‌طور گسترده زير بغل پخش شوند، موجب ايجاد مشکلات پوستي مي‌شوند.
منبع:http://www.salamat.com