شکستگي دندان در تعطيلات عيد


 





 

پيدا کردن دندان‌پزشک در ايام عيد کار دشواري است ولي در عيد و ديد و بازديدها و مسافرت‌ها، فرو رفتن پوست تخمه در لثه، دندان‌درد، شکستن دندان و... زياد پيش مي‌آيد. اينها را مي‌توان اورژانس‌هاي دندانپزشکي در ايام نوروز دانست. اگر شما بدانيد در اين شرايط چگونه به خودتان کمک کنيد، مي‌توانيد سر فرصت يک کلينيک دندانپزشکي پيدا کنيد تا درمان‌هاي تکميلي را انجام دهيد.
بازار شکستن تخمه، پسته‌هايي که خندان نيستند و فندق با دندان، در ايام عيد داغ است. در درجه اول توصيه ما به شما اين است که اين کار را انجام ندهيد. پسته‌ها و فندق‌هاي سربسته را در ظرفي نگهداري کنيد و سرفرصت آنها را با چکش بشکنيد و نوش‌جان کنيد. شکستن اين دانه‌ها به ويژه با دندان‌هاي جلويي خطرناک است و مي‌تواند سبب ترک برداشتن، لب پر شدن و يا حتي شکستن دندان‌هاي شما شود. اگر شما دندان‌هايتان را با مواد هم‌رنگ دندان ترميم کرده باشيد، ممکن است اين مواد ترميمي از سطح دندان‌هايتان جدا شوند. نشانه برخي از ترک‌هاي دنداني اين است که وقتي دندان‌هايتان را روي هم فشار مي‌دهيد و رها مي‌کنيد، آن دندان در لحظه جدا شدن درد مي‌گيرد. خوب، اگر شما به توصيه‌هاي ايمني ما عمل نکرديد و قطعه‌اي از دندان‌تان شکست، بايد در اولين فرصت به دندانپزشک مراجعه کنيد. گاهي مي‌توان ترک‌هاي ايجاد شده روي دندان‌ها را به خوبي ترميم کرد. اگر قطعه‌اي از دندان‌تان هم شکست و جدا شد، آن را به حال خود تا پايان تعطيلات رها نکنيد. بهتر است پيش از اينکه پوسيدگي در محل شکستگي آغاز شود، آن را ترميم کنيد ولي اگر دوست داريد دندان‌پزشک خودتان پس از تعطيلات عيد دندان‌تان را ترميم کند، حتما با مراجعه به يک کلينيک دندانپزشکي دندانتان را به صورت موقت پانسمان کنيد.
 

دنداني که از دهان بيرون پريد
 

سيزده‌بدر و ساير روزهاي تعطيلي عيد، زمان مناسبي است که کودکان را به پارک و طبيعت ببريد تا کمي بازي کنند ولي در اين بازي‌ها و دويدن‌ها و يا حتي بازي کردن با وسايل بازي پارک‌ها، گاهي کودکان زمين مي‌خورند و به دندان‌هايشان ضربه وارد مي‌شود. ضربه خوردن دندان‌هاي کودکان در تعطيلات عيد، يکي ديگر از شرايط اورژانسي است که شما بايد آن را جدي بگيريد. اگر کودک شما دندان‌هاي خرگوشي جلو آمده دارد و يا با دوستانش فوتبال و هندبال و بسکتبال بازي مي‌کند، احتمال ضربه به دندان‌هايش بيشتر است. اگر دندان شيري کودکتان در يکي از روزهاي تعطيل بر اثر زمين خوردن از دهانش بيرون افتاد، بايد سريع آن را در يک ظرف شير پاستوريزه قرار دهيد و يا از کودکتان بخواهيد آن را گوشه‌ دهانش نگه دارد. فراموش نکنيد براي تميز کردن خرده‌هاي خاک و خاشاک از روي دندان به جان دندان نيفتيد و يا آن را با آب نشوييد. يک قطعه گاز استريل روي محل دندان در لثه قرار دهيد و به مدت پنج دقيقه فشار دهيد تا خون‌ريزي کاهش يابد. کودکتان را هر چه سريع‌تر با دندانش به يک کلينيک دندانپزشکي برسانيد. در بسياري از موارد، دندانپزشک پس از شستشوي مناسب محل، دندان را دوباره در حفره‌اش مي‌کارد و در طولاني مدت دندان قابل نگهداري است. نکته طلايي براي نجات دادن جان اين دندان، زمان است. اگر شما بتوانيد کودک‌تان را در زماني کمتر از نيم ساعت به يک کلينيک دندانپزشکي برسانيد، احتمال اينکه بتوان درمان موفقيت‌آميزي براي اين دندان انجام داد، بيش از 90 درصد خواهد بود.

طعم شيرين شيريني؛ طعم تلخ دندان‌درد
 

چقدر ناراحت‌کننده است وقتي در يک ديد و بازديد عيد يک شيريني در دهان بگذاريد و با خوردن آن دندان‌تان درد بگيرد ولي زياد نگران نباشيد، اگر فقط با خوردن يک عدد شيريني دندانتان درد مي‌گيرد و درد ديگري نداريد، دندانتان پوسيدگي دارد و بايد براي برداشتن پوسيدگي و ترميم دندانتان به دندانپزشک مراجعه کنيد. اگر مي‌توانيد با مراجعه به يک کلينيک، دندانتان را پانسمان کنيد و گرنه مي‌توانيد، ترميم دندانتان را تا بعد از تعطيلات به تاخير بيندازيد. ولي دردي در ايام نوروز اورژانسي به حساب مي‌آيد که اجازه ندهد شب بخوابيد و از دم ‌دم‌هاي غروب شروع شود و شبانه اين درد همراه‌تان باشد. اگر دندان‌تان در طول روز هم خود به خود و بدون تحريکي درد مي‌گيرد، اين هم يکي از اورژانسي‌هاي دندانپزشکي است که بايد در همين تعطيلات عيد به فکر راه چاره باشيد. اين دردهاي شبانه و خود به خودي دندان‌ها نشانه اين است که عصب دندانتان درگير شده است و دندانتان نياز به عصب‌کشي دارد. اگر در مسافرت و يا مهماني هستيد، مي‌توانيد با مسکن‌هاي رايج مانند استامينوفن، بروفن و مفناميک اسيد درد را به‌طور موقت کاهش دهيد و در اولين فرصت به يک کلينيک دندانپزشکي مراجعه کنيد و دندانتان را عصب‌کشي کنيد. اگر فرصت اين کار را نداريد، از دندانپزشک بخواهيد فقط يک درمان اورژانسي ريشه دندان برايتان انجام دهد که «پالپوتومي» و يا «پالپکتومي» ناميده مي‌شود و به طور موقت درد دندانتان را درمان کند تا پس از تعطيلات بتوانيد درمان ريشه دندان را کامل کنيد. فراموش نکنيد که شستن دهان با آب ولرم و بيرون آوردن خرده‌هاي غذا از بين دندان‌ها با استفاده از نخ دندان (و نه خلال دندان) بعضي از دندان‌دردها را کاهش مي‌دهد.

زبانم را گاز گرفته‌ام
 

گاهي در تعطيلات پيش مي‌آيد که شما لب و يا گونه و يا زبانتان را گاز مي‌گيريد و يا ناخودآگاه مي‌جويد. اين اتفاق براي کودکان در حين پيک‌نيک و سيزده‌بدر در اثر زمين خوردن هم ممکن است اتفاق بيفتد. در اين شرايط، بهترين کار اين است که ناحيه صدمه ديده را با يک گاز استريل تميز کنيد و ناحيه متورم شده را کمپرس سرد کنيد. کمپرس سرد تورم آن ناحيه را کاهش خواهد داد. اما اگر خون‌ريزي لب، گونه و يا زبان شديد و غيرقابل کنترل است سريع به يک کلينيک دندانپزشکي مراجعه کنيد. در اين موارد براي کنترل خون‌ريزي نياز به بخيه است.

فرو رفتن پوست تخمه در لثه
 

خيلي‌ها تجربه کرده‌اند که فرو رفتن تکه‌اي از پوست تخمه در لثه بين دنداني درد و ناراحتي ايجاد مي‌کند. اگر اين پوست تخمه در لثه باقي بماند مي‌تواند موجب آبسه لثه شود. بنابراين اگر اين اتفاق براي‌تان افتاد سعي کنيد پوست تخمه را با استفاده از نخ دندان از ميان دندان‌ها و داخل لثه خارج کنيد. فراموش نکنيد که بهترين وسيله براي خارج کردن آن قطعه، نخ دندان است. از خلال دندان و اجسام تيز و برنده ديگر استفاده نکنيد. در صورتي که نتوانستيد جسم خارجي را به اين روش خارج کنيد، به کلينيک دندانپزشکي مراجعه کنيد.

شکستن دست دندان مادربزرگ
 

گاهي پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم دچار اورژانس‌هاي نوروزي مي‌شوند و آن وقتي است که دست دندان‌شان از وسط مي‌شکند و يا حتي از دست‌شان مي‌افتد و يکي از دندان‌هايش و يا يک تکه از لبه‌اش جدا مي‌شود. در اين شرايط با چسب مايع به جان دست دندان‌تان نيفتيد چون نه تنها اين چسب مي‌تواند موجب التهاب مخاط شما شود، خودتان نمي‌توانيد به درستي قطعه شکسته شده را سر جايش قرار دهيد. در اين شرايط دست دندان را همراه قطعه شکسته شده‌اش به يک کلينيک دندانپزشکي ببريد تا آن را مانند روز اولش تعمير کنند تا تطابق مناسبي با بافت دهانتان داشته باشد.

خارج کردن دندان‌ها در ايام عيد
 

درد پس از خارج کردن دندان‌ها طبيعي است که مي‌توانيد آن را با مسکن کمتر احساس کنيد. با گذشت سه‌چهار روز ديگر از آن خبري نيست ولي گاهي در همين روز در محل حفره دندان خارج شده درد شديدي احساس مي‌کنيد و بوي‌بد و طعم نامطبوعي در دهانتان مي‌پيچيد. اين هم از اورژانس‌هاي نوروزي است که بايد براي تزريق داروي بي‌حسي و پانسمان چندباره محل دندان کشيده شده به يک کلينيک دندان‌پزشکي مراجعه کنيد. اگر در اين ايام هم دندان‌تان را کشيديد و تا شب مقداري خون‌آبه در دهانتان احساس کرديد، طبيعي است و لازم نيست با دندانپزشکتان تماس بگيريد ولي اگر در روز دو و يا سه پس از جراحي و يا خارج کردن دندان، خون‌ريزي از لثه‌تان رخ داد، حتما براي درمان به کلينيک دندانپزشکي مراجعه کنيد.

 


منبع:www.salamat.com